O novom sustavu naplate cestarina Zrinka Grancarić razgovarala je s Markom Ševrovićem iz Zavoda za prometno planiranje na Fakultetu prometnih znanosti u Zagrebu.
08.04.2023.
19:37
Autor: Zrinka Grancarić/Marina Ninković/Dnevnik HTV-a/HRT
O novom sustavu naplate cestarina Zrinka Grancarić razgovarala je s Markom Ševrovićem iz Zavoda za prometno planiranje na Fakultetu prometnih znanosti u Zagrebu.
- Ovo je dosta ambiciozan projekt, radi se o jednom tehnološki dosta zahtjevnom sustavu koji bi trebao omogućiti naplatu cestarine bez zaustavljanja kroz korištenje tzv. relacijske tarife, da plaćamo točno onoliko koliko vozimo na nekoj dionici, pojašnjava.
Ističe da je tehnologija danas na takvom stupnju razvoja da se ovakve stvari iz dana u dan razvijaju.
- Mislim da je tehnološki moguće to izvesti. No, trebat će upariti sve s obzirom na velik broj stranaca koji dolaze u našu zemlju, a kako bi se izbjegle moguće određene malverzacije. Zbog toga će trebati odrediti i boju i tip vozila. Samo prepoznavanje tablica bi trebalo funkcionirati, ističe Ševrović.
Na upit je li ovaj sustav automatskog prepoznavanja bolji od sustava vinjeta, profesor Ševrović kaže da ako se gleda tehnološki, da je ovo sličan sustav onome kakav imaju Mađari i Slovenci.
- Kod nas je razlika u tarifi, mi naplaćujemo prema prijeđenim kilometrima, a oni prema vremenu.
Sustav omogućava da se koriste i različite tarife, primjerice u sezoni ili van nje ili primjerice tijekom dana ili noći.
- Cilj je da se probaju rasteretiti autoceste u "vršnim periodima" te da rasporedimo prometno opterećenje na "izvanvršne periode" i to upravo kroz ovu tarifnu politiku, ističe.
Putnici iz drugih zemalja više ne bi trebali, kao danas, čekati na ulazu na autocestu radi kupnje ENC-a, nego će aplikaciju moći aktivirati prije ulaska u Hrvatsku.
- Ako bude bolje, zašto da ne? Ali mislim da su najpametnije vinjete. Sad čitav svijet kupuje vinjete. Kupiš vinjetu, platiš za godinu dana, pa se vozi koliko hoćeš. Nema gužvi, kazao je jedan putnik.
- U svijetu svi koriste kartično plaćanje i puno je jednostavnije, i brže će biti, sigurno, smatra drugi.
No nestaju i naplatne kućice gdje samo u HAC-u sada radi 900 radnika. Novi sustav predviđa njih 600. Predstavnik radnika kaže da zbog toga neće biti otkaza.
- Svi koji su na određeno vrijeme će ostati jer imamo velik broj radnika koji nam odlaze u mirovinu. Za te dvije godine oko 320 radnika odlazi u starosnu mirovinu jer pune 60 godina, rekao je Anđelko Kasunić, predsjednik Sindikata u Hrvatskim autocestama.
No, prije svega toga, ne preostaje nam drugo nego naoružati se strpljenjem i iduće dvije godine, osobito ljeti, zbog svima poznatih prizora.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!
Autorska prava - HRT © Hrvatska radiotelevizija.
Sva prava pridržana.
hrt.hr nije odgovoran za sadržaje eksternih izvora