Kupnja putem interneta i dalje je vrlo popularna među građanima. Posebno u blagdansko vrijeme kada se nude brojni primamljivi popusti, kao i unikatni proizvodi. Mnogi su božićne darove kupovali preko interneta, ali mnogi su i prevareni. Često se dogodi da kupci ostanu i bez naručenih proizvoda i bez novca.
"Posljednja prilika još samo danas. Ulovite nikad povoljniju ponudu". Mnogi kupci nakon ovakvih oglasa ne razmišljaju racionalno nego brže bolje pune svoje web košarice i upisuju podatke s kartica kako im ne bi promaknuo željeni proizvod.
Tako su Davidu za oko zapele tenisice poznatog brenda koje su ga stajale više od 200 eura. Ovaj put reagirao je brzopleto i nije naslutio da je riječ o prijevari.
- Drugi paket je bio. Morao sam prijaviti na mail. To mi je odmah bilo sumnjivo. Slao sam mail kako ću ih prijaviti državnom inspektoratu, udruzi potrošača. Ignorirali su me i nisu mi se više nikako javljali, kazao je David Gojković.
Sve je veći broj domišljatih prevaranata. U prvih 11 mjeseci prošle godine Ministarstvo unutarnjih poslova bilježi 1.359 računalnih prijevara, dok je ukupno riješeno 487 kaznenih djela.
- Tako imamo povećan broj recenzija za proizvode koji uopće ne postoje ili povećan broj recenzija za web stranice gdje je lažna internetska kupnja, govori Alen Delić, zamjenik predsjednika Hrvatske udruge menadžera sigurnosti.
- Isto tako, iznimno je važno napomenuti da je potrebno zapravo konstantno gledati stanje na vlastitim računima jer smo svjedoci, sve više u posljednje vrijeme, da napadači ukradu brojeve kreditnih ili bankovnih kartica i oni ih kasnije iskorištavaju, istaknuo je Delić.
Uza sve znanje i pozornost, nekad se teško može razaznati je li riječ o pravoj ili lažnoj stranici. I često je prevarant korak ispred žrtve.
- U takvim situacijama se radi o prevarantima do kojih ćete teško doći ili ako i dođete, oni najčešće nemaju novaca. Jedini pravi, najbrži i najučinkovitiji način je zvati banku, pisati joj i reći zaustavite transakciju, naglašava Dijana Kladar, odvjetnica, stručnjakinja za zaštitu potrošača.
Jer banke ulažu mnogo truda u zaštitu svojih klijenata.
DESS Erste&Steiermärkische Bank d.d. "... Banka koristi brojne sustave za detekciju infekcije uređaja zlonamjernim programima i analizu ponašanja klijenata na digitalnim kanalima. Ako se uoči sumnjiva ili neuobičajena aktivnost, poduzimaju se preventivne aktivnosti u cilju sprječavanja prijevare."
No i dalje je najvažnija edukacija građana kako do prijevare ne bi ni došlo.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!