Nenad Prica o plaćanju pošiljke za dijete iz Australije
Foto: Potrošački kod / HRT
Od 1. srpnja 2021. za sve pošiljke male vrijednosti, do 160 kuna, građani koji kupuju robu iz trećih zemalja - primjerice Kine, SAD-a ili Velike Britanije, moraju platiti PDV od 25%. No, mnogi su zbunjeni – trebamo li taj PDV platiti kad primimo pošiljku ili je on uračunat u cijenu? Kako to točno funkcionira? Što kad iz inozemstva primite simboličan dar koji vam je poslala obitelj, a uz paket vas iznenadi račun koji morate podmiriti iako je pošiljatelj već platio poštarinu?
Od 1. srpnja prošle godine plaćamo PDV na sve pakete iz trećih zemalja.
- Do prošle godine su trgovci iz trećih zemalja bili oslobođeni plaćanja PDV-a, što je bila nelojalna konkurencija za trgovce iz Europske Unije. Europska Komisija je odlučila da na taj način potakne kupovinu kod domaćih trgovaca. Mislim da je to dobra stvar, i da će se time i u Hrvatskoj "podebljati" kasa za nekih 250 milijuna kuna samo od tog poreza, rekao je u emisiji HTV-a Potrošački kod Marcel Majsan iz udruge eCommerce Hrvatska.
Sada su mnogi potrošači zbunjeni. Pitaju se trebaju platiti PDV platiti kad prime pošiljku ili je on uračunat u cijenu? Kako to točno funkcionira?
- Ako je trgovac, odnosno porezni obveznik, prijavljen u 'Import One Stop Shop' (IOSS) sustav, onda kupac plaća PDV već prilikom narudžbe robe. Ako nije, onda će kupac platiti taj porez prilikom preuzimanja robe, najčešće u pošti, gdje će dodatno naplatiti carinsku pristojbu, trošarinu, ili ležarinu ako mu je paket tamo stajao nekoliko dana, objasnio je Majsan.
Carina se i dalje naplaćuje i pregledava pakete u vrijednosti od 150 eura naviše, no među njima su često i paketi označeni kao pokloni ili kao oni male vrijednosti te mnogi su zbog toga nezadovoljni.
- Mislim da je to dobra stvar jer se pojednostavnio sam proces carinjenja i ubrzao postupak isporuke do krajnjeg kupca. S druge strane, moramo biti svjesni da se ne pregledavaju svi paketi – prošle godine je pristiglo nekih 5 milijuna paketa, a od toga je samo 0,1% njih carina pregledala. Ima puno paketa koji su poslani kao poklon i paket niske vrijednosti, a zapravo to nisu bili čime su zapravo oštetili državu u koju taj paket stiže, istaknuo je.
U skladu s odlukom o PDV-u, povećao se i broj skladišta u Europskoj Uniji.
- To je dobro za kupca jer će manje čekati da im roba stigne na adresu, i imaju se kome žaliti ako dođe do nekih problema, istaknuo je.
Prema dosadašnjim istraživanjima, većina kupaca je proizvod plaćala pri preuzimanju zbog nepovjerenja u trgovca i kvalitetu proizvoda. Majsan kaže kako je eCommerce Hrvatska provela veliko istraživanje na 4000 on-line kupaca. Oko 40% njih je preferiralo plaćanje karticom. No, kad se pitaju trgovci, kažu kako preko 50% narudžbi završava s plaćanjem pouzećem.
- To je tako jer se boje krađe podataka. Glavna stvar koju kao trgovac morate napraviti je povećati povjerenje u svoj "webshop". Najlakši način za to je certificiranje, odnosno dodavanje oznake povjerenja – 30 % kupaca neće uopće kupovati ako ne vidi tu oznaku, objasnio je Majsan.
Narudžbom paketa iz Europske Unije ste kao kupac zaštićeni, napominje.
- Ako naručujete izvana bilo bi dobro pogledati ima li trgovac ima mogućnost plaćanja PayPal-om, jer vas on štiti i ako dođe do problema će vam vratiti novce. Bilo bi dobro i otvoriti paket pred dostavljačem, iako ne znam koliko ljudi to radi i koliko dostavljači imaju vremena za tako nešto, zaključio je Majsan.
