U Zagreb sletio i posljednji, 12. Rafale

25.04.2025.

Zadnja izmjena 19:38

Autor: Šime Vičević/B. A./Dnevnik/Vijesti/HRT/Hina

Hrvatska od danas ima potpunu eskadrilu modernih borbenih aviona. U Zagreb je sletio i posljednji, 12. francuski Rafale.

Ovim povijesnim činom, priopćio je MORH, završena je najvažnija modernizacija Hrvatskoga ratnog zrakoplovstva (HRZ) u njegovoj povijesti. Hrvatska sada raspolaže s 12 višenamjenskih borbenih zrakoplova Rafale, koji predstavljaju vrhunac tehnoloških i operativnih sposobnosti u okruženju, napominje MORH. Ističe kako je posebno simbolično što je posljednji Rafale u Hrvatsku stigao točno godinu dana nakon svečanoga dočeka prvih šest Rafalea, 25. travnja 2024., u vojarni "Pukovnik Marko Živković" na Plesu. Tada je, napominje, započela nova era HRZ-a, a današnjim dolaskom i posljednjeg zrakoplova simbolično se zaokružuje jedan od najsloženijih i najvažnijih obrambenih projekata u novijoj hrvatskoj povijesti. 


Ministar obrane Ivan Anušić izjavio je kako danas završavaju projekt koji je strateški promijenio HRZ. 


- Ova eskadrila nije samo vojna sposobnost, već i jasna poruka Hrvatska vojska, odnosno HRZ čuvaju sigurnost hrvatskih građana suvremenim borbenim lovcima, rekao je ministar i dodao kako Vlada i Ministarstvo obrane kontinuirano ulažu oko tri milijarde eura u modernizaciju i opremanje Oružanih snaga. 


U ovoj godini, istaknuo je, dostigli smo 2 posto BDP-a izdvajanja za obranu, a u 2027. bit ćemo na 2,5 posto BDP-a s tendencijom daljnjeg rasta prema 3 posto BDP-a. 


Eskadrila Rafalea čini okosnicu sposobnosti HRZ-a te znatno pridonosi jačanju nacionalne sigurnosti, odvraćanja i obrambene sposobnosti Republike Hrvatske u sklopu NATO-a. Kompletiranjem eskadrile Hrvatska ne samo da doseže novu razinu borbene spremnosti, već i dodatno učvršćuje svoj položaj unutar Saveza, napominje MORH.

- Kao i sve drugo u životu, to je zaključenje nekog procesa uvođenja, nabave, prelaska s jedne generacije tipa na drugi tip, rekao je brigadir Christian Jagodić, zapovjednik 91. krila HRZ-a.


- I sad se možemo razvijati dalje. Sad možemo držati korak s vremenom koji smo uhvatili, dodao je.


- Sad možemo potvrditi da su sve one obuke koje su bile planirane za provođenje u Francuskoj uspješno provedene i da su u tijeku obuke koje se provode u Hrvatskoj. Među njima su i obuke pilota, rekao je brigadir Damir Barišić, čelnik projektnog tima OSRH za uvođenje VBA Rafale u operativnu uporabu.

Hrvatska je ugovor o nabavi potpisala 2021., a cijeli posao, koji uključuje avione, naoružanje, simulator te obuku pilota i tehničkog osoblja, vrijedan je 999 milijuna eura bez PDV-a.

Prvih šest Rafalea stiglo je 25. travnja prošle godine.

- Stječemo snagu odvraćanja kakvu nikada do sada nismo imali, jačamo strateško partnerstvo s Francuskom, ušli smo u obitelj Dassault, obitelj Rafalea i to u potpunosti mijenja naš međunarodni položaj, rekao je predsjednik Vlade Andrej Plenković 25. travnja 2024.


- Hrvatska je dobila moderno zrakoplovstvo skoro najnovije generacije, zapadne generacije, zapadne tehnologije, francuske Rafale. Onima koji su na tome radili zahvaljujem i čestitam, napravili su dobar posao, rekao je tada predsjednik Republike Zoran Milanović.

Na raspolaganju za sljedećih nekoliko desetljeća


Rafale nepovratno mijenja poziciju Hrvatske na europskom nebu. A to je posebice važno u ovim turbulentnim geopolitičkim okolnostima.


Može dostići brzinu od 2200 kilometara na sat, a nosivost mu je 9 i pol tona naoružanja. 


- Razlika je, jedan dio, što je ovaj avion zapadne proizvodnje, moderni avion 4.++ generacije koji ne zahtijeva više toliko vještinu samog upravljanja letenjem. Nije to više samo paličarenje, kako mi piloti to volimo nazivati, nego to je korištenje svih sustava, ističe brigadir Jagodić.


Naravno, za pilote s MiG-a prelazak sa zrakoplova druge generacije ne zrakoplov četvrte generacije je nosio svoje izazove, dok za ove mlađe koji su imali obuku na prijelaznom tipu, taj prelazak je, na neki način, bio u jednoj mjeri lakši, kaže brigadir Barišić.


Dok je MiG služio samo za presretanje zrakoplova, Rafale u jednom letu može obaviti više različitih zadataka. 


- Rafale ima mogućnost za sve. I kad jednog dana postignemo potpunu operativnu sposobnost, mi ćemo ga moći koristiti točno za sve te svrhe za koje je on predviđen, kaže Jagodić.


- Ono što mi vidimo i ono što znamo je da će ova eskadrila biti na raspolaganju u zaštiti hrvatskog zračnog prostora za sljedećih nekoliko desetljeća, kaže Barišić.


A to znači da ćemo biti mnogo sigurniji - jer štit hrvatskog neba čini jedan od najboljih višenamjenskih borbenih zrakoplova na svijetu. 

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!

Od istog autora