Nakon donošenja 19. paketa sankcija Rusiji koje obuhvaćaju i zabranu uvoza ruskog ukapljenog plina, hrvatski LNG postaje sve važniji faktor u Europi kada je riječ o opskrbi tim energentom. Za članice Unije to znači da će se već sljedeće zime morati osloniti na druge dobavne plinske pravce. Povećanjem kapaciteta krčkog LNG-a i zemlje u okružju bit će sigurnije kada je riječ o opskrbi.
Dvadeset sedam članica Europske unije u srijedu navečer izglasalo je 19. paket sankcija Rusiji. To uključuje i zabranu uvoza ruskog ukapljenog plina.
Istodobno je američki predsjednik prvi put u svom drugom mandatu uveo sankcije dvjema najvećim ruskim naftnim kompanijama kako bi zaustavio rat u Ukrajini.
- Pitanje je hoće li sada Mađarska i Slovačka uspjeti pronaći ruske dobavljače koji nisu dio sankcioniranih kompanija ili koji s njima uopće nemaju veze. To će biti vrlo teško. Gubitak pristupa ruskoj nafti ne znači kraj poslovanja za mađarsku rafineriju, ali znači potpunu promjenu uvjeta poslovanja, ispričala je Iwona Wisniewska, analitičarka iz Centra za istočne studije.
- Čak i uz smanjene prihoda od nafte, to samo po sebi neće radikalno promijeniti Putinove procjene. No, sankcije mogu ograničiti resurse za nastavak rata, s obzirom na to da se velik dio državnih prihoda iskorištava za financiranje ruskog vojno-industrijskog kompleksa, rekla je Maria Snegovaya, viša suradnica u Programu za Europu, Rusiju i Euroaziju pri Centru za strateške i međunarodne studije.
Pretpostavlja se da će Trumpovo uvođenje sankcija slijediti Indija, inače ruski strateški partner te najveći uvoznik ruske nafte od 2022.
- Danas sam razgovarao s premijerom Modijem. On neće kupovati mnogo nafte od Rusije. Želi da taj rat završi koliko i ja. Više neće kupovati previše nafte. Znatno je smanjio kupnju i nastavlja je smanjivati, istaknuo je američki predsjednik Donald Trump.
Na taj bi se potez indijski premijer odlučio dok se njegova zemlja suočava s Trumpovim carinama od 50 posto. Kina bi mogla ostati uz Rusiju.
- Kina se dosljedno protivi jednostranim sankcijama koje nemaju osnovu u međunarodnom pravu niti ih je odobrilo Vijeće sigurnosti Ujedinjenih naroda, rekao je Guo Jiakun, glasnogovornik kineskog ministarstva vanjskih poslova.
Preslagivanje na karti energetskih dobavnih pravaca za Europsku uniju znači da će se trebati osloniti na alternativne pravce. Ulaganje u LNG terminal Hrvatskoj se već sad isplatilo, a korist od njega mogla bi biti i veća. Naime hrvatski LNG brod iz Turske se vraća s novim modulom za uplinjavanje i povećanim kapacitetom prijevoza ukapljenog plina.
- Njegovi kapaciteti će biti dvostruko veći što znači 6,1 milijardi kubika u odnosu na nekadašnjih 2,90 što znači da sigurnost s dobavnim pravcima se povećava s obzirom na kapacitete, zaključio je Dalibor Pudić, predsjednik Hrvatske stručne udruge za plin.
Zahvaljujući tom povećanju, Hrvatska će imati dovoljno plina i za izvoz.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!