Napredovanje učitelja otežano: Mnoge prepreke i malo poticaja

09.03.2025.

20:20

Autor: Sunčica Findak/Pe.F./Dnevnik/HRT

O napredovanju učitelja malo se govori, ali zato je mnogo obveza koje su propisane kako bi mogli steći viša zvanja. Zašto se prosvjetari teško odlučuju za napredovanje, istražila je novinarka Sunčica Findak za rubriku "Zaključna ocjena tjedna".

Kada je Sven birao fakultet, dvojio je između fizike i računalstva. Razmišljao je biti profesor fizike, ali na kraju se odlučio za računalstvo.


- To otvara mogućnosti u poslovnom razvoju, nije tajna i da mogu više zaraditi, rekao je Sven Ćurković, autor aplikacije Repetitio.


No ipak se bar malo približio školstvu - osmislio je aplikaciju za pomoć u učenju. Onih koji se poput Svena iz sličnih razloga ne odlučuju za rad u prosvjeti ima mnogo.


Pritom često navode i da je profesionalno napredovanje u školi itekako otežano.


- Mlađi nastavnici su demoralizirani jer to napredovanje nije honorirano onako kako bi trebalo. Moramo uložiti puno svog radnog vremena, puno slobodnog vremena, a protuvrijednost je mala, ispričala je Snježana Vuk, nastavnica strojarske grupe predmeta iz Tehničke škole Fausta Vrančića u Zagrebu.


- Javlja se otpor kod određenog broja ljudi, a i kod mene se javio. Morate skupiti određen broj bodova, a ono što meni posebno smeta jest to da se malo prati koliko ja radim na satu, kakvu imam suradnju s učenicima i s roditeljima, objasnio je Tin Ivanković, profesor kemije u Gimnaziji Velika Gorica.

- U tom postupku napredovanja malo se drži do toga što je rad u razred i što je učiteljsko postignuće, a više se važnosti daje skupljanju papira, kaže Željko Stipić, predsjednik školskog sindikata Preporod.


U većini slučajeva ravnatelji potiču svoje djelatnike.


- Na svakom nastavničkom vijeću potičem ih da se jave jer smatram da je sve što rade motivacijski dio, koeficijent se povećava, povećava se i plaća, navela je Brankica Žugaj, ravnateljica Gimnazije Velika Gorica.


Tri su kategorije u napredovanju, a svaka kategorija sve je zahtjevnija u skupljanju bodova. Sudjelovanje u projektima, objavljivanje stručnih radova, odlazak s učenicima na natjecanja - samo su neke od zadaća na tom putu.


- Svakom je čast napredovati. Što više nastavnika u napredovanju ima, to je škola kvalitetnija i bolja, ali to iziskuje da ravnatelj mora naći neka sredstva, naći zamjenu za nas ako idemo na natjecanja i to postaje problem, posebno u strukovnim školama gdje je kadar desetkovan, objasnila je nastavnica Snježana Vuk.


Ovo je samo dio priče o napredovanju prosvjetnih radnika. Kažu da bi trebale emisije i emisije da iznesu sve probleme koji ih muče. I dodaju - da bismo skupili sve potrebno za napredovanje, trebamo prijeći dug put, ali zato je taj put znatno kraći za one koji ta pravila donose.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!