ANKETA: Jesu li uređaji proizvedeni prije trajali dulje nego današnji?

08.10.2023.

16:54

Autor: Potrošački kod/B.B.B./P.F./HRT

Ilustracija
Ilustracija
Foto: Dusko Jaramaz / PIXSELL

U emisiji HTV-a Potrošački kod bilo je riječi o zabrani programiranih kvarova na uređajima.

Nedavno je Europska unija donijela novi zakon kojim se zabranjuje prodaja uređaja s tzv. ugrađenim kvarovima kako bi osnažila položaj potrošača. Tim zakonom je osigurano dulje trajanje garancije na uređaj, veća mogućnost popravaka te jeftiniji i dostupniji rezervni dijelovi.

O tome su u emisiji urednice Sanje Smiljanić Grubišić govorili gosti Zoran Stašević, pročelnik Sekcije RTV elektroničar - precizni mehaničari, HOK te  Ana Knežević, Hrvatska udruga za zaštitu potrošača.

Na pitanje o tome kvare li se doista uređaji brže nego prije, Zoran Stašević, pročelnik sekcije RTV električara i preciznih mehaničara pri HOK-u, odgovorio je potvrdno.

- Kratko jednostavno, da. Stiče se taj dojam. To je zapravo tako i bilo. Nekada su uređaj bili glomazniji, teži i jači, rekao je.

- Postoje razlozi zašto se danas uređaji danas kvare puno brže. Tu je pitanje odabira materijala, shvatilo se koliko se može uštedjeti na materijalima, dodao je.

Objasnio je kako upotreba manje količine materijala dovodi do češćih kvarova.

- Upotrebom manje količine štedljivijih materijala može se postići da se nešto kvari puno brže, zaključio je.

Nekada su uređaj bili glomazniji, teži i jači

Zoran Stašević, pročelnik sekcije RTV električara i preciznih mehaničara pri HOK-u

U 2022. godini zaprimljeno 10 tisuća žalbi


Ana Knežević iz Hrvatske Udruge za zaštitu potrošača, objasnila je kako su iskustva udruge vrlo loša te da se svaka druga žalba "odnosi na kvar".

- Naša iskustva su još gora. Dakle, uređaji ne traju ni do isteka jamstvenog roka. Imali smo 10 tisuća potrošača koji su nam se obratili prošle godine. Svaki drugi se odnosio na kvar, odnosno na materijalni nedostatak, otkrila je.

- Neovisno od toga koliko nešto košta i koje je marke, sve se jednako kvari, ustvrdila je.

Neovisno od toga koliko nešto košta i koje je marke, sve se jednako kvari.

Ana Knežević, Hrvatska Udruga za zaštitu potrošača

Iznervirani potrošači prisiljeni kupovati nove uređaje


Pročelnik sekcije RTV električara i preciznih mehaničara objasnio je kako se "80-90 %" aparata može popraviti ukoliko se građani osvijeste.

- Radimo već desetak godine jednu ekološku akciju gdje informiramo ljude o potrebi servisiranja. 80-90% aparata mogu spasiti od onoga što mi dođe u radionicu. Cilj je educirati cijelu populaciju da nije sve za baciti, stvari treba pokušati spasiti, rekao je Stašević.

Knežević je dodala kako "iznervirani potrošači" često odustanu od popravka i kupe nove uređaje.

- Potrošači na kraju, iznervirani kupuju nove uređaje, kazala je.

Naglasila je kako "razumni rok za poprava" nije definiran zakonom.

- Razumni rok nije zakonom definiran. Mi potrošačima govorimo da je taj rok 45 dana. Puno servisa govori da je razumni rok ono kada oni to stignu popraviti. Popravci dugo traju. Imamo slučaj gospođe čija je perilica bila 9 mjeseci na servisu, upozorila je.

Imamo slučaj gospođe čija je perilica bila 9 mjeseci na servisu

Ana Knežević, Hrvatska Udruga za zaštitu potrošača

Snimka cijele emisije Potrošački kod:

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!