Nakon priče o vjerojatno najskupljoj vožnji taksijem u Zagrebu i još jednoj u Splitu, kada su turistima naplaćene svote i od nekoliko stotina eura - država je odlučila stati na kraj njihovim nerealno skupim uslugama. Ministarstvo je najavilo konkretne korake i to putem izmjena Zakona o cestovnom prometu.
1500 eura za kratku vožnju središtem Zagreba, 640 od splitske trajektne luke do mosta za Čiovo.
- Karta do Njemačke ne košta toliko avionom, a gdje taksi kilometar i pol, govori Maša Boban iz Đakova.
Cijene koje prelaze svaku mjeru otvorile su pitanje regulacije taksi prijevoza.
- Imamo podatak o 400 i nešto prijava na Državni inspektorat od prošle godine, od ove još nemamo podatke tako da su to samo oni koji su zabilježeni, toga ima puno više, naglašava Željko Bandić, predsjednik Sekcije taksi prijevoznika pri Hrvatskoj obrtničkoj komori.
Divljanju cijena Vlada je odlučila stati na kraj. Izmjenama Zakona o cestovom prometu ograničit će maksimalnu cijenu vožnje.
- Moramo tu bit malo osjetljivi oko maksimalne ograničavanja cijene jer tu, zapravo, s jedne strane moramo štititi korisnike taksija da nema visokih cijena, a s druge strane ta cijena ne smije biti takva da nitko više ne želi vozit taksi, naglasio je Oleg Butković, ministar mora, prometa i infrastrukture.
Aktualni zakon na snazi je od 2018. Cilj mu je bio liberalizacija tržišta što je u početku donijelo niz pozitivnih promjena.
- Ona je približila taksi uslugu širem krugu korisnika. Ali ta deregulacija ima i negativan efekt, znači da nema ograničene maksimalne cijene usluge i onda je tu prostor za ovakve, možemo reći, prijevare, istaknuo je Marko Šoštarić, dekan Fakulteta prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu.
Posebno kada u automobile sjedaju stranci. No preplaćene vožnje nisu rezervirane samo za njih.
Da tržište vapi za boljom kontrolom, poručuju i taksisti.
Mi zastupamo i minimalnu cijenu isplativosti. Znači, tražimo cjelovito rješenje problema, ne samo kozmetičke promjene. Imamo situaciju da je zakon od 2018. promijenjen 3-4 puta, pravilnik isto tako. Znači da je zakon jako loš, naglasio je Bandić.
Uvođenje reda želi vidjeti i gradonačelnik Dubrovnika, pa među ostalim predlaže uvođenje kartice vozača i vozila te obvezan upis u registar taksi prijevoznika. Nužno je to, kaže, i za domaće i za strance.
- Jer kakav je njihov osjećaj kada znaju i mogu čitati da su gotovo svakodnevno ljudi prevareni, koristeći usluge auto taksi prijevoza. I da ih voze vozila koja zapravo uopće nisu registrirana za to - a imaju taksi znak, rekao je Mato Franković, dubrovački gradonačelnik.
Taksi vozila ubuduće bi trebala imati posebne registarske oznake, a pravila će se mijenjati i za takozvane agregatore.
- To moramo zapravo vidjeti sa Poreznom upravom, to je šire pitanje i sa ministarstvom unutarnjih poslova, ministarstvom financija kako doskočiti tome da se, zapravo, ne osnivaju silne tvrtke koje se onda gase nakon što imaju određene dugove, naglasio je ministar Butković.
A dok novi zakon ne ugleda svjetlo dana - prometni inspektori pojačat će kontrole na terenu.