18:21 / 27.03.2021.

Autor: Darko Santini/Potrošački kod/HRT/V.G.

Prije online kupnje obvezno provjerite koja su vaša prava

Online kupovina

Online kupovina

Foto: Ilustracija / Pixabay

Europski parlament izglasao je zahtjev za poboljšanje internetske kupnje. Kao najvažniji problem istaknuto je slabo provođenje postojećih zakona. Pandemija je znatno utjecala na rast internetske kupnje u Hrvatskoj, a broj kupaca u godinu dana povećao se za 20 posto. I ne ide sve baš glatko.


Ivo Rajkovača iz Saršona pored Rijeke dugo već kupuje preko interneta i donedavno nije imao loših iskustava, no punjač za akumulator koji je kupio bio je neispravan. Povrata robe trgovcu i povrat njegovog novca pretvorio se u dugotrajan, iscrpljujući postupak.

- Raspakujem, probam u struju staviti, priključim na ON - ne funkcionira. Onda jednu utičnicu pa drugu utičnicu pa odem do brojila da vidim da nije osigurač iskočio iz struje, donesem lampicu - vidim sve utičnice funkcioniraju. Međutim on je bio potpuno mrtav, što sam ja snimio, kazao je Rajkovača.

Problemi su se pojavili kada je pokušao kontaktirati stranicu za internetsku prodaju preko koje je kupio uređaj kako bi isti vratio, a novac dobio natrag.

- Kontaktirao sam trgovca u više navrata. Naime o čemu se radi - telefonskim putem doći do njih je jednostavno nemoguće. Ja sam išao na internet, tražio, našao sam neki telefonski broj 095, zvao sam u više navrata i svaki puta je rečeno zvali ste broj koji nije u funkciji, kaže Rajkovača.

Na kraju je ovaj razočarani kupac uspio kontaktirati trgovca, ali putem aplikacije za dopisivanje. Poslao im je poštom i neispravni uređaj i izvorni račun i video zapis uređaja koji se ne može upaliti.

- Oni su tražili da aparat zapakiram u originalan paket koji je i bio, pošaljem račun i na papiru A4 opišem zbog čega aparat ne radi, što ne funkcionira kod aparata te broj svog računa i IBAN, kazao je Rajkovača.

Nakon mnogo muke i ostavljanja negativnih komentara na društvenim mrežama na stranici trgovca ipak je dobio svoj novac natrag, no pita se je li trgovac narušio njegova prava komplicirajući postupak povrata robe i novca na razne načine.

- Princip je princip, jednostavno ne dam jer sam ponukao i druge ljude da i oni ne kupuju jer će svakom biti isto. Šta će biti ako kupi neki penzioner, neka sirotinja kome treba i ne mogu vratiti jer oni se neće snaći s Messengerom? Ja se teško snalazim, a kamo li oni, govori Rajkovača.

U Udruzi za zaštitu potrošača napominju - otvorite pred poštarom paket i uvjerite se da je u njemu točno ono što ste naručili i je li ispravno, u protivnom nemojte potpisati dostavnicu i preuzeti naručeno.

- Kod vraćanja proizvoda postavlja se pitanje tko će platiti povrat proizvoda. Ako je trgovac napisao u općim uvjetima da će on platiti onda nemate problema, vratite u ambalažu koju ste dobili i proizvod dostavite trgovcu. Međutim, ako niste ništa po tom pitanju dogovorili onda ste dužni platiti roškove dostave trgovcu, rekla je Iskra Maras iz Udruge za zaštitu potrošača.

U svakom slučaju dva puta provjerite prije kupnje na internetu koja su vaša prava i koje su obveze trgovca kako biste izbjegli dodatne troškove pri kupnji li povratu robe.


Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!