17:00 / 04.12.2021.

Autor: Sanja Smiljanić Grubišić/Potrošački kod/I.Z./HRT

Crni petak - fantastična sniženja ili dobra reklama?

Crni petak u Hrvatskoj

Crni petak u Hrvatskoj

Foto: Zoe Sarlija / PIXSELL

Crni petak u Hrvatskoj proširio se na crni tjedan pa i mjesec. Kupci su zasuti reklamama o fantastičnim sniženjima - no je li to baš tako? Naime Britanska udruga za zaštitu potrošača Which usporedila je lanjske i ovogodišnje cijene proizvoda koji su kupcima bili ponuđeni na Crni petak, a rezultati su poražavajući. Jer neki proizvodi su znatno jeftiniji tijekom godine nego u vrijeme Crnog petka. 

I ove su godine diljem svijeta, pa tako i u Hrvatskoj, na takozvani Crni petak, ali i cijeli tjedan, trgovci mamili potrošače cijenama sniženim i do devedeset posto. Engleska udruga za zaštitu potrošača Which u sklopu istraživanja o Crnom petku prikupila je desetke tisuća cijena i otkrila da kupci u Velikoj Britaniji gotovo da nisu mogli pronaći nižu cijenu proizvoda na Crni petak od uobičajene.

Otkrili su da se 99 posto proizvoda prodavalo po nižoj ili jednakoj cijeni u drugim razdobljima godine. Iako su trgovci u oglasima tvrdili drukčije i tako zavarali kupce. Ana Knežević iz Hrvatske udruge za zaštitu potrošača kazala je kako je realno sniženje cijena bilo u vrlo malom postotku trgovina.

- Uspostavilo se da su cijene na Crni petak bile veće nego što su bile prije sniženja, poručila je Knežević.

Trgovci su odgovorili da cijene prilično fluktuiraju - i gore i dolje - zbog različitih razloga, ali ponajprije zbog nedostupnosti proizvoda i cijena koje određuju dobavljači. To znači da su se proizvodi na Crni petak mogli prodavati po višim cijenama nego u prethodnom dijelu godine.

Knežević je dodala je kako je Crni petak samo velika reklama.

Nakon razotkrivanja trgovaca koji su podignuli cijene na Crni petak samo je nekolicina njih priznala da su pogriješili. Ispričali su se kupcima koje su doveli u zabludu i pozvali ih da im se jave kako bi ispravili pogrešku.

Igor Vujović, predsjednik udruge Potrošač kazao je kako na Crni petak postoci sniženja nisu transparentni i korektni. Dodao je da se cijene proizvoda dižu dva mjeseca prije, tako da se na Crni petak opet snize, te da su to jednostavno trgovački trikovi.

Prema istraživanjima, kupci u Velikoj Britaniji privučeni oglasima na Crni petak kupuju više nego obično. Neki čak odlaze i u minus nakon što ih se namamilo na kupnju "napuhanim reklamama".   

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!