Novi sustav naplate cestarina trebao bi omogućiti vožnju bez zaustavljanja

14.07.2025.

19:36

Autor: Marina Ninković/T.D./Dnevnik/HRT

Novi sustav naplate cestarina trebao bi se uvesti na svim autocestama u Hrvatskoj potkraj iduće godine. Projekt vrijedan gotovo 80 milijuna eura financira Europska unija putem Nacionalnog plana oporavka i otpornosti. Sve se glasnije govori da izvođač iz Slovačke, koji je dobio posao na HAC-ovu natječaju, kasni s pripremnim radovima te da će cijeli projekt poskupjeti.

Ponedjeljak je, a na Lučkom vozači gube živce u koloni dugoj 16 kilometara. Novi sustav naplate cestarina trebao bi omogućiti vožnju bez zaustavljanja.

- Bilo bi dobro da se može, ali ako se ne može, mi smo zadovoljni i idemo na godišnji. Treba izgradit još jednu autocestu. A novi sustav naplate? Vjerojatno će nešto pomoć, rekli su putnici.

Naplata bi se trebala provoditi i pri brzini od 130 kilometara na sat. Umjesto rampi i naplatnih kućica, naplatu bi regulirao portal s kamerama, semaforima i modernim sustavom antena za očitavanje ENC-a. Kruže glasine da projekt već kasni. 

- U ovom trenutku s obzirom na ugovorni obim radova ne možemo reći da se radi o bilo kakvim kašnjenjima. U ovom trenu nema nikakvih kašnjenja, rekao je Hrvoje Dorčić, voditelj projekta novog sustava naplate cestarine u HAC-u.

Izravan utjecaj na vremenski okvir


No, izvođač ipak dodaje da zahtjevi za izmjenama koje je postavio HAC, a koji nisu bili predviđeni u natječajnoj dokumentaciji, imali su izravan utjecaj na vremenski okvir provedbe projekta.

- Čak su i razgovori o specifikaciji tih izmjena zahtijevali dodatno vrijeme, kako bi se osiguralo da rješenja u potpunosti odgovaraju očekivanjima HAC-a. Poduzimamo sve potrebne korake kako bismo moguće kašnjenje sveli na minimum. Trenutno s HAC-om vodimo razgovore o utjecaju na rokove te eventualnim dodatnim troškovima, stoji u priopćenju tvrtke SkyToll.

Resornom ministru važno je da sve bude gotovo prema planu, odnosno potkraj listopada iduće godine.

- Znači da svi koncesionari u suradnji s izvođačem radova krenu što prije da se to što prije završi. Ako bi bilo problema, kašnjenja, to nije dobro ali ponavljam nemam takve informacije, naglasio je Oleg Butković, potpredsjednik Vlade RH.

Strogi hrvatski pravilnici


Kašnjenja i poskupljena nisu ništa neuobičajeno, smatra profesor Ševrović, s obzirom na kompleksnost projekta, ali i na komplikacije uzrokovane strogim hrvatskim pravilnicima. 

- Ako morate imat semafor koji zahtjeva građevinsku dozvolu, a trebate ga samo spojit na struju po tipskom projektu je nešto što nije trebalo ni postojat. Po meni je dobro da se o tako nečemu priča, da se vide sve loše strane tog pravilnika koji je prežestok i koji tipske elemente prometne infrastrukture svrstava jednako kao nekakve građevine koje se stavljaju na cestu što nije dobro, istaknuo je dr. sc. Marko Ševrović, predstojnik Zavod za prometno planiranje Fakulteta prometnih znanosti.

Prvi "probni" prometni portali novog sustava naplate trebali bi biti postavljeni na autocesti A3 na izlazu prema Sisku potkraj godine. 

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!