Na udaru globalnog trgovinskog rata koji je pokrenuo američki predsjednik Donald Trump posebno se našla svjetska autoindustrija.
Europski proizvođači već bilježe veliki pad izvoza u SAD zbog 25-postotnih carina, dok raste neizvjesnost uoči isteka roka za postizanje trgovinskog dogovora. Istodobno, kineski automobili bilježe snažan rast u Europi i sve brže osvajaju tržišta Afrike i Južne Amerike.
Europski gubici i američki odgovor
Stellantis je na carinama izgubio više od dvije milijarde eura, a Volkswagen gotovo milijardu i pol. Lani je EU u SAD izvezla 750 tisuća automobila vrijednih 38 milijardi eura – četvrtinu američkog uvoza – dok je iz SAD-a u Europu stiglo tek 205 tisuća vozila.
– Ovaj dogovor za nas je samo malo bolji od onoga što imamo sada jer će se smanjiti carine koje plaćamo od travnja. Ali zapravo riječ je o teretu za njemačku automobilsku industriju teškom milijarde eura, izjavila je
Hildegard Müller, predsjednica Njemačke udruge automobilske industrije.
Zbog proizvodnje izvan SAD-a, gubitke bilježi i General Motors – više od milijardu dolara. Kako bi zaobišao carine, planira uložiti četiri milijarde dolara u širenje proizvodnje u SAD-u.
Kineski proizvođači mijenjaju strategiju
Još gore prošli su kineski proizvođači električnih vozila – SAD je uveo 100-postotne carine kako bi zaštitio domaće brendove. Zato Kinezi šire proizvodnju izvan Azije. BYD je u Brazilu, u bivšoj Fordovoj tvornici, predstavio prvo vozilo proizvedeno izvan matičnog kontinenta, s godišnjim kapacitetom od 150 tisuća automobila.
– Naš je cilj stvoriti okruženje znanosti, tehnologije i inovacija te za to pripremiti radnu snagu, rekao je
Jeronimo Rodrigues, guverner savezne države Bahia.
– Proizvodit ćemo ovdje i za izvoz. Neki modeli bit će dizajnirani posebno za brazilsko tržište, primjerice pick-up vozila, dodao je
Tyler Li, predsjednik BYD-a Brazil.
Afriku i Europu osvajaju kineski automobili
Kineski proizvođači sve snažnije ulaze i na afričko tržište koje, zbog demografske ekspanzije, nudi golem potencijal. – Kineski automobili konkurentni su jer nude visoku kvalitetu po pristupačnoj cijeni, ističe
Hans Greyling, zastupnik kineskih vozila u Južnoj Africi.
– Južnoafrička Republika je ulaz na kontinent, s razvijenim sustavom financiranja vozila i potrošačima s visokim očekivanjima. Zato nam je strateški iznimno važno tržište, naglašava
Tony Liu iz tvrtke Chery Južna Afrika.
I Europska unija štiti svoje tržište – uvela je dodatne carine na kineske električne automobile od 17,8 do 45,3 posto, ovisno o razini suradnje u istrazi o subvencijama. Unatoč tomu, uvoz kineskih automobila u EU porastao je za čak 1591 posto u odnosu na 2019.