Na splitskom Fakultetu elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje potpisan je sporazum o suradnji na razvoju brodova na električni pogon. Stvara se gospodarsko-znanstvena jezgra koja bi trebala pridonijeti razvoju plovila na električni pogon i dati poticaj prema usmjeravanju gospodarstva na korištenje zelenih tehnologija.
Zelenim planom Europske unije do 2050. iz pomorskog putničkog prometa trebalo bi izbaciti plovila na klasični pogon i zamijeniti ih onima koja ne emitiraju stakleničke plinove. Potpisivanjem spomenutog sporazuma učinjen je bitan pomak prema primjeni novih tehnologija i hvatanju koraka s ambicioznijim zemljama koje rokove pomiču čak na 2030.
- Ideja je bila da mi to pokušamo napraviti u Splitu, da Split bude grad koji bi do 2030. imao nultu emisiju, ili blizu nulte emisije stakleničkih plinova, objasnio je Branimir Kovačić, predsjednik Uprave Jadroplova.
Osnovna namjena je obalni putnički promet. Elektromotori i akumulatorske baterije, tvrde projektanti, lakši su i zauzimaju manje prostora od klasičnog dizelskog motora i spremnika za gorivo, čime se dobiva više korisnog prostora za putnike i vozila.
- Jednodnevna plovidba je osigurana, predvidjeli smo autonomiju od 150 do 200 nautičkih milja, kaže Predrag Čudina, projektant brodova.
Drugim riječima, danju vozi, noću se puni. Vrijeme izgradnje jednog broda, ovisno o vrsti i veličini, je od godinu do godinu i pol, a cijena ne bi bila veća od klasičnog broda iste veličine i namjene.
Uštede se ostvaruju u eksploataciji jer je, prema jedinici utrošene snage, cijena struje 3 puta niža od dizelskog goriva. Na FESB-u je u tijeku projekt povezan s ispitivanjem svakodnevne praktične korisnosti akumulatorskih napajanja.
- Nema nikakvih prepreka da se i druge naše grupe, računalstvo, strojarstvo, priključe, rekao je prof. dr. sc. Srdjan Podrug, dekan FESB-a Split.
Začetnici projekta nadaju se da će njihove ideje prihvatiti i brodarske tvrtke, uključujući državnog brodara Jadroliniju.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!