Mataija: Vežite se i ne kupujte djeci električne romobile prije 14. godine

18.09.2025.

Zadnja izmjena 19:45

Autor: Josip Gavranović/Ana Tomšić/P.F./M.Z./Regionalni Dnevnik/Dnevnik/HRT

Obilježava se Dan bez poginulih u prometu. Cilj je smanjiti broj poginulih u prometu na nulu, barem na jedan dan u kojem nitko neće poginuti na europskim cestama. Upravo zbog toga sve policijske uprave u Hrvatskoj danas provode akciju. U prvih osam mjeseci, nažalost, brojevi nisu dobri, na našim prometnicama život su izgubile 194 osobe, što je znatno povećanje u odnosu na prošlu godinu.

Tragedija i na Dan bez poginulih u prometu


Nažalost, ni današnji dan kada se obilježava Dan bez poginulih u prometu, nije prošao mirno. U Medićima kod Omiša od naleta automobila preminuo je pješak. Time je samo nastavljen crni niz koji je trenutačno na 194 poginula u odnosu prema lanjskih 165. Svjesni loše statistike, u policiji već dulje provode pojačane akcije. 


Kako stati na kraj crnoj statistici govorio je u središnjem Dnevniku HTV-a voditelj Službe za sigurnost cestovnog prometa Ravnateljstva policije Josip Mataija


- Nažalost, ova godina je nekako specifična jer su svi ostali statistički pokazatelji manji. Imamo 2% manje prometnih nesreća, 250 teže ozlijeđenih osoba manje i gotovo 300 osoba manje lakše tjelesno ozlijeđenih, ali na žalost, u 8 mjeseci 29 osoba je više smrtno stradalo. Logično je da statistika prati jedna drugu - ako imate veći broj prometnih nesreća, onda je logično da bi trebalo biti da imate i svega ostalog više. Ona je takva kakva je, radimo razne aktivnosti, preventivne i represivne, u cilju da se smanji stradavanje, koje ja smatram potpuno nepotrebnim. Samo da se malo više pazi, ali i pojedinac više pazi, mislim da se može puno toga napraviti da ta statistika ne mora biti tako crna, kazao je Mataija.


Na pitanje je li moguće utvrditi zašto je baš broj poginulih jedini odskočio Mataija je rekao kako su teške prometne nesreće, a takvima se smatraju prometne nesreće s teškim ozljedama i smrtnim stradanjima, u padu. Međutim, zašto je u porastu broj smrtno stradalih kazao je da je to teško reći.


- Nekad stvarno jedna nit dijeli da netko bude teško tjelesno ozlijeđen ili da smrtno strada. Ovom prilikom upozorio bih vozače i putnike na jednu stvar koja je dosta bitna, a to je pojas. I dalje nam ljudi stradavaju zato što nisu vezani. Imamo jako puno situacija da se dogodi prometna nesreć i da oni koji su bili vezani, a najčešće su to vozač i suvozač, ostanu živi. Istodobno putnici koji sjede iza nisu bili vezani, ispadaju iz vozila i smrtno stradaju, pojasnio je Mataija.


Dodao je kako je bitno zaštititi sam sebe.


- Bitno je da pojedinac koji sjedne u automobil počne konačno razmišljati o svojoj sigurnosti, a onda kad razmišlja o svojoj sigurnosti, bit će bolje i za ostale sudionike u prometu, naglasio je Mataija.

Fokus na dva kotača – romobili i motocikli sve češće u nesrećama


Hrvatska već dugo sudjeluje u edukativnom tipu akcija. na pitanje koliko to pomaže da se vozači ipak ponašaju odgovornije u prometu Mataija je odgovorio da je dosad statistika išla u prilog i da je bilo manje smrtno stradalih u prometu.

- Iz godine u godinu bilježili smo sve manje stradavanja. No, ova godina je takva je kakva je. Definitivno smo svjesni da, iako smo epresivni aparat, se ne može nešto postići samo represijom. Stoga mi jako puno radimo i preventivne aktivnosti i edukaciju. Sada imamo akciju Poštujte naše znakove koja je u tijeku i gdje ćemo ući praktično u svaki prvi razred i pokušati kroz određena kratka predavanja djeci objasniti osnovna pravila ponašanja u prometu. Ovakva aktivnost provodi se u sklopu Rotpol organizacije, europske mreže prometne policije. Ona se provodi na cijelom nivou Europske unije, mi je provodimo na području cijele Republike Hrvatske i ovaj fokus ovogodišnje akcije su vozila na dva kotača, kazao je Mataija.

Pojasnio je zašto je fokus na dva kotača.

