Crni petak - američka konzumeristička izmišljotina koja se proširila svijetom

25.11.2022.

19:37

Autor: Marina Ninković/Dnevnik/HRT

Strpljivo se jutros čekalo da trgovine otvore svoja vrata

Strpljivo se jutros čekalo da trgovine otvore svoja vrata

Foto: Dnevnik / HRT

Zavladala je euforija "crnog petka", američke konzumerističke izmišljotine iz osamdesetih godina prošloga stoljeća, koja se proširila cijelim svijetom. Namamljeni različitim marketinškim trikovima - sniženjima koja su daleko od onih na zapadu - i mi smo mu se predali, pa ćemo nerijetko kupiti i ono što nam ne treba. Trgovcima prilika da se riješe robe koju već dulje ne uspijevaju prodati.

Kupci se najviše žale na ciljano dizanje cijena prije "crnog petka" koje se onda "spuste". Neki su trgovci posljednjih tjedana povisili svoje cijene da bi ih danas ili ovoga tjedna nudili na akciji. Oni trgovci koji su uz sadašnju cijenu iskazali i onu najnižu u zadnjih 30 dana često otkriju i da je ta roba zapravo nedavno imala bolju, još nižu cijenu. 


Pumpanje cijena dogodilo nam se ne prošlog tjedna, nego u nekoliko navrata ove godine: prvo zbog inflacije, rasta troškova trgovaca, zatim kod dvostrukog iskazivanja cijena kada su suprotno zakonu neki trgovci neopravdano i preko noći povisili cijene za čak 20 i više posto.


Ima i stvarnih popusta. Neki kupci s kojima smo danas razgovarali kažu da su danas uspjeli pronaći odlične popuste od 50 i više posto te uspjeli obaviti i dio predblagdanske kupnje.


Trgovci su primijetili da na popuste reagiramo. Pa "black friday" ove godine prelazi u "black week" (crni tjedan), a popusti s predznakom "black" ove su se godine pojavili još krajem listopada.


Više trošimo nego proteklih godina, a to pokazuju podaci Porezne uprave. Tijekom studenoga do danas izdano je 8,5% više računa, i to s čak 25% većim iznosima nego lani. Potrošili smo 3 milijarde kuna više - ne zato što smo ove godine više kupovali, nego zato što su cijene više.

Popusti od 20 do 50 posto

Strpljivo se jutros čekalo da trgovine otvore svoja vrata, a sve u potrazi za dobrom prilikom, uz sniženje od 40 posto. Šteta bi bila to propustiti. 


- Nismo baš zadovoljne, govore nam dvije djevojