Iza nas je izvrsna sezona. Bilo je doduše manje Nijemaca, nadomjestili su ih gosti s drugih tržišta pa je u dosadašnjem dijelu godine hrvatski turizam probio sve rekorde. I u noćenjima i u prihodima. Istina, u skladu s općim poskupljenjem, rasle su i cijene u turizmu. Koje su turističke usluge najviše poskupjele i bi li to moglo utjecati na dolaske turista sljedeće godine?
Nikada izbor apartmana nije bio velik kao ovoga ljeta. U samo dvije godine privatni smještaj u Hrvatskoj porastao je za 100 tisuća novih kreveta!
- Sigurno je da kada u kratko vrijeme staviš jako puno kreveta na tržište, da onda potražnja relativno pada i cijene padaju, rekao je Veljko Ostojić, direktor Hrvatske udruge turizma.
Nije bilo pritužbi ni na cijene boravka u hotelima koji su poslovali najbolje do sada.
- Možemo reći da smo mi nakon renoviranja i digitalizacije podignuli cijene i mi smo imali čak u sezoni veći priljev Nijemaca zato što smo nudili veću kvalitetu od prosječne na našem tržištu u Istri, objašnjava Deniz Zembo, hotelijer.
Najveći porast cijena primijećen je u izvanpansionu.
- Veliki problem su trgovački lanci i cijene trgovačkih lanaca, a onda imamo ugostiteljski segment koji je isto tako imao ekscese s cijenama, dodaje Boris Žgomba, predsjednik Udruge putničkih agencija, HGK.
Puljani i njihovi gosti kavu u kafiću plaćaju od euro i pol do dva i pol, koktel i do 12 eura. Cijene su dostigle prosječne europske, a turisti, navikli na one niže - već su ovoga ljeta oprezno naručivali.
- Jeftinija jela, njih više. Prošle godine smo puno više buteljki prodali, jednostavno kao da smo izgubili dio gostiju, priča Toni Draguzet, ugostitelj.
Cijene ne mogu spuštati jer nameti stalno rastu
- Od terasa, stolica više nije isto kao kad ste kupili prije pet godina. Nameti idu stalno, na dnevnoj bazi, sad je i kava poskupjela, govori Ron Biteri, ugostitelj.
- Recimo rajčice su prošli tjedan kod nas bili po 5-6 eura, a u Italiji su 2,50 eura, nastavlja Draguzet.
Kako bi izbjegao povećanje cijena, ovaj ugostitelj traži druge kanale nabave. No je li se već pronio glas o skupoj Hrvatskoj?
- Mislim da smo možda propustili ove godine stabilizirati cijene, stabilizirati uvjete i da će nam to sigurno imati utjecaja na drugu godinu, možda je rano još reći koliko, ali svakako hoće, ističe Žgomba.
Strukovne udruge gotovo svakodnevno traže smanjivanje stope PDV-a, koja je najviša na Sredozemlju.
- Sigurno dok se to ne dogodi, da su naši poduzetnici u lošijoj poziciji od konkurencije, zaključuje Ostojić.
Zasad im je jedini izlaz stalno raditi na kvaliteti i oprezno kreirati cijene u odnosu na proizvod koji nude.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!