- Cijela Europa se fokusirala na dva kotača jer je tu sve više problema. Podatak je da su 35% svih smrtno stradalih vozači na dva kotača - dakle mopeda, motocikla, putnici na njima, vozači bicikla i osobnih prijevoznih sredstava. Mislim da to puno govori, a i sama Europa ima iste takve i slične probleme pa je zato ove godine fokus na dva kotača. Motocikl je sve popularniji. Ako gledamo Hrvatsku, gotovo 120.000 registriranih motocikala je u zadnjih par godina, što je drastično povećanje. Ove godine samo u odnosu na prošlo 10.000 motocikala više. Bicikl se više vozi. I električni romobili su sve popularniji i sve ih se više vozi. Ove godine imamo veće stradavanje od vozača romobila. Imali smo ukupno 466 prometnih nesreća s električnim romobilima. Dvije osobe su smrtno stradale, 142 su zadobile teže tjelesne ozljede i 247 lakše, rekao je Mataija.

Upozorenje roditeljima, djedovima i bakama, ali i kumovima


Naglasio je da su već puno puta upozoravali, ali da bih još jednom iskoristio priliku i upozorio odrasle.

- Prvenstveno roditelje, ali tu su i djedovi i bake i kumovi. Granica za vožnju električnog romobila je 14 godina. Svi oni ispod 14 godina apsolutno ne smiju voziti romobil. Moj savjet je da se ljubav te djece možda može kupiti na neki drugi način, a ne kupiti im romobil. Jer onda to, nažalost, vrlo često ode u tragediju, kazao je Mataija.

Najviše kontrola bilo je jutros u Zagrebu.

- Za isto razdoblje prošle godine i ove bilježimo porast za osam poginulih. Prošle godine bila je 21 poginula osoba, a ove godine je 29. Upravo je tu zapravo fokus na prometne prekršaje koji su i dalje isti, istaknuo je Dalibor Majsec, pomoćnik načelnika Druge postaje prometne policije Zagreb.

To su nepropisna brzina, vožnja pod utjecajem alkohola, nekorištenje sigurnosnog pojasa, nepropisno korištenje mobitela za vrijeme vožnje i nekorištenje kacige na motociklu. Odlazak i dolazak na posao za većinu vozača sve je stresniji.

- Vožnja je malo turbulentna, posebice ujutro kad se ide na posao i nakon posla oko 17 sati,, ali pazimo, rekao je vozač Mario.

- Treba biti oprezan, puno je automobila na cesti. Nekako mi se čini da nema dosta iskusnih vozača, smatra vozačica Ema.

Međimurje: Policija pojačala kontrole


Od ranog jutra i međimurska policija je na cestama. Mjeri se brzina, provjerava korištenje sigurnosnog pojasa, ispravnost vozila. Ovogodišnja statistika u regiji kao i u ostatku Hrvatske je gora nego 2024.

Marijan Novak, Pušćine, za volanom je više od pola stoljeća. Bio je taksist i profesionalni vozač.

- Prošao sam mnoge zemlje, bilo je puno nesreća, ali uvijek sam bio u pomoći onima kojima je trebalo na cesti, kazao je Novak.

Prometnice su danas modernije, s radarima za mjerenje brzine. U Međimurju ih je pedesetak i na tim mjestima vozači se drže propisa.  

- Došlo je do smanjenja prometnih nesreća u kojima je uzrok brzina ali nam se povećava broj nesreća s nepoštivanjem prednosti prolaska te naleta vozila na pješake i bicikliste, rekla je Alenka Hošnjak PU međimurska.

Posljednjih mjeseci drastično je povećan broj stradalih na električnih romobilima. Čakovec i Varaždin njihovo će prometovanje središtem grada - zabraniti. 

- Električni romobili sve češće pojavljuju u prometu i postoje problemi kod njihovog upravljanja jer imaju male kotače pa ćemo organizirati edukativno predavanje, najavio je Radovan Gačal, glasnogovornik PU međimurske.

Rizična su skupina - biciklisti i vozači iz dalekih zemalja koji su u Hrvatskoj na privremenom radu.

- Nisu dovoljno educirani, ne poznaju prometne propise, posebno propise koji reguliraju promet bicikala i osobnih prijevoznih sredstava. Surađujući s Autoklubom i drugim institucijama mi ih educiramo, kazao je Danijel Posavec, PU varaždinska.

Iako se radi sve da do tragedije na cestama ne dođe, ova godina već je dosad za 15 posto gora nego prošla.

Dan bez poginulih u prometu

Dan bez poginulih u prometu

Foto: HTV / HRT

Virovitički kraj: Sedmero poginulih ove godine


Crni brojevi i u virovitičkom kraju, gdje lani nije bilo poginulih u prometu, a ove godine dosad ih je već sedmero. Prigodno, danas edukacija za bicikliste kako sigurno prijeći cestu.

- Biciklist treba stati kod prijelaza i uspostaviti vizualni kontakt s vozačem. Kad to napravi onda može slobodno prijeći, savjetuje Milorad Alavanja, Virovitica.

- U autoškoli napominjemo uvijek budućim mladim vozačima da je jako važno poštivati propise i pravila sa svoje strane, ali isto tako voditi računa i o ostalim sudionicima prometa, naglasio je Robert Valenteković, HAK - autoklub Virovitica.

Iako se radi sve da se tragedija na cestama izbjegne, ova godina sa 17% više poginulih već je sad lošija nego prošla.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!

Od istog autora