Nakon hakerskog napada policija traga za počiniteljem, AZOP provodi nadzor

10.02.2022.

19:12

Autor: HRT/Dnevnik/IMS/Nikolina Ćosić

Hakerski napad/Ilustracija

Hakerski napad/Ilustracija

Foto: HRT / HTV

Nakon hakerskog napada, u kojemu je ukraden dio osobnih podataka oko 100 tisuća korisnika, teleoperator A1 poslao je obavijest svima onima koji su oštećeni. Istodobno, policija intenzivno traga za počiniteljem, a Agencija za zaštitu podataka provodi nadzor kojim se treba utvrditi je li teleoperator napravio propuste u zaštiti podataka svojih korisnika.

Osim što je privatni korisnik A1, Andrija se i u svoje dvije tvrke koristi uslugama istog operatora. Vijest o hakerskom napadu zabrinula ga je.

- To je službeni mail, službeni OIB od tvrtke gdje vi možete naručiti bilo kakvu uslugu. Možete naručiti mobitel od 10 tisuća kuna. Ne želim razmišljati o tome i onda se dogodi nešto ovako gdje morate razmišljati, kaže Andrija Lovrec, korisnik A1.

Svi čiji su podaci hakirani dobili su obavijest iz A1. Riječ je o 100 tisuća korisnika - kojima poručuju da ne trebaju biti zabrinuti jer je riječ o osnovnim podacima koji su dostupni i drugdje.

- Jer ipak trebate znatno više podataka kako biste ugovorili neku uslugu. Što se tiče naših korisnika s njihove strane nije potrebno poduzimati nikakve daljne aktivnosti u smislu promjene nekih lozinki i slično jer smo mi sve to napravili za njih, rekla je Dubravka Štefanac Vinovrški, direktorica Korporativnih komunikacija, A1 Hrvatska.

- Agencija za zaštitu osobnih podataka danas i sutra provodi nadzor kako bi ustanovili je li A1 dovoljno zaštitio podatke svojih korisnika. Ako ustanove propust A1 bi mogao platiti kaznu do 10 milijuna eura ili 2% godišnjeg prometa na svjetskoj razini, izvijestila je Nikolina Ćosić.

Ako se nepravilnost utvrdi, potrošači bi mogli podnijeti pojedinačne zahtjeve teleoperatoru za naknadu štete - objašnjava odvjetnica Kladar.

- Ono što često pitaju koja bi to šteta mogla biti, na primjer možemo raspravljati o tome postoji li neka duševna bol, postoji li neki strah. Znači, činjenica je da potrošači sada sigurno strahuju što će se dogoditi s njihovim osobnim podacima, ali tu štetu morate dokazati, to nije samo tako. Šteta je nešto što se mora dokazati, ona ima određene elemente, rekla je Dijana Kladar, odvjetnica specijalizirana za prava potrošača.

No napominje da u ovom slučaju ne bi trebalo biti drugih povreda prava korisnika. Ipak, hakerski napadi mnogo su češći nego što se o tome govori.

- Imamo slučajeve gdje ljudi ostanu bez 50, 100, 200, 500 tisuća kuna, i vrlo često kao zajednica osuđujemo takve ljude i govorimo kako su glupi, kako nisu znali što rade i kako se nama to nikada ne bi desilo. To se dešava na dnevnoj i tjednoj razini. Može se desiti velikom broju ljudi, ističe Alen Delić, stručnjak za informacijsku sigurnost.

Oni mogu biti i mnogo opasniji.

- Danas je kibernetički prostor nešto gdje se ratuje i gdje će se ratovati. To je i vojnim silama i snagama postao jedan od elemenata kako mogu ratovati. I s jedne strane otkrivajući određene podatke i informacije, i s druge strane onemogućavajući različite tehnološke aspekte. Na primjer onemogućavanje rada struje plina, nafte, energenata, ključnih servisa, bakarskih servisa i slično, dodaje Delić.

U međuvremenu policija i sva nadležna tijela pokušavaju otkriti tko stoji iza ovog napada.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!