Što kada iz inozemstva primite simboličan dar koji vam je poslala obitelj, a uz paket vas iznenadi račun koji morate podmiriti iako je pošiljatelj već platio poštarinu? S tim problemom suočio se Varaždinac Nenad Prica.
Uoči božićnih i novogodišnjih blagdana jedna je pošiljka s nekoliko igračaka i poklona poslana iz australskog Melbourna, druga pak iz Sydneja. Ti paketi putovali su tri tjedna i tijekom blagdana stigli u Varaždin. Darovi za unuku su Nenada Price obradovali, no šokirali su ga računi koje je morao platiti.
- Prvi paket je bila kuvertirana pošiljka, a drugi je paket bio u kutiji. U prvom se paketu nalazila dječja stvar, a u drugom četiri stvari. Kad je poštar donio za prvi smo paket morali platiti 259 kuna, na računu je pisalo kontrolni carinski pregled. A drugi paket u kojem su bila četiri artikla i koji je bio u kutiji, i koji je bio teži nekih 700 grama od prve pošiljke platili smo 103 kune. Smatram da je to nerealno, rekao je Prica.
Ukupno su troškovi kontrolnog carinskog pregleda iznosili više od 360 kuna za dva paketa čiju su poštarinu platili pošiljatelji u Australiji. Nenad Prica otišao je u varaždinsku poslovnicu Hrvatske pošte vidjeti u čemu je problem.
- Kako sam smatrao da to nije realna cijena i da nije u redu jer je u Australiji bilo sve plaćeno - od carine do putnih troškova, da i mi toliko platimo, otišao sam u Poštu. Tamo me primila ljubazna voditeljica i uz njezinu pomoć poslali smo prigovor na carinu, objasnio je Prica.
Iz Carinske uprave odgovaraju da su tretirali navedene pošiljke kao poklon, ali da je problem u njihovoj navedenoj vrijednosti.
- Jedan paket je imao vrijednost napisanu 200 australskih dolara, a drugi paket je imao vrijednost 70 australskih dolara i zbog toga je cifra takva. Smatram da to nije u redu, čemu toliki pregled ako je u Australiji sve carinjeno i plaćeno, pita se Prica.
Sve pošiljke koje nisu stekle status robe Europske unije podliježu naplati uvoznih davanja, neovisno o načinu stjecanja.
Jedino se može primijeniti oslobođenje od plaćanja uvoznih davanja kada fizička osoba iz treće zemlje šalje poklon fizičkoj osobi u Hrvatskoj u vrijednosti do 45 eura koja nije komercijalne naravi, pišu iz Carinske uprave. No dodaju da te pošiljke moraju biti deklarirane carinskoj službi takozvanom H7 deklaracijom. Na poklon koji vrijedi više od 45 eura plaća se PDV, navode.
Iz Hrvatske pošte su nam također pojasnili na što građani moraju voditi računa.
- Kada se radi o pošiljkama koje šalju fizičke osobe, pošiljke do 45 eura ne podliježu plaćanju PDV-a, a Hrvatska pošta mora ih provjeriti, mora izraditi carinsku deklaraciju ovisno o vrijednosti paketa i onda se naplaćuje naknada od 18,5 kuna za vrijednost do 150 eura, odnosno 37 kuna do vrijednosti 1000 eura, istaknuo je glasnogovornik Hrvatske pošte Krešimir Domjančić.
Stoga je u slučaju gospodina Price u obzir uzeta vrijednost paketa od 70, odnosno 200 dolara koja je prema australskim standardima simbolična, ali kod nas se posebno vrednuje.
- Dobio sam i od šefice pošte gdje se mogu dalje žaliti, ali sam razočaran. Neću za taj novac propasti, ali nek Ajavnost zna za moj primjer i neka budu upozoreni u slučaju takvih stvari, naglasio je.
A kako neslužbeno doznaje HRT, sličnih slučajeva samo u Varaždinu je tijekom nedavnih blagdana bilo desetak.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!