U Norveškoj svaki četvrti automobil pokreće struja - gdje je Hrvatska?

09.03.2025.

20:56

Autor: Marina Ninković/B. A./Dnevnik/HRT

video thumb

Devet od deset novih automobila prodanih prošle godine u Norveškoj bili su na baterije. Da se automobilska industrija uvelike mijenja, pokazuje i cilj Europske unije prema kojemu bi se do 2035. trebala zabraniti prodaja automobila koji ispuštaju ugljikov dioksid.

Na norveškim cestama svaki četvrti automobil pokreće struja.


- Odlučila sam se za električni automobil zbog okoliša. Bolji je za okoliš. Ali i zbog mirisa dizelskih i benzinskih automobila, kaže Desire Andresen, stanovnica Norveške.


Lani je prodaja električnih vozila premašila prodaju benzinskih i dizelskih. No, ambicije te zemlje mnogo su veće: 


- Norveška želi postati prva zemlja u svijetu koja će ukloniti automobile s benzinskim i dizelskim motorima s tržišta, kaže Christina Bu, voditeljica Norveškog udruženja za električna vozila.


- Još imamo više benzinskih i dizelskih pumpi nego punjača. Za nekoliko godina više od polovine svih automobila na norveškom tržištu bit će električno i moramo povećati našu mrežu punionica u skladu s tim, napominje Anders Kleve Svela, viši menadžer u tvrtki Circle K.


Norveška, proizvođač nafte, kažnjava automobile na benzin i dizel visokim porezima. Električna vozila djelomično oslobađa uvoznih i poreza na dodanu vrijednost kako bi ih učinila atraktivnima. Ipak, dio kupaca i dalje je sklon tradicionalnim motorima.


- Vrlo malo ljudi kupuje automobile s unutarnjim izgaranjem, a najveći kupci su rent-a-car tvrtke koje uslužuju turiste. Oni nisu upoznati s tehnologijom električnih automobila, pa im treba ponuditi tradicionalne automobile kako bi mogli nastaviti putovanje, kaže Ulf Tore Hekneby, direktor najvećeg norveškog uvoznika automobila Harald A. Moeller.


Rastući udio električnih vozila na norveškim cestama znači da se i drugi sektori moraju prilagoditi. Na putu do zelene tranzicije mnoge će europske države trebati napraviti iskorak.


- Poticaji kod nas su puno manji nego u Norveškoj, mi nemamo novaca kupovati električne automobile, nemamo ih gdje puniti i fali nam najmanje 10 tisuća mjesta za punjenje automobila, a to ne možemo napraviti brzo, kaže prometni sudski vještak Goran Husinec.


Na izazove u automobilskoj industriji, giganti Honda i Nissan odgovaraju pregovorima o mogućem spajanju. Povijesni zaokret za japansku autoindustriju.


- Svjedočimo rastu kineske moći i pojavi novih snaga u automobilskoj industriji, a njezina se struktura mijenja. Vjerujem da će se sama vrijednost automobila i mobilnosti promijeniti, rekao je Toshihira Mibea, izvršni direktor Honde.


Nakon potencijalnog spajanja, Honda i Nissan računaju na operativnu dobit veću od 18 milijardi eura. Mitsubishi također razmatra pridruživanje.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!