Svjetski je dan prava potrošača
Foto: Ilustracija / Shutterstock
Protekla je godina za potrošače bila iznimno zahtjevna zbog energetske krize, inflacije i uvođenja eura, rečeno je u srijedu na konferenciji "Osnaživanje potrošača u energetskoj tranziciji", na kojoj je snažno istaknuta potreba edukacije potrošača, jer zaštitu često traže kada je prekasno.
Skup je održan u organizaciji Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja i Hrvatske gospodarske komore (HGK), u povodu obilježavanja Svjetskog dana prava potrošača 15. ožujka.
Tanja Popović Filipović iz Centra za edukaciju i informiranje potrošača je kazala kako se potrošačkim udrugama i institucijama potrošači javljaju samo u trenutku kada postoji neki problem, a manje se žele baviti uključivanjem u preventivne aktivnosti.
- Jako malo ljudi zna svoja prava, javljaju se obično kad upadnu u problem i kad je problem teško riješiti, istaknula je Ana Knežević iz Hrvatske udruge za zaštitu potrošača (HUZP), upozorivši kako su naši potrošači jako slabo informirani i educirani.
- Našim potrošačima treba puno više informacija, puno više edukacije i onda će lakše ostvarivati svoja prava, rekla je Knežević.
I državni tajnik u Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja Hrvoje Bujanović i predsjednik Komore Zagreb i savjetnik predsjednika za trgovinu HGK Josip Zaher, slažu se da su edukacija potrošača i informiranje važni.
Nužno je, kako su kazali, podići svijest potrošača o važnosti energetske tranzicije te unaprijediti zaštitu prava potrošača na energetskom tržištu.
Zaher je kazao da su pandemija i ruska agresija na Ukrajinu izazvala poremećaje u lancu opskrbe, uključujući rast cijena energeneta, što je velikim dijelom uzročnik inflacije.
Održivost, energetska učinkovitost i zelena tranzicija strateške su teme, a energetski izazovi s kojima smo suočeni zahtijevaju odgovorno ponašanje svih u opskrbnom lancu, rekao je.
Zaštita ekonomski slabije strane u lancu opskrbe važna je civilizacijska tekovina, kazao je Zaher te dodao kako veseli što je pred nama usporavanje inflacije, što će donijeti stabilizaciju cijena, a time i veću kupovnu moć.
Bujanović je kazao kako je Vlada odlučno i pravovremeno svojim mjerama reagirala kako bi očuvala standard građana i stabilnost gospodarstva.
Podsjetio je i kako je Ministarstvo gospodarstva s ciljem zaštite potrošača uvelo mehanizam praćenja cijena, tzv. bijele liste.
Pravovremene i odlučne mjere zaustavile su galopirajući rast inflacije, kazao je Bujanović.
Novinari su Bujanovića pitali i što misli o izradi registra kućanstva koji bi bio podloga za imovinski cenzus prilikom dodjele pomoći, što je kao mogućnost najavio ministar financija Marko Primorac.
Bujanović je rekao kako će registar omogućiti još veću transparentnost i upravljanje tom pomoći.
Knežević je kazala da smo taj registar trebali imati odavno te podržava da buduće mjere budu u skladu s imovinskim cenzusom.
- Vidjeli smo kod ovih mjera da se ide prema svima isto, a nije svima isto, nisu svi u istoj poziciji, rekla je Knežević.
Koliko su potrošači u Hrvatskoj upoznati sa svojim pravima?
Svjetski je dan prava potrošača, koji se svake godine obilježava 15. ožujka. Idealna je to prilika da razmislimo koliko smo dobro upoznati s našim pravima i kakva je razina prava potrošača u Hrvatskoj.
- Zaštita potrošača u RH je na zadovoljavajućoj razini i pravovremeno prenosimo sve EU direktive u naše nacionalno zakonodavstvo. Na razini EU-a zaštita potrošača je na vrlo visokom mjestu prioriteta. Imamo uređeni zakonodavni okvir u RH, s druge strane imamo sve alate kako pristupiti potrošačima i kako ih u direktnoj komunikaciji informirati o njihovim pravima. Treće, imamo uređeni institucionalni okvir za nadzor onih koji krše potrošačka prava, rekla je u emisiji "Dobro jutro, Hrvatska"
Branka Augustinović, načelnica Sektora za zaštitu potrošača iz Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja.
Pitali smo naše sugrađane što znaju o pravima potrošača i koliko često prigovaraju na uočene nepravilnosti:
Augustinović veseli što građani primijećuju da su se određena potrošačka prava poboljšala, ali ističe kako uvijek postoji mjesta za napredak.
- Pozvala bih sve, kad god imaju problem, da kontaktiraju naše stručne službe u Ministarstvu gospodarstva gdje svakodnevno odgovaramo na upite potrošača ili udruge za zaštitu potrošača, rekla je Augustinović.
Istaknula je kako su prema zadnjim istraživanjima na razini EU-a naši potrošači jako dobro upoznati sa svojim pravima jer većina njih je pokušala ostvariti neko svoje pravo kada je naišla na kršenje.
- Kontinuirano radimo na edukaciji potrošača. Prošle godine smo primjerice održali nekoliko radionica diljem Hrvatske vezano uz online kupovinu, rekla je Augustinović.
Samo u prošloj godini, rekla je Augustinović, dobili su više od 3000 poziva potrošača te više od 6000 upita i odgovora na potrošačka pitanja.
Dnevno u Ministarstvu gospodarstva prime oko 30-ak poziva potrošača i 20-ak mailova. Potrošači se mogu triput tjedno obratiti Ministarstvu gospodarstva vezano za svoja prava, u razdoblju od 10 do 14 sati. Sve informacije kako poslati upit i više informacija o pravima potrošača mogu dobiti na službenoj stranici szp.hr.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!