Dekarbonizacija i održiva mobilnost u fokusu su europskog zelenog plana. Jedan od ambicioznih ciljeva je i proizvodnja 10 milijuna tona obnovljivog vodika do 2030. Vozila na vodik koja ne zagađuju okoliš u Zagrebu promovira i njemački automobilski div u sklopu Trećeg bavarsko- hrvatskog skupa o vodikovim tehnologijama.
Za čistu mobilnost kojoj težimo ovo je pravo rješenje, tvrde Bavarci koji su jedan od 100 proizvedenih testnih vozila na vodik predstavili u Zagrebu.
- BMW je obećao krenuti u masovnu proizvodnju ovih automobila 2028. U Bavarskoj već imamo 40 punionica s vodikom i želimo da se ta infrastruktura razvija i u drugim zemljama. Hrvatska ima velike potencijale u vodikovoj tehnologiji i želimo osnažiti suradnju, rekao je Tobias Gotthardt, državni tajnik u Ministarstvu gospodarstva, regionalnog razvoja i energetike Bavarske.
Vodik je skupo gorivo, no ljubitelja energetski učinkovitih vozila uvijek ima.
- Ovo je prototip našeg inovativnog proizvoda, sigurni smo da će imati konkurentnu cijenu, naglasio je Axel Kaltwaser, BMW Group.
Hrvatska razvija vodikovu tehnologiju. U planu je da do 2030. godišnja potrošnja bude 4900 tona zelenog vodika za pogon kamiona i autobusa. Njemačka su iskustva dobrodošla.
- Hrvatska doznajem razvija 30 privatnih projekata s vodikom i želimo ojačati partnerstvo u tom sektoru gdje potražnja učestalo raste, kazao je Timo Pleyer, direktor Njemačko-hrvatske industrijske komore.
Na našim cestama zasad je premalo vozila s nultom emisijom onečišćenja, no situacija se polako mijenja.
- Trenutno imamo dva baterijska električna autobusa u zagrebačkom ZET-u, jedan u Dubrovniku, jedan na Marjanu i jedan na Mljetu, ali situacija će biti puno bolja. U tijeku je velik europski natječaj za nabavu 200 vozila gradskih autobusa nulte emisije i n damo se da će iduće godine biti u svim većim biti hrvatskim gradovima, rekao je Ivan Borić, predstavnik MAN-a za Hrvatsku.
- Radimo u Sesvetskom Kraljevcu i računamo da ćemo probleme otpada i proizvodnje jeftinog vodika integrirati u jedan novi proizvod, dio vodika bi vraćali u proizvodnju kao energent a drugi bi dali na tržište primjerice tvornica umjetnih gnojiva u Kutini su ogromni potrošači vodika, rekao je Vjekoslav Majetić, vlasnik DOKING-a.
I Đuro Đaković računa na dobar posao u transportu vodika željeznicom.
- Francuska, Njemačka i Austrija su naša tradicionalna tržišta i tamo pripremamo prve projekte koji se odnose na vodik i planiramo s našim tradicionalnim partnerima nastupiti u prijevozu vodika, rekao je Pavel Maroušek, predsjednik Uprave Đuro Đaković Specijalna vozila.
Dug je i skup put do šire primjene vodika u industriji i prometu, no želimo li ekološki prijevoz robe i putnika, vodik je uz nužne subvencije, kažu stručnjaci, idealno gorivo.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!