20:19 / 24.01.2022.

Autor: Ivanka Bukulin Zlatović/Zvjezdana Heina/Dnevnik/HRT

Električnih vozila više nego dizelaša, uskoro punionice uz bolnice i javne zgrade

Električno vozilo

Električno vozilo

Foto: - / Shutterstock

Počela je naplata električne energije na HEP-ovim punionicama na nizu lokacija na autocestama, dok se na ostalim lokacijama ona i dalje ne naplaćuje. U Hrvatskoj je trenutačno oko 3 tisuće električnih automobila, a uz subvencije očekuje se rast njihove prodaje.

Za Zorana Matuzalema, vozača taksija na električni pogon, dvojbe nema. Iako počinje naplata na punionicama na autocestama, Zoranu je vožnja na električni pogon i dalje najisplativija. Za oko 270 km treba mu, kaže, 100 kuna, što je mnogo povoljnije nego plaćati gorivo 11 kuna po litri.

Naplata je očekivana i dobra je za vozače, ističu u udruzi Strujni krug. Jer potaknut će vlasnike već dovršenih punionica da ih puste u rad. Dosad od besplatne struje nisu imali ekonomske koristi. Uz to skuplja "struja" na autocesti se rjeđe koristi, i to u većini slučajeva za dopunjavanje. Sporo punjenje stoji manje od 2 kune, što je i dalje dva puta jeftinije od goriva. Ako se puni u vlastitoj garaži, jeftinije je sedam puta, kaže Hrvoje Prpić.

Pa bi za put od Zagreba do Splita najmanje platio vozač koji automobil puni kod kuće i dopunjava na autocesti. Ako bi ga punio na naplatnom mjestu, stajalo bi ga to u prosjeku 250 kuna.

Potrošnja struje, grafika

Potrošnja struje, grafika

Foto: HTV / HRT

Nužno osigurati veći broj punionica

U Hrvatskoj ima 660 punionica i oko 3000 električnih automobila. Očekuje se rast broja automobila, ali u dogledno vrijeme i ukidanje besplatnog punjenja na postajama.

- Baterije za električna vozila i dalje imaju dvije mane: njihov kapacitet i brzina punjenja. Tako da bismo ih doveli u taj rang s klasičnim vozilima, da bismo ih brzo punili, da ne bismo imali problema s autonomijom, morat ćemo imati veći broju punionica, upozorava Marko Šoštarić, prodekan na Fakultetu prometnih znanosti.

Električni automobili u prosjeku su skuplji od klasičnih, no uz subvenciju su pristupačniji. Većina vozača puni ih kod kuće ili u svojoj garaži pa im je takav automobil najisplativiji za gradsku vožnju. 

Koliko je elektromobilnost zaživjela u Hrvatskoj?

Skandinavci voze najviše električnih vozila, a najmanje ih je na Cipru. Kod nas je registrirano 4200 električnih i hibridnih vozila i imamo malo više od dvije punionice na 100 kilometara tako da je još mnogo prostora da ojačamo to tržište.

Gradnja punionica uz zgrade javnog sektora

Aleksandar Halavanja iz Fonda za zaštitu okoliša kaže kako je prošle godine Fond financirao kupnju više od 2 tisuće električnih vozila. To je i većina takvih automobila u Hrvatskoj. Napomenuo je da je u prosincu prošle godine broj električnih automobila bio veći nego dizelaša. Novi natječaj za subvencioniranje, najavio je, bit će objavljen u prvoj polovini ove godine. Ponovio je da građani mogu ostvariti subvenciju do 70 tisuća, a pravne osobe do 400 tisuća kuna. Također je potvrdio da Fond kreće u izgradnju punionica, posebice uz zgrade javnog sektora i bolnice. Za elektromobilnost do 2025. osigurano je oko 300 milijuna kuna. 

Više pogledajte u videoprilogu!

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!