Staničić: Vjerujem da će se u špici sezone tražiti i krevet više

22:20 / 13.06.2022.

Autor: E.L.S./Otvoreno/HRT

Otvoreno o turističkoj sezoni

Otvoreno o turističkoj sezoni

Foto: Otvoreno / HRT

Sada imamo otprilike 92 posto noćenja iz rekordne 2019. godine, ali se trebamo zapitati želimo li brojati noćenje i dolaske ili se želimo okrenuti kvaliteti. Naša je strategija okretanje kvaliteti, održivom turizmu koji se rješava problema sezonalnosti, problema prostora... Moramo razmišljati kako ćemo imati cjelogodišnji turizam, turizam koji će ravnomjerno voditi brigu o svim regijama u Republici Hrvatskoj i lokalnom stanovništvu, želimo turizam s kojim će biti zadovoljni turisti kako bi se vraćali - izjavila je u emisiji Otvoreno Nikolina Brnjac, ministrica turizma i sporta.

Vidjeli smo, kaže, da turisti mijenjaju svoje navike i ne žele dolaziti u zakrčene destinacije. Moramo naučiti upravljati turističkim tokovima, poručuje.

I kada je riječ o bookingu, vrlo smo blizu ciljanih brojki - što veće približavanje 2019. godine koje je bila rekordna, naglasio je Kristjan Staničić, direktor Hrvatske turističke zajednice.

- Booking je odličan, ušli smo u početak ljetne sezone, kada dođe ona špica u sezoni, vjerujem da će se tražiti i krevet više - izjavio je.

- Po istraživanjima koja su rađena u Ekonomskom fakultetu u Zagrebu, procjena je da je na WRC Croatia Rallyju bilo oko 400 tisuća gledatelja, od toga preko 25 posto je bilo stranaca koji su došli ciljano, 45 posto njih je potrošilo više od 300 eura u destinaciji, zagrebali smo samo sve mogućnosti koje WRC ima za sada, ali to je dugotrajan proces i uz pomoć Vlade, Ministarstva turizma, Turističke zajednice i naših partnera, mislim da idemo u dobrom smjeru - istaknuo je Daniel Šaškin, predsjednik Organizacijskog odbora WRC Croatia Rallyja.

Po nekim procjenama država je dobila, kaže, najmanje 20 puta nazad ono što smo uložili u projekt, a po istraživanju Meridijana vrijednost promocije WRC-a u svijetu je oko milijardu i 800 milijuna kuna, a uvjeren je da se može i puno bolje.

Veljko Ostojić, direktor Hrvatske udruge turizma osvrnuo se na tome kako će povećanje troškova utjecati na planirani rast prihoda. Istaknuo je da je najveći problem u energetici gdje cijene električne energije rastu nekoliko puta. Nekoliko značajne kompanije su morale, kaže, potpisati nove ugovore gdje su cijene 3 do 4 puta više u odnosu na dosadašnje.

- Prihodi rastu jednoznamenkastom brojkom, troškovi rastu dvoznamenkastom brojkom, svi osim električne energije koja raste troznamenkastom brojkom, pa se naslućuje kakav će biti konačni rezultat. Takav troškovni udar je nešto do sada nezapamćeno i mislim da bi država trebala reagirati što se tiče cijene električne energije i to ne samo za turistički sektor, nego i za cjelokupno gospodarstvo - istaknuo je.

- Svi mi dijelimo sličnu sudbinu, neki više neki manje, ali povećanje troškova energije, hrane, rada svakako utječe na poslovne rezultate, nekima će donijeti manji profit, nekima veći gubitak, a neki će raditi na nuli. Važno je naglasiti da moramo ostati konkurentni kao destinacija - poručuje Šime Klarić, predsjednik Nacionalne udruge obiteljskih i malih hotela.

U svim krizama se pokazalo, naglašava, da je javno-privatno partnerstvo poduzetnika i Vlade kvalitetno, vjeruje da i za ove probleme će se pronaći moguća rješenja.

Ostojić je naglasio i da, kada su cijene smještaja u pitanju, veliki dio njih u organiziranom turističkom prometu je definiran lani i smještajni objekti se prodaju po lanjskim cijenama. Individualne prodaje i "ala carte" sigurno će, kaže, pretrpjeti gubitke zbog ovakvih troškova pa očekuje određene korekcije, ali vjeruje da će iznajmljivači biti korektni i si neće dozvoliti da im ležaj ostaje prazan, a ni stolica na terasi. Doći će, kaže do određenog balansiranja između nužno potrebnog dizanja cijena i popunjenosti kapaciteta.

Ministrica Brnjac je naglasila da je Vlada imala zaista puno razumijevanja i kvalitetnu suradnju s turističkim sektorom za što svjedoče i dobri rezultati i tijekom pandemije, kada se usporedimo s drugim zemljama.

- Velika sredstva smo uspjeli i s Europskom komisijom ispregovarati, usmjerena su upravo prema sektoru turizma. Put kojim smo krenuli kroz Nacionalnog plana otpornosti nije samo ispravan, nego će nam pokazati da briga o obnovljivim izvorima energije, razmišljanje o korištenju vode nije stvar pojedinca, o tome mora razmišljati cijeli turistički sektor. Naša istraživanja su pokazala da preko 85 posto turista žele putovati, ali održivije, traže destinacije koje vode računa o svim tim aspektima - poručila je.

Staničić se osvrnuo na utjecaj promocije. Dali su, kaže, veći naglasak na društvene mreže, pokušavaju doprijeti do što veći broj novih turista. Ove su se godine, kaže, okrenuli direktnoj prezentaciji hrvatske turističke ponude na više tržišta, bili su u Pragu, Budimpešti, Bratislavi, Ljubljani, spremaju se i za SAD i svaka ta prezentacija je prilagođena pojedinom tržištu, pa dobivaju puno veću vidljivost.

- Nakon 2 godine pandemije ljudi žele više putovati, ali u sigurne i održive destinacije, a sve su to atributi koji Hrvatska ima i može biti konkurentna - kazao je.

Što se tiče radne snage, Ostojić je naglasio da je to pitanje ukupnog europskog gospodarstva, ali to ne znači da se ne treba ništa poduzeti. Smatra da ima prostora na domaćem tržištu rada za animiranje radnika koji žele raditi i treba ih potaknuti da rade.

- Procjenjujemo da bi oko 15 tisuća studenata moglo raditi u turističkom sektoru i ne vidimo razloga zašto se ne donesu odluke o olakšicama... Što se tiče uvoza radne snage, mislimo da je procedura presložena, dugačka i nije adekvatna današnjim potrebama poslodavaca. Neke stvari su se promijenile, išli su nabolje, ali ne dovoljno brzo - naglasio je i napomenuo da trenutno nedostaje oko 10 tisuća sezonaca.

Ministrica smatra da će taj problem biti sve veći i veći i da prijedlog sa studentima je vrlo dobar jer studenti bi mogli dobiti dobru zaradu, a sektor može dobiti kvalitetnu radnu snagu na koju može računati. Ministarstvo je, kaže, povisilo iznos stipendija od 1200 na 2000 kuna i 70 posto tog iznosa pokriva ministarstvo.

- Ako ulažemo u naše mlade ljude, možemo ulagati u njihovu budućnost, u naš turizam, u kvalitetnu radnu snagu i dugoročno stvaramo kadrove koji će ostati u našem sektoru. Radnik mora biti zadovoljan, imati adekvatnu plaću i uvjete rada. Radne snage nema puno i moramo voditi o tome računa - istaknula je.

Staničić se osvrnuo na značaj sportskih događaja. To je, kaže odlična promocija, pokazao je to WRC, pokazala je to i Snježna kraljica koja također generira neki turistički promet i promociju, ATP u Umagu koji će biti uskoro aktualan.

- Poreč ne bi bio to što je danas, da nema ATP-ja. Ultra je zabava, ali je također jedan svjetski spektakl koji je pozicionirao Hrvatsku na svjetsku turističku kartu i sve je to uvjetovalo da je Hrvatska danas na 16. mjestu po snazi turističkog brenda, popeli smo se u zadnje 4 godine za desetak mjesta, što je nama važan podatak i potvrda da su te kampanje učinkovite - rekao je.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!