Zatvaranje Gata sv. Petra zbog radova: Turistički brodovi bez domaće luke

13.09.2025.

19:44

Autor: Jelena Šarić/A.D.H./Dnevnik/HRT

Split se priprema za veliku rekonstrukciju Gata svetog Petra u gradskoj luci, a radovi će trajati dvije godine. 

Projekt koji bi trebao modernizirati jednu od ključnih hrvatskih putničkih luka istodobno donosi ozbiljne probleme za male turističke brodare koji ondje obavljaju tjedne smjene gostiju. 


Upozoravaju da bi višegodišnja obustava vezivanja u splitskoj luci mogla imati ozbiljne posljedice na njihovo poslovanje.


Stotinjak turističkih brodova koji goste voze na krstarenja po dalmatinskim otocima uskoro više neće moći pristajati na Gatu sv. Petra. 


U listopadu počinju veliki radovi, pa za njih u splitskoj luci neće biti mjesta.


- Idemo u proširenje gata, proširit ćemo ga za otprilike 5.300 četvornih metara. U sklopu samog gata dobit ćemo novi terminal, u kojem će biti i ugostiteljski objekti, bit će dostupan WC i blagajna, kaže Zvonimir Perkušić, rukovoditelj lučko-operativnih poslova, Lučka uprava Split.

Privatni brodari tako će za iduće dvije sezone, koliko će radovi trajati, morati pronaći novu luku.


Brodari u potrazi za novom lukom


- Tu je vezano jedno ozbiljno poslovanje koje je prepoznatljiv proizvod u svijetu. Sve to zajedno može u dvije godine doći u situaciju da jednostavno kolabira, kaže Tomislav Grubiša, član uprave Hrvatske udruge privatnih brodara.


Ponuđeni su im alternativni vezovi u Trogiru, Kaštel Starom, Omišu, na Zapadnoj obali... Jedna od ponuđenih lokacija - trogirska riva - već puca po šavovima. 


Gradonačelnik ističe problem s lučkom infrastrukturom koja nije pratila razvoj brodarskog sektora. 


Godinama je sporno i pitanje zimskog veza.


- Znamo svi da se zimski vez nekad pretvori u remont i da tu već sada ima brodova u dva do tri reda. Mislim da jednostavno nema kapaciteta da bi se u Trogiru dalje vezivalo. Imali smo i ovog ljeta slučajeve – bilo je po osam brodova. To je apsolutno neprihvatljivo. Ne daj Bože da izbije požar ili nešto na jednom brodu - to bi bila opća katastrofa, rekao je Ante Bilić, gradonačelnik Trogira.


Gdje će turistički brodari pristajati?


Za jednu od najvećih turističkih flota na Jadranu teško je pronaći luku koja ih može primiti. 


U trajektnoj luci dosad su na raspolaganju imali čak tisuću i pol metara obale. No, za Lučku upravu prioritet su lokalne linije.


- Zbog toga je Lučka uprava i osnovana – za povezivanje kopna s našim otocima, posebno srednjodalmatinskima. Mi ćemo vezivati katamarane i trajekte, dok nažalost, mjesta za privatne brodare nema, kazao je Perkušić.


Ni Zapadna obala ni ACI marina, koje se nalaze nasuprot gradske luke, nisu opcija za brodare.


- Luke koje imaju komercijalno plaćanje veza - mi to jednostavno ne možemo platiti. Jedna od naših alternativa ili rješenja jest da se na Zapadnoj obali osigura dio mjesta po prihvatljivim cijenama, kakve plaćamo ovdje u splitskoj luci i u ostalim lukama u Hrvatskoj, rekao je Grubiša.


Dok na Gatu sv. Petra dnevni vez za, primjerice, brod dug 50 metara stoji 120 eura, na Zapadnoj obali za isti brod treba platiti 950 eura.


Dodatni problem za brodovlasnike – od kojih je većina iz naselja Krilo Jesenice, nedaleko od Splita - jest upravo njihova matična luka. 


Ona bi im mogla pružiti utočište ove dvije godine, ali već dugo čeka prijeko potrebnu rekonstrukciju.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!

Od istog autora