21:04 / 17.04.2022.

Autor: Renata Ostović/Potrošački kod/HRT

Vječita dilema: popraviti ili kupiti novi uređaj?

Ilustracija

Ilustracija

Foto: Potrošački kod / HRT

Više od tri četvrtine građana Europske unije radije bi popravilo neispravne uređaje nego kupilo nove, no to nije uvijek jednostavno. Istraživanja su pokazala kako 81% hrvatskih potrošača smatra da je popravak neisplativ - zbog skupih rezervnih dijelova i nedostatka servisera. Europski parlament, gotovo jednoglasno, prihvatio je pr, a uređaji bi trebali imati i oznaku popravljivosti. 

Potrošači u Europskoj uniji često se žale da im se kućanski uređaji kvare prije nego što očekuju. Istraživanja koja je u Hrvatskoj provela Biljana Borzan pokazala su da 94% građana smatra da su uređaji kupljeni prije 20 i više godina trajali dulje nego danas.

U više od četiri desetljeća rada Dragutin Grabrović, vlasnik servisa kućanskih uređaja u Osijeku, popravio je na tisuće kućanskih uređaja. Nekada su bili mnogo skuplji, ali su trajali i po nekoliko desetljeća.

- Savjetujem ljudima da jednostavno kupuju skuplje proizvode. Oni su sigurno dugotrajniji, jer na uštrb kvalitete se cijena može samo spustiti. Nema druge. Ne možete vi dobiti jeftino i kvalitetno. To ne postoji, rekao je Grabrović.

Danas se proizvodi, pokazala je praksa, vrlo često kvare nakon što im istekne jamstvo.

- Građani mi se upravo na taj segment najviše žale. Znam dobivati vrlo emotivne mailove, ljudi mi kažu "pokvario mi se uređaj, bio sam uvjeren da sam u jamstvenom roku s tim uređajem. Odem, pogledam, kad ono jamstvo isteklo jučer", govori Biljana Borzan, zastupnica u Europskom parlamentu.

Očito je, tvrdi Borzan, da su uređaji napravljeni kako bi se pokvarili u vrijeme isteka jamstva, a potrošači bili primorani na kupnju novih. Potrošači u EU, pokazala su istraživanja, spremni su više izdvojiti za uređaj ako će trajati godinu ili dvije dulje.

- I zapravo vi kada dođete u situaciju da vam se uređaj pokvari ako i uspijete dobiti servisera, on vam kaže, čujte, taj kvar vam, odnosno novi dio vam košta 60% cijene novog uređaja. I onda vi razmišljate, pa je l mi se to baš isplati i na kraju većina ljudi odlučuje za kupnju novog uređaja zato što razmišljaju "pa možda će mi sutra nešto otići što je tako skupo, bolje da imam nešto novo", dodala je Borzan.

Taj koncept kupi-troši-bacaj, dodaje naša europarlamentarka, neodrživ je i za džepove potrošača i za okoliš i to se mora mijenjati. A kako bi popravak postao privlačniji potrošačima, treba osigurati i financijske poticaje, kao što je to već slučaj, primjerice u skandinavskim zemljama. I jedno je od rješenja za koja se predlaže da budu i zakonski obvezujuća za cijelu Europsku uniju.

- U svakom slučaju smatramo da ne može biti odgovornost nikako na potrošaču,a ne ni samo na trgovcu. Dakle, da i proizvođač mora imati odgovornost u cijelo priči kako bi zapravo tjerali proizvođače da mijenjaju način mišljenja, da vide svoj interes u proizvodnji rezervnih dijelova i širenju mreže servisa, a ne samo u proizvodnji stalno novih uređaja, jer ćemo na taj način osigurati građanima lakši popravak, smatra Borzan.

U osječkom Centru za informiranje i edukaciju potrošača kažu da od početka ove godine potrošači imaju problem jer uređaji koji im se pokvare moraju odmah ići na servis. A prethodni je propis u određenom roku osiguravao trenutačni povrat novca ili zamjenu proizvoda.

- Iz tog razloga treba i pozdraviti donošenje ove Rezolucije s obzirom da će ona napraviti neke bitne stvari, neke pomake kada su u pitanju prava potrošača, a vezano uz reklamaciju, jer smo sve više i više svjedoci i potrošači razgovaraju o tome da upravo kupuju robu s ugrađenim kvarovima i da onog trenutka kada prođe garancija, kada prođe jamstvo, znači da ta roba postaje neiskoristiva, da se pokvari i onda je, zapraov popravak skuplji ili gotovo jednako slup kada se odlučuju kupiti novi uređaji, rekla je Tanja Popović Filipović, predsjednica Centra za edukaciju i informiranje potrošača u Osijeku.

U Rezoluciji koju je prihvatio Europski parlament navodi se kako potrošačima treba omogućiti da prilikom kupnje dobiju informacije o očekivanom trajanju proizvoda i mogućnosti popravka, što će im uvelike pomoći pri donošenju odluke o kupnji određenog proizvoda.

- Na temelju ove rezolucije, znači, biti će donešen Zakon o pravu na poporavak što će uvelike pomoći potrošačima, jer će dobiti , znači, potpuniju informaciju kada je u pitanju iskoristivost proizvoda, odnosno njegova kvaliteta. Znači, on će morati sadržavat' određene informacije i mislim da je to korak naprijed i tu se može sada povezati i ova priča o održivosti koja se toliko promovira, dodala je Popović Filipović.

- Ja pozdravljam svaku akciju i sve što je u korist potrošača ide, jer činjenica je da su ljudi već dovoljno oštećeni prilikom kupovine ne samo kućanskih aparata, svega i da treba vodit brigu o ljudima i dase to ne dešava, jer loše trgovačke prakse nam je u vrh glave već, rekao je Grabrović.

Iako su mnogi Osječani tek čuli za Rezoluciju o pravu na popravak - odobravaju je. Rezolucija bi dugoročno trebala olakšati popravak uređaja u Europskoj uniji, osigurati dostupnost zamjenskih dijelova te omogućiti potrošačima da prilikom kupnje proizvoda dobiju informacije o očekivanom trajanju uređaja pri njegovoj uobičajenoj uporabi kao i o mogućnosti popravka.

- Velik je posao iza nas, jer smo mi sada kao Europski parlament zauzeli svoju poziciju na ovu temu i uskoro očekujemo od Europske komisije da izađe sa konkretnim zakonskim prijedlozima koji se naslanjaju na našu Rezoluciju, rekla je Borzan.

Naravno, važan je i ekološki aspekt rezolucije jer se popravkom i prenamjenom proizvoda stvara znatno više kvalitetnih i ekoloških prihvatljivih radnih mjesta nego bacanjem ili čak recikliranjem.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!