Škole spremne za eksperimentalni program, učitelji ne znaju što ih čeka

04.09.2023.

08:27

Autor: R.S./U mreži Prvog/Hrvatski radio/HRT

Nova školska godina
Nova školska godina
Foto: Davor Puklavec / PIXSELL

Početak nove nastavne godine učenicima, nastavnicima i roditeljima donosi mnoge novosti, ali otvara i mnoga pitanja. Kako će izgledati eksperimentalni program cjelodnevne škole, jesu li škole, a osobito nastavnici spremi za novi projekt, radi li se na novom Zakonu o odgoju i obrazovanju, hoće li biti sindikalnih akcija zbog plaća zaposlenih u školama? 

Jedna od škola koja s novom nastavnom godinom počinje s programom cjelodnevne škole je Osnovna škola Augusta Cesarca u Krapini. Ravnateljica Matilda Juričev Žigman za emisiju Hrvatskog radija U mreži Prvog objasnila je koje promjene očekuju učenike. 


- Najvažnija promjena je duža nastava, imat ćemo nešto više sati, nije to ništa preopterećujuće. Imamo i više odmora, rekreacijsku pauzu, tjelovježbu, pojačan broj izvannastavnih aktivnosti. U razrednoj nastavi učitelji više neće predavati tjelesni, što će im biti olakšavajuće, a pojedini predmet su se podijelili na dva, novi predmeti su Svijet i ja te praktične vještine, rekla je ravnateljica. 

Reakcije roditelja i učitelja 


Ravnateljica je komentirala situaciju vezano uz otpor roditelja programu cjelodnevne nastave i kazala da su u njezinoj školi mišljenja bila podijeljena. 


- Nakon sastanka koji smo proveli u školi i pokušali objasniti o čemu se radi, velika većina je bila za jer su oni godinama tražili od škole da se napravi produženi boravak, što nismo bili u mogućnosti, dodala je. 


Antonija Mirosavljević, predsjednica Udruge ravnatelja osnovnih škola, osvrnula se na spremnost i prve reakcije škola na program cjelodnevne škole. 


- Naši ravnatelji koji su u programu cjelodnevne škole su zadovoljni, još uvijek rade tjedna zaduženja, snimaju stanje koje je među učenicima i roditeljima u smislu izvannastavnih aktivnosti i onoga što djeca žele jer naravno da će roditelji morati dati suglasnost na koje aktivnosti će njihova djeca ići. Ostale škole su također sve spremne. Polako se svi posljednjih godina pripremamo za jednu smjenu, od energetskih obnova škola, od obnova kuhinja pa do sada kada se svi prijavljujemo na projekte i natječaje za gradnju i dogradnju naših škola, rekla je Mirosavljević. 


Dodala je da nema prevelikih promjena što se tiče nastavnih sadržaja koji su se do sada odvijali, a da je razlika u tome što učenici sada imaju tri obroka u školi, rekreacijske pauze, pojačano i dodatno praćenje učenika. 


- Neki učenici će biti do 15 sati u školi, neki do 14 sati, a neki do 17 ili 18 sati ako upišu sve dodatne aktivnosti koje će im biti omogućene u njihovoj školi, kazala je Mirosavljević. 


Ana Hinić, predstavnica Sindikata hrvatskih učitelja, osvrnula se na spremnost učenika na eksperimentalni program cjelodnevne škole i ocijenila da su reakcije učitelja različite od dana kada su odabrane škole koje će sudjelovati u programu eksperimentalne nastave. 


- Ono što naši učitelji, stručni suradnici i ostali zaposlenici u školama nama govore je da ne znaju što ih očekuje. Moramo imati u vidu da smo imali već nekoliko neuspjelih reformi i da pod dojmom svega što se događalo u prošlosti su skeptični. Međutim ljudi su dobili odgovore na pitanja koja su ih mučila na početku. Jako puno stvari će se rješavati u hodu pogotovo što se tiče izbornog programa koji nije obavezan za djecu i ne možemo znati sada na početku što nas očekuje, to ćemo vidjeti kroz ovu godinu, objasnila je Hinić. 


"Cjelodnevna škola će omogućiti školama sve ono što im je trebalo"


Dodala je kako je predviđeno da se na kraju školske godine radi evaluacija programa, što smatra izuzetno važnim kako bi se utvrdilo gdje su nedostaci i na čemu se treba raditi. 


Mirosavljević je istaknula da će cjelodnevna škola omogućiti školama sve ono što im je trebalo. 


- Znam da je najveći teret na našim učiteljima i tako je u svakoj reformi, dodala je. 


Iva Ivanković, državna tajnica u Ministarstvu znanosti i obrazovanja, komentirala je navode Ministarstva obrazovanja o provedbi cjelodnevne škole u svim školama ako eksperimentalni program bude uspješan. 


- Ne bismo se upuštali u ovakav projekt da ne mislimo da to nije moguće. Da bi se neke stvari i aktivnosti realizirale, za to moraju postojati preduvjeti, a jedan od preduvjeta je naravno i infrastruktura. Nisu nam sve osnovne škole jednosmjenske zato što je veći broj učenika nego što je samih institucija. Vlada RH osigurala je značajna sredstva za infrastrukturna ulaganja. Moramo izgraditi dovoljan broj škola, a usporedno s tim želimo provesti eksperimentalni projekt cjelodnevne škole kako bismo provjerili koji je to optimalan program koji se kroz četiri godine, kada gradimo infrastrukturu, može provoditi u našim školama, objasnila je Ivanković. 


Pogledajte cijeli razgovor: 

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!

Od istog autora