Analiza cijena - koliko manje dobivamo za svoj novac?

23.09.2023.

17:28

Autor: Sanja Smiljanić Grubišić/D.M./Potrošački kod/HRT

Trgovački lanci objavili su liste sniženih proizvoda. U "šumi" cijena, oznaka, brendova, robnih marki građanima se nije jednostavno snaći. Donosimo usporedbe cijena, ali i količina - iz emisije Potrošački kod.

Nakon što su zamrznute cijene 30 proizvoda, na površinu izlaze i prvi problemi. Osim što se na policama mogu pronaći i jeftiniji proizvodi, neki trgovci još nisu postavili oznake o zamrzavanju cijena, dok neki nisu uopće ograničili cijene proizvoda s popisa.

Potrošačke udruge smatraju da ova nova oznaka nije dovoljno vidljiva. Očekivali su i da će veći broj artikala biti snižen, a pribojavaju se praznih polica zbog moguće nestašice proizvoda.

Dio trgovaca cijene dodatno snizio


Prema izračunu Ministarstva gospodarstva, potrošačka košarica Konzuma plus, s ukupno 365 proizvoda, jeftinija je za 5,35% i iznosi 927 eura 60 centi. Košarica trgovačkog lanca Tommy s 365 proizvoda iznosi 914 eura 39 centi - jeftinija je za 8,56%.

Prateći cijene i u drugim trgovačkim lancima koji se nisu odazvali pozivu resornog ministarstva da mu dostavljaju svoje cijene - primjetno je da je dio trgovaca cijene još dodatno snizio.

Usporedba cijena

Usporedba cijena

Foto: HTV / HRT

- Postoje dobavljači, naši partneri koji su podržali snižavanje cijena. Rekao bih da je prekratki period prošao da bi mogli reći da je prodaja nekih artikala jako povećana. Rekao bih da je uobičajena, kao u zadnjih mjesec-dva, kaže Zoran Mitreski, predsjednik Uprave Konzuma.

Nestašica proizvoda s ograničenom cijenom


U nekim trgovinama primjetna je nestašica dijela proizvoda s ograničenom cijenom. Primjerice, ima svinjskog mesa, ali manjka svinjskog vrata s kostima, čija je proizvodnja ograničena.

- Vi ste imali svinjski but po 35, svinjsku plećku po 35. Nitko ne kaže da će se to dogoditi, ali ako netko uvozi svinjski vrat i plaća ga po 25 - sigurno će ga prodavati po 35. Prodavat će druge kategorije. Europa ima dovoljno zasad, ali nije tako svijetla perspektiva europskog svinjogojstva i moramo biti oprezni, tvrdi Krešimir Kuterovac iz Hrvatske udruga proizvođača svinja.

Usporedba cijena

Usporedba cijena

Foto: HTV / HRT

Proizvođači prehrambenih proizvoda smatraju da su bili najpogođeniji rastom cijena sirovina koja je, kažu, rasla i do 80 posto.

- Mi se sada nalazimo u trenutku kad počinjemo vidjeti da dolazi do promjena cijena sirovina. To će se također prenijeti na cijenu finalnih proizvoda, kaže predsjednica Uprave Podravka Martina Dalić

Kupujemo jeftine robne marke, a potrošimo više novca


Istraživanje koje je obuhvatilo 4500 ispitanika u pet država srednje Europe, pokazalo je da naša kućanstva više kupuju jeftinije robne marke, a zbog inflacije na hranu i namirnice trošimo veći dio kućnog budžeta nego prije.

- Čim se vidjelo da se uspoređuje 31. prosinca s početkom rujna - bilo je jasno da je kod jednog dijela poljoprivrednika već došlo do snižavanja cijena i to se u ovoj košarici vidi. Što se tiče samih proizvođača i trgovaca, mislim da neće biti problema kod prilagodbe kod ovih cijena koje su određene kao maksimalne, smatra konzultantica u prehrambenoj industriji Zvjezdana Blažić.

Najpopularnije mjesto za kupnju u Hrvatskoj su supermarketi u kojima kupuje 72 posto ispitanika, a više od 60 posto kupuje u diskontnim trgovinama. Građani kažu da će u slučaju daljnjih poskupljenja obilaziti trgovine i kupovati isključivo proizvode na popustu.

