Grčić: Nema osnova da je cijena goriva toliko porasla

10:43 / 03.06.2022.

Autor: Mislav Togonal/Poligraf/HRT/I.B.

Poligraf

Poligraf

Foto: HTV / HRT

Nakon zabrane uvoza ruske nafte cijena barela na svjetskim burzama je podivljala. Hoće li Vlada intervenirati i smanjiti trošarine? Mogu li se ograničiti marže distributera? Što će novo poskupljenje goriva značiti za nezaustavljivu spiralu inflacije? Hoće li skočiti i sve ostale cijene? U emisiji Hrvatskog radija "Poligraf" analizirali su ministar gospodarstva i održivog razvoja Davor Filipović iz HDZ-a, bivši potpredsjednik Vlade Branko Grčić iz SDP-a te Daniel Spajić iz Domovinskog pokreta.

Ministar Filipović je objasnio zašto ne može precizno prognozirati cijene.

- Cijena derivata utvrđuje se na temelju prosjeka od proteklog tjedna pa trebamo vidjeti kako će današnji dan proći. Vlada je početkom travnja donijela paket mjera u vrijednosti od skoro 5 milijardi kuna pa je cijena plina poskupila do 20 posto, a bile su prognoze do 80 posto. Isto tako struja do 10 posto, a trebala je biti 20 posto. Marža na gorivo ograničena je na 75 lipa, ukinuta naknada za biogorivo od 50 lipa i smanjene su trošarine, rekao je ministar Filipović dodajući da će Vlada pratiti situaciju i donositi odluke kako bi bila uz sugrađane.

Podsjetio je da je Vlada početkom travnja donijela paket vrijedan gotovo 5 milijardi kuna gdje se išlo ciljano pomoći građanima i gospodarstvu.

- Sljedeći tjedan donijet ćemo odluku kako nastaviti dalje, rekao je Filipović.

Istaknuo je kako "imamo prostora kada govorimo o trošarinama". Također, najavio je i da će razgovarati s predstavnicima naftnih poduzeća oko marži te donijeti odluku.

Iskoristiti situaciju kako bi pozicionirali RH kao ozbiljno igrača na energetskoj karti Europe

Smatra da je moguće iskoristiti situaciju u kojoj su nametnute sankcije Rusiji "kako bi pozicionirali našu domovinu kao ozbiljnog igrača na novoj energetskoj karti Europe".

- Jedini dobavni pravac prema Mađarskoj ide preko Janafa. Sadašnji kapaciteti su 11,4 milijuna tona nafte i od Siska preko Virja ide u Mađarsku pa se nastavlja prema Slovačkoj. Trenutne potrebe Mađarske su 8,1 milijun tona nafte. Mi trenutno preko Janafa možemo zadovoljiti sve potrebe koje Mađarska ima. Novi program REPowerEU koji jasno sugerira da mora doći do diverzifikacije opskrbnih pravaca i prepoznaje naš LNG terminal kao ključnu točku za dobavu plina našim susjednim zemljama pa ćemo tako udvostručiti kapacitete LNG terminala, pojačati infrastrukturu i Plinacroa i Janafa kako bi zauzeli jednu novu poziciju, kao što sam rekao, na energetskoj karti Europe da budemo energetsko čvorište. Infrastruktura se može pojačati, proširiti plinovode pa da možemo opskrbljivati i BiH, istaknuo je.

Grčić: Nema osnove da je cijena goriva mogla toliko narasti

Ministar Filipović u uvodnom obraćanju nije rekao vrlo bitnu činjenicu, naglasio je Grčić. 

- Dvije uredbe. Jedna koja je ograničila cijenu derivata kroz ograničavanje marže i druga uredba koja je smanjila trošarine. Jedna i druga ističu u ponedjeljak. Mislim da ne treba čekati utorak nego danas Vlada treba donijeti kao prvo da se one produljuju na neki rok. To je minimalni korak s kojim mi možemo utjecati u utorak na cijene. Ne znam na temelju čega je netko prije dva dana izračunao koliko bi derivati trebali koštati u utorak pa je to objavljeno u javnim medijima. Kao što je rekao ministar još danas moramo čekati cijenu na mediteranskom tržištu da vidimo na čemu stoji ta komponenta, drugo je trošarina koja je ograničena uredbom - koji trebamo produljiti da zadržimo trošarine barem na istoj razini, ako ne i da ih smanjimo dodatno. Nije veliki prostor za smanjenje trošarina. Čini mi se na benzin nekih 77 lipa do minimalne direktive EU-a i na dizel 40 tak lipa, rekao je dodajući da "nema puno prostora, ali ako ga ima treba razmisliti da se i to korigira".

- Nema osnove da je cijena goriva mogla toliko narasti. Marže su ograničene. Ne razumijem gdje je razlika, dodao je. Karikiram kad kažem da ne razumijem, ali mislim da još jednom treba jako dobro protresti tu formulu i vidjeti gdje su pomjeranja. Možda postoji jedan element koji ne smijemo zanemariti - to je tečaj dolara u odnosu na kunu. On se zaista od 2008. jako promijenio. Možda i 30-tak posto. Ali onda to treba tako reći, smatra.

Spajić: Bitno je da to što radimo donosi dobro hrvatskom čovjeku

Spajić je rekao da dolazi vikend pa se ne može očekivati da će se nešto dogoditi.

- Naše dobro strateško pozicioniranje kao i to da ćemo biti glavno čvorište u Europi jednom Peri Periću kad dođe točiti benzin ne znači ništa. Željeznički kolodvor u Vinkovcima bilo je glavno željezničko čvorište u Europi. Otiđite na kolodvor, vidjet će te da je propao kao i Grad. Znači bitno je da to što mi radimo donosi dobro hrvatskom čovjeku. Mi već preko 20 godina radimo da hrvatskom čovjeku ne bude dobro i uvijek kasnimo i onda donosimo mjere da ne potonemo skroz. Mislim da je država Hrvatska nažalost, nema nitko hrabrosti reći, propala. Spašava nas jedino more. Nemamo ni jednu firmu koja je prepoznata u svijetu osim Rimca. Mi smo država koja je zadužena do kraja, ali nitko to ne smije to više reći. To je tajna. To se u Hrvatskoj ne smije pričati. Tri puta više novaca u Hrvatsku uplati iseljeništvo nego što su sve strane investicije, ističe.

Ministar Filipović podsjetio je da Hrvatska nema više makroekonomske neravnoteže i ponovio 14 točaka u kojima Hrvatska napreduje.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!