Povijesni trenutak za Rijeku: Prvi brod stigao na novi kontejnerski terminal

10.09.2025.

Zadnja izmjena 19:40

Autor: Dajana Kruneš/I.Z./T.D./Dnevnik/HRT/Hina

Na novi kontejnerski terminal u Rijeci danas je stigao prvi komercijalni brod. Nakon dvije godine izgradnje i opremanja, što je i najveća privatna investicija u logistiku u našoj zemlji, vrijedna 380 milijuna eura, terminal je počeo s radom. S njime, Rijeka i Hrvatska znatno su ojačale svoju stratešku poziciju u pomorsko-prometnom sustavu.

Na terminal je u jutarnjim satima uplovio kontejnerski brod Al Jasrah dugačak 368 metara, koji može prevesti gotovo 15 tisuća TEU-a, a s njega je danas iskrcano 1.414 kontejnera s teretom i ukrcano 300 praznih kontejnera.

Potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković rekao je na konferenciji za novinare u novoj upravnoj zgradi terminala, obnovljenom skladištu 22, da je riječ o povijesnom trenutku za Rijeku, Primorsko-goransku županiju i Hrvatsku.

Kazao je da je dugo trebalo da bi se vidjela sadašnja slika, to jest dolazak prvog broda na jedan od "najsuvremenijih i tehnološki najnaprednijih terminala u ovom dijelu Europe".

Istaknuo je da je oko projekta bilo puno izazova, spomenuvši financiranje, kao i izgradnju ceste D 403, koja povezuje terminal s riječkom obilaznicom.

Naglasio je da su danas u riječkoj luci dva broda-matice dugački blizu 400 metara, jedan na Zagrebačkoj obali, a drugi na kontejnerskom terminalu Jadranskih vrata na Brajdici, i da je to veliki trenutak.

Rekao da će postojeća željeznica biti u funkciji i zadovoljiti potrebe oba terminala, ali da bez izgradnje nizinske pruge u cijelosti "nećemo biti najuspješniji".

Poručio je da su za projekt izgradnje pruge do Rijeke europska sredstva na raspolaganju i da cijeli proces treba ubrzati, oko čega će se, najavio je, za nekoliko dana u Vladi održati i prezentacija.

Rast prometa u riječkoj luci


Butković je još rekao kako je promet riječke luke u ovoj godini povećan za 11 posto, a kontejnerski promet za 18 posto te da će početkom rada novog terminala postotci do kraja godine biti veći.

Generalni direktor Rijeka Gatewaya Peter Corfitsen zahvalio je na partnerstvu i suradnji svima koji su vjerovali u taj projekt, kazavši da je uvjeren kako terminal, na kojem sada radi 250, a imat će i 300 zaposlenih, može biti jedan od najboljih u ovom dijelu svijeta.

Član Uprave Rijeka Gatewaya Tomislav Rosandić istaknuo je kako su timovi terminala bili na temeljitoj obuci te su se, obilazeći svjetske terminale, upoznali s najnaprednijim praksama. Naglasio je da je povezanost željeznicom ključna za budućnost terminala te se teži tome da se ubuduće sve više tereta preusmjerava na željeznicu.

Ravnatelj Lučke uprave Rijeka Denis Vukorepa ocijenio je da je riječ o najvećem i najsloženijem generacijskom projektu te da je, kada se zbroje sve investicije u terminal i prometnu infrastrukturu, riječ o ulaganjima od oko 600 milijuna eura.

Snažan i financijski jak koncesionar, iskusni globalni operater okrenut održivom razvoju je u naš lučki sustav donio velike investicije i dragocjen "know-how", rekao je Vukorepa.

Zajedničko ulaganje Maerska i ENNA grupe


Ugovor o koncesiji za razvoj i gospodarsko korištenje terminala potpisan je u studenom 2021., a u Rijeka Gateway terminal zajednički ulažu APM Terminals (Maersk Group) i ENNA grupa, u dvije faze.

Prva faza obuhvatila je ulaganja od 200 milijuna eura, izgradnju osnovne infrastrukture terminala, nabavku najsuvremenijih kontejnerskih dizalica i uspostavu logističke podrške, a u drugoj fazi planira se dodatno ulaganje od 180 milijuna eura tijekom sljedećih 10 godina.

U prvoj fazi terminal raspolaže s operativnom obalom duljine 400 metara, dubine 20 metara, ima godišnji prekrcajni kapacitet od 650 tisuća TEU-a, a u drugoj fazi planira se produljenje obalne linije na 680 metara, povećanje godišnjeg prekrcajnog kapaciteta na milijun i 55 tisuća TEU-a i prihvat brodova kapaciteta do 24 tisuće TEU-a.

Terminal je sada opremljen najsuvremenijom infrastrukturom, među kojom su četiri daljinski upravljane obalne kontejnerske STS (ship to shore) brodske dizalice, 15 dizalica na kotačima, dvije dizalice na tračnicama te 28 terminalskih traktora. Svi sustavi povezani su u jedinstveni kontrolni centar, a operacije će biti vođene najmodernijom tehnologijom uz potpunu automatizaciju i korištenje energije iz obnovljivih izvora, čime, kažu iz Rijeka Gatewaya, terminal postaje prvi takve vrste u jadranskoj regiji.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!

Od istog autora