'Ograničiti količine i obračunati se s prekupcima'


Poslovni savjetnik Dragan Munjiza rekao je da su trgovci posljednji u lancu koji od 10 vaših potrošenih eura - 6 daju dobavljaču. Dva eura ide na PDV, jedan na plaće radnicima, 70 centi na troškove struje, vode i logistike - a dobit iznosi 30 centi.

Naglasio je da je prošle godine dobit u maloprodaji živežnih namirnica iznosila 2,3 posto, a da prosjek najviše diže Schwarz grupacija. Dodao je da veliki lanci izgledaju moćni, ali se mogu vrlo lako poskliznuti ako im padne promet zbog recesije. Smatra da bi se trebala ograničiti količina kupljenih proizvoda sa zaključanom cijenom, ali se i obračunati s prekupcima.


Sindikati su zadovoljni jer je proširen popis proizvoda kojima je zamrznuta cijena. Ono što još očekuju jest da se dodatno spuste cijene za još više proizvoda.

- Uz sve treba napomenuti da na jednoj strani očekujemo povećanje plaća u javnom i privatnom sektoru te povećanje mirovina. Jedino ta kombinacija u kombinaciji sa spuštanjem cijena može dati rezultate. Očekujemo i da HNB koja je zadužena za stabilnosti cijena, te Vlada s druge strane - usporedno traže modele zauzdavanja mirovina, smatra Krešimir Sever iz Nezavisnih Hrvatskih sindikata.

Za hranu u prosječnom kućanstvu izdvaja se 26 posto mjesečnog budžeta. Kod građana s nižim primanjima udio troška hrane iznosi više od 50 posto. Tako je, dodao je Sever, rast cijena za građane veći od same brojke rasta inflacije. To ubitačno djeluje, dodao je.

'Inflacija nije porasla zbog marži'


Krivnju za rast cijena, smatraju mnogi, snose trgovci, odnosno njihove marže. Prema analiza HUP-a, inflacija nije porasla zbog podizanja marže.


- Nacionalni lanci imaju neto maržu oko dva i nešto posto, a regionalni oko tri i nešto posto. To sugerira da puno manje reinvestiraju od svoje zarade. Imaju puno manje troškove amortizacije i troškove duga - jer troše puno manje poluge za ekspanziju, kaže autor "Financijske analize maloprodaje u Hrvatskoj" Andrej Grubišić


Hrvatske cijene približile se cijenama u Njemačkoj


Cijene hrane u Hrvatskoj više su od prosjeka EU-a, približile su se cijenama u Njemačkoj. Analitičari očekuju da će inflacija početi padati i da bi na kraju godine mogla iznositi 4 i pol posto.

 

Cijene će značajno usporiti svoj rast ili će u nekim segmentima pasti. U Europodručju već dolazi do pada cijene poljoprivredno-prehrambenih proizvoda. U prerađivačkom sektoru cijene su već počele padati i s vremenskim odmakom to se reflektira na maloprodajnu cijenu. Ono što uzrokuje pomak je činjenica da su mnogi proizvođači i trgovci u ovaj period ušli s nepovoljnijim ugovorima s dobavljačima.

glavni ekonomist HUP-a Hrvoje Stojić

- Mjere su dobre, ali bez povećanja plaća i mirovina ova situacija neće dobro završiti. Nije riječ samo o trgovinama nego i režijskim troškovima. Potrošači su na rubu egzistencije, upozorila je Marina Novaković Matanić, predsjednica udruge Korana.

Ima li još prostora za spuštanje cijena?


- Sad je vrijeme da trgovci budu najviše društveno odgovorni. Sad je moment da to mogu. Da izmiksaju cijene tako onima koji su socijalno ugroženiji ponude najbolje akcije. Jedna od najboljih akcija je '10 posto popusta za umirovljenike'. Recimo, dva puta mjesečno po 15 posto na sve akcijske artikle - to je za umirovljenike 20 do 30 eura veća ušteda nego za ovih 30 artikala, rekao je Dragan Munjiza. 

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!