Milanović prozvao Soptu i Plenkovića, Jadrolinija poziva da se ne politizira

02.09.2024.

Zadnja izmjena 19:01

Autor: Jelena Tomac, Melita Šare/V. G./B. A./Dnevnik/HRT/Hina

Nižu se reakcije nakon jučerašnjeg - najnovijeg incidenta na Jadrolinijinu brodu - ovaj put trajektu "Mljet" - na kojem je tijekom uplovljavanja u Supetar na Braču pala rampa, što je, srećom, prošlo bez ozlijeđenih. 

Taj je događaj na Facebooku oštro komentirao predsjednik Zoran Milanović. Kako je naveo, "i ta nesreća" pokazala je da našim morem plove trajekti upitne ispravnosti, što zahtijeva ozbiljnu provjeru sustava i načina održavanja flote, ali i provjeru modela upravljanja tvrtkom.

Iz Jadrolinije su, pak, poručili da su svi njihovi brodovi tehnički ispravni, te apeliraju da se tvrtka - ne iskorištava u političke svrhe.

Milanović: Trajekti Jadrolinije postali su nesigurni za putnike i članove posade


- Dosta je više njihovog bahaćenja i omalovažavanja ljudi: predsjednik Uprave Jadrolinije David Sopta i Andrej Plenković hitno moraju objasniti što se događa s Jadrolinijom, državnom brodarskom tvrtkom koja je kičma hrvatskog brodarstva, rekao je predsjednik Milanović u objavi na Facebooku.

- Trajekti Jadrolinije postali su nesigurni za putnike i članove posade, a Plenković - umjesto da se pobrine za njihovu sigurnost - fantazira o nekakvim pritiscima i šteti za Vladu pa, opet, od sebe pravi žrtvu. Moraš biti krajnje bešćutan i bahat da bi smislio takve konstrukcije nakon što su trojica mornara Jadrolinije, nažalost, izgubila život u još uvijek nerazjašnjenoj nesreći trajekta "Lastovo", naglasio je.

A nezgode trajekata, dodao je, nastavile su se događati.

- Ova zadnja na trajektu "Mljet", srećom, nije imala težih posljedica za putnike i posadu, ali je pokazala kako našim morem plove trajekti upitne ispravnosti, što zahtijeva ozbiljnu provjeru sustava i načina održavanja flote, ali i provjeru modela kojim se upravlja tvrtkom. Problem očito nisu samo stara plovila - koja se kupuju pod sumnjivim okolnostima - već je problem i ukupno održavanje i servisiranje plovila jer se nezgode događaju i na novim trajektima, upozorio je hrvatski predsjednik.

- Naglašavam, radi se ovdje o sigurnosti ljudi koji koriste trajekte i ljudi koji rade na njima, a Plenković brine samo o sigurnosti fotelje svog izabranika Sopte kojemu je glavna kvalifikacija to što s njim igra košarku, ustvrdio je.

Milanović je podsjetio i da su sindikati pomoraca višekratno upozoravali na probleme, "dakle, i Plenković i uprava Jadrolinije znali su da nešto nije dobro, mogli su poduzeti potrebne mjere".

- Svi mi znamo da linija zapovijedanja u Jadroliniji ide od Plenkovića direktno prema Sopti. Ali njih nije briga. Soptu nije briga jer ima političko zaleđe u Plenkoviću, a njega nije briga jer i u ovom slučaju misli da može što hoće. Nakon svega Sopta više ne može izbjeći odgovornost za stradanje mornara i višekratno ugrožavanje sigurnosti putnika i posade. Ne poduzimajući ništa i braneći fotelju svog prijatelja Sopte, tu odgovornost na sebe je preuzeo i sam Plenković. A bit će odgovoran i za moguće uništavanje Jadrolinije koja se u budućnosti, takvim upravljanjem tvrtkom, neće moći nositi s konkurencijom, istaknuo je u objavi predsjednik Milanović.

Plenković: Jadrolinija je tu, funkcionira, pouzdana je


Premijer poručuje - i direktor Jadrolinije i ministar imaju moju podršku, a tko je odgovoran, pokazat će istraga.


- Nema nametanja Milanovićevog lažnog narativa o nepouzdanosti našeg glavnog prijevoznika na službenim linijama koje održavaju život na otocima, rekao je Plenković.


- Vi ste čuli koliko isplovljavanja na dan ima Jadrolinija, koliko povezuju hrvatske otoke i luke i zbog jednog incidenta jedinog u 71 godina kompanije ponovno stvarati hajku da bi pobjegao od vlastite sramote, rasipnosti, nepotrebnog kvazi tajnog korištenja resursa Ministarstva obrane, da vam Milanović napiše post pa da vi vraćate Jadroliniju - no way, Jadrolinija je tu, funkcionira, pouzdana je, rekao je.

Iz Jadrolinije apeliraju da se njome ne politizira


David Sopta danas nije bio dostupan za izjavu, ali Jadrolinija se danas oglasila priopćenjem. Istaknuli su da brodovi tog domaćeg putničkog brodara imaju sve potrebne certifikate i svjedodžbe, tehnički su ispravni i održavani, a Jadrolinija svakodnevno obavlja odgovornu zadaću i osigurava pouzdanu vezu s otocima te su apelirali da se njome - ne politizira.


Svi brodovi Jadrolinije imaju potrebne certifikate i svjedodžbe, tehnički su ispravni i njihovo se održavanje provodi u skladu s godišnjim planom tehničkog održavanja, ističe se u priopćenju.


Apeliraju da se Jadroliniju ne koristi u političke svrhe, da se njome, njenim strateškim značajem i trudom ne politizira, čemu, kažu, svakodnevno svjedoče.


Iz Jadrolinije naglašavaju kako se razlozi nedavne tragedije na brodu Lastovu u malološinjskoj luci, kada su poginula tri pomorca, utvrđuju, no odgovorno tvrde da se ta nesreća ne može povezati s kvarom rampe na trajektu Mljet, gdje je riječ o puknuću čelik čela, što je potvrdio i zapovjednik broda.


- Vezano za navedeno, naručeno je vještačenje rampi i sajle (čelik čela) kako bismo čim prije detektirali zbog čega dolazi do ovog problema te kako bi se ovakvi događaji izbjegli u budućnosti. Sajle su promijenjene i kvar je saniran u roku od 12 sati, a bitno je spomenuti da sigurnost putnika niti u jednom trenutku nije bila ugrožena niti je došlo do prodora mora u garažu broda, naglašavaju iz Jadrolinije.


- Svakako moramo istaknuti i da niti jedan zapovjednik Jadrolinije ne bi donio odluku o isplovljavanju svjestan da postoji bilo kakav značajan sigurnosni problem. Također, brod Mljet je, osim internih pregleda i procedura, prošao pregled Lučke kapetanije u srpnju ove godine, te pregled Hrvatskog registra brodova 2023., dodaje se u priopćenju.


Podsjećaju kako Jadrolinija ove godine bilježi rekordnu sezonu, a zaposlenici, unatoč tragediji na Lošinju, posao obavljaju profesionalno i odgovorno.


Kompanija je stabilna, a promet se i na vrhuncu razdoblja maksimalnog opterećenja odvija redovito i bez većih poteškoća. Flota Jadrolinije danas broji 57 brodova što našu kompaniju ubraja među deset najvećih svjetskih putničkih brodara, koji se bave obalnim linijskim pomorskim prijevozom, dodaje se.


Jadrolinija godišnje preveze 12 milijuna putnika i 3,5 milijuna vozila te dnevno u vrhuncu sezone obavi više od 600 isplovljavanja.


U 2023. su, kažu, obavili više od 33 tisuće linija te uveli još četiri tisuće dodatnih linija zbog gužvi i 600 dodatnih linija za opasni teret, što čini više od 150 tisuća uplovljavanja brodova u luke.


Sustavom se upravlja odgovorno i poštuju se sve procedure vezane za upravljanje sigurnošću te ostali interni akti. Jadrolinija, osim prijevoza putnika, realizira sav promet prema i s hrvatskih otoka, uključujući prijevoz otpada, hrane, građevinskog materijala, goriva, asfalta te sudjelujemo u hitnim prijevozima unesrećenih i spašavanju na moru brodica i putnika. To dokazuje da je Jadrolinija dio strateške prometne infrastrukture prema hrvatskim otocima, naglašavaju.


Jadrolinija ima 2000 zaposlenika, od čega je 1500 pomoraca i 500 djelatnika u podršci, navodio se u priopćenju.


Uprava je potpisala Nacionalni kolektivni ugovor za pomorce nakon 29 godina te je od 2018. do danas bruto plaća pomoraca povećana za 60 posto, a djelatnika na kopnu za 30 posto. Dodaju da prije toga plaće nisu rasle 10 godina te kako traju pregovori za potpisivanje kolektivnog ugovora za kopno.


Uz to, nakon 11 investicija tijekom pandemije i energetske krize, realizira se investicija u pet novih brzih brodova, čime će se obnoviti Jadrolinijina brzobrodska flota.

"Nije ovo prvi put da je puknula sajla"


Nije ovo prvi put da je puknula sajla, tvrdi član Nadzornog odbora i reprezentativnog sindikata Jadrolinije.


- Znam da se to događalo i prije i ranije, a kako dođe, ne znam, je li možda upitna kvaliteta danas tih materijala, protekom vremena da se nešto desilo, nisam stručnjak, ne mogu reći točno, kaže Nediljko Bujić, predsjednik Glavnog odbora Nezavisnog sindikata pomoraca putničkih brodova Hrvatske i član NO Jadrolinije.


- Ne bih se složio s predsjednikom, s tom konstatacijom, mislim da brodovi jesu sigurni, a skuplje je održavanje kod starijih brodova, dodaje.


A upravo uštede na održavanju brodova Sindikat pomoraca smatra glavnim uzrokom problema.


- Primjerice, jutros sam čuo da predstavnik radnika u NO govori da se troškovi remonta povećavaju, ali ako vi imate određen budžet za brod i u međuvremenu je cijena čelika skočila 10-20 posto, a vi ste povećali budžet za 10 posto, zapravo manje ulažete u brod od planiranog, kaže Antun Aljinović, nacionalni inspektor i predstavnik Sindikata pomoraca Hrvatske za Jadroliniju.


Sindikat pomoraca poziva na veća ulaganja u brodove i očekuje hitnu smjenu Davida Sopte s čela Jadrolinije.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!