08:39 / 07.05.2021.

Autor: Ana Šerić/Puls/HRT/D.D.

Tko su i čime se bave poslovni anđeli?

Tko su i čime se bave poslovni anđeli?

Tko su i čime se bave poslovni anđeli?

Foto: Puls / HRT

Za ulazak u svijet poduzetništva potrebna je dobra poslovna ideja. No to je tek početak dugog puta. A na njemu je jedno od glavnih pitanja, kako doći do kapitala za ostvarenje ideje. Tu na scenu stupaju poslovni anđeli. Raspitali smo se tko su oni, na koja se ulaganja odlučuju i kako donose poslovne odluke?

- Poslovni anđeli su uglavnom uspješni poduzetnici ili iskusni rukovoditelji u firmama koji žele investirati u start-upove u ranoj fazi kako bi im omogućili daljnju komercijalizaciju i pomoć, ne samo u financijama nego i iskustvom, objašnjava Maja Jelisić Cooper.

- Prije dva dana potpisali smo ugovor o investiciji u vrijednosti od 300 tisuća eura za 10 posto kompanije, što čini valuaciju od 3 milijuna eura, rekao je Bruno Balen, Cidrani.

Riječ je o angel investitoru, privatnoj osobi koja je odlučila uložiti u njihov projekt.

- Investitori su ljudi koji žele oplemeniti svoj ili tuđi novac. Treba razlikovati dvije vrste investitora, oni koji barataju i ulažu svoj novac, a drugi tip investitora su menadžment-kompanije koje upravljaju tuđim novcem kako bi njihovim investitorima donijeli dobit, objašnjava Stevica Kuharski, iz fonda za rizične investicije.

- Mi smo Cidrani, razvijamo esencije živih fermentiranih proizvoda za zdravlje probave. Primjer toga je naša koombucha koja će se u lipnju predstaviti u Švedskoj na Sweden Foodtech Big Meetu gdje se predstavljaju najinovativniji food tech proizvodi iz cijelog svijeta, kaže Nika Pintar, Cidrani.

Kuharski kaže kako u ranom stadiju posla ni osoba ni kompanija ne mogu dobiti kredit. Zato je jedan o čestih načina kako start-upovi pokreću posao u ranoj fazi taj da se osobno zaduže.

Bruno je opisao to kao "boot strapanje" ili proces u kojem se iz ničega stvara nešto. Kaže kako su on i Nika kako bi financirali svoj projekt provlačili kartice i zaduživali novac u krug pri čemu kartične kuće uzimaju svoj postotak i k tome nisu prijateljski nastrojene.

- S jedne strane smo poduzetnici, s druge investitori. Prije 11 godina kada smo pokrenuli Klasik TV, kabelski kanal, onda smo tražili investitore. Imali smo s jedne strane familiju, s druge prijatelje koji su bili iskusni poduzetnici koji su prodali svoje firme i odlučili uložiti u projekt koji se činio atraktivan, prisjeća se Maja Jelisić Cooper.

Kaže kako ona i suprug investiraju u stvari koje vole, u kojima prepoznaju vrijednost i smatraju da imaju velik potencijal.

- Investiramo i u ljude za koje znamo da su u stanju napraviti puno i ono što je potrebno da bi firma ili projekt uspio, dodaje Jelisić Cooper.

- Investiciju ne treba tražiti kad je voda došla do grla, jer tada se investicija neće osigurati. Investicije su tu da se pokrene poslovanje kada postoji samo ideja ili se traži investicija za poboljšanje, unaprjeđenje i širenje poslovanja, napominje Kuharić.

- Ovo je prvi korak, investitor daje povjerenje da će u određenom vremenu jedna vizija biti ostvarena, on ne ulaže u sadašnju vrijednost. Mi smo dali jedno obećanje, netko je to obećanje prihvatio, mi jedino što imamo odgovornost, mi nemamo rezultate, kaže Bruno.

Nema posla bez rizika.

- Nikad nije pravo vrijeme za pokrenuti posao, nikad se zvijezde neće poklopiti, treba uzeti stvar u svoje ruke. Što se više čeka, to se više šanse propuštaju, zaključuje Stevica Kuharski, iz fonda za rizične investicije.

Više pogledajte u prilogu:

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!