Prosvjed željezničara na Markovu trgu
Foto: Jurica Galoic / PIXSELL
Tvrtka Pružne građevine u vlasništvu HŽ infrastrukture trebala bi se prvog srpnja pripojiti Centru za restrukturiranje i privatizaciju. Izazvalo je to javni prosvjed Sindikata željezničara ispred Vlade i Sabora. U Sindikatu tvrde da naša najveća građevinska tvrtka s 1400 radnika dobavljačima duguje golem novac pa radnici strahuju da im pripajanjem CERP-u prijete stečaj, blokada i gubitak radnih mjesta.
U organizaciji Sindikata hrvatskih željezničara (SHŽ) u Zagrebu se održao prosvjed vezano za izdvajanje Pružnih građevina iz HŽ Infrastrukture u Centar za restrukturiranje i prodaju (CERP). HRT-ova novinarka Zvjezdana Heina kazala je za podnevni Dnevnik HTV-a kako je prosvjed trajao sat i pol. Uz transparente "Ministre, naša sudbina ovisi o vama" i "Stop uništavanju Pružnih građevina", radnici su u prosvjednoj povorci prošli od Glavnog kolodvora do Markova trga, gdje im se nitko nije obratio. Upozoravaju kako najveća građevinska tvrtka u Hrvatskoj, sa 1400 radnika dobavljačima duguje oko 50 mil. kuna, pa joj prijenosom u CERP prijete blokade. SHŽ pritom proziva direktora HŽ Infrastrukture Ivana Kršića jer se pripreme ne obavljaju prema planu.
Iznos planiran za održavanje pruga u razdoblju od četiri godine smanjen je s milijardu kuna na 460 milijuna kuna, zbog čega će nastaviti propadati pruga, a propast će i Pružne građevine, poručuju iz Sindikata hrvatskih željezničara (SHŽ). Tvrde da Pružne građevine neće moći plaćati najam za korištenje nekretnina koje pripadaju HŽ-u, kao što neće moći financirati ni restrukturiranje i zbrinjavanje radnika.
Opasnost od blokada i stečaja
Upozoravaju da Pružne građevine dobavljačima duguju oko 50 milijuna kuna, pa postoji realna opasnost da vjerovnici prije ili odmah po njihovu izdvajanju u CERP posegnu za blokadama i tvrtku odvedu u stečaj. Naime, dobavljači su dosad imali povjerenja i bili strpljivi u naplati potraživanja, jer su iskustveno znali da će od tvrtke u vlasništvu HŽ Infrastrukture naplatiti potraživanje. Vlasništvo CERP-a nad Pružnim građevinama dovodi ih u sasvim novu poziciju neizvjesnosti pa je razumno očekivati da će posegnuti za blokadama, dodaju.
U SHŽ naglašavaju kako su Pružne građevine jedina domaća tvrtka sposobna za gradnju i obnovu željezničkih pruga i zahtijevaju: podmirenje svih dugova Pružnih građevina prema dobavljačima, da HŽ infrastruktura preuzme dio poreznog duga PG-a, da se nekretnine HŽ-a koje koriste Pružne građevine unesu u vlasništvo PG-a te da se nakon izdvajanja u CERP Vlada obveže da će izdati kreditno jamstvo za obnovu mehanizacije PG-a.
Predsjednik Sindikata hrvatskih željezničara Ivan Forgač upozorio je kako se tvrtku Pružne građevine od 1. srpnja želi razdvojiti na dva dijela te jedan dio pripojiti HŽ Infrastrukturi a drugi Centru za restrukturiranje i privatizaciju (CERP).
- Država je maćeha prema željeznici i njezinim zaposlenicima jer unatrag 20-ak godina ne ulaže dovoljno za kapitalno održavanje pruga, čak niti petinu nužno potrebnoga prema pravilima struke, rekao je Forgač.
Upozorio je da se pruge ne popravljaju, smanjuju se brzine prometovanja vlakova, a Pružne građevine gomilaju gubitke.
- To je posao zbog kojeg postojimo, to su naša radna mjesta i naš kruh, kazao je Forgač i najavio da će radnici ići u štrajk ako tvrtka ne dobije šansu za poslovanje.
Smatra da je odgovornost Vlade i Uprave HŽ Infrastrukture da pokažu volju i pronađu rješenje za tu tvrtku.
Kazao je za HTV kako se sindikat pribojava stečaja. Najveći problem je što je upropaštena cijela željeznica, te se s ovakvim prugama ne može dalje.
Europa je kupila vlakove, ali ne postoji infrastruktura koja ih može pratiti. A željeznica svakim danom gubi svoje klijente.
Predsjednik Nezavisnih hrvatskih sindikata Krešimir Sever upitao je tko može reći da u Hrvatskoj nema posla za radnike na održavanju pruga kada one vape za obnovom, jer je promet na njima sve sporiji i preusmjerava se na druge pravce ili prijevozna sredstva.
- Prosvjedom moramo tražiti posao za ljude koji znaju i žele raditi na poslovima održavanja pruga i potrebno je naći sredstva kako bi ga mogli odraditi. Uvjeravali su da nije moguće koristiti EU sredstva zbog načina organizacije tvrtke Pružne građevine i HŽ-a, tražili su se modeli, prepisivala rješenja drugih zemalja no bez rezultata, upozorio je Sever.
Smatra da vlast treba prerasporediti sredstva da bi se pokrili dugovi koji nisu nastali krivnjom radnika već su ih stvorila politički nametnuta vodstva koja su zapostavljala tu djelatnost.
Gospočić: Naglasili smo prednosti i razloge zašto se Pružne građevine izdvajaju
Evo što je o prosvjedu Sindikata željezničara, odnosno zaposlenika tvrtke Pružne građevine - rekao državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture Alen Gospočić.
- S kolegama iz sindikata vršili smo intenzivne pregovore o proteklom razdoblju. Ono što je bitno reći da smo mi naglasili prednosti i razloge zašto se Pružne građevine izdvajaju. To je prije svega gospodarski i financijski efekt, koji će pružiti mogućnost Pružnim građevinama da sudjeluju u financijskim projektima Europske unije na teritoriju Republike Hrvatske, poručio je.
Dodao je da je cijeli sektor u jednom građevinskom zamahu, da se pruge održavaju od Mađarske granice, pa skoro sve do Rijeke. A isto tako od slovenske granice do srpske granice.
- Ogroman je to posao investicija, naglasio je.
Pružne građevine pod okriljem HŽ Infrastrukture ne mogu sudjelovati na europskim projektima obnove pruga jer su u sukobu interesa - tvrde u resornom ministarstvu, koje najavljuje mnogo posla za željezničare.
- Vjerujemo da će investicijski ciklus u narednih 10 godina biti težak gotovo 3m5 milijardi eura, znači preko 25 milijardi kuna i u tome očekujemo intenzivnu suradnju Pružnih građevina, rekao je državni tajnik Gospočić.
Pred nama je napokon dugoočekivana modernizacija željeznice pa ostaje nada u pozitivan ishod ove priče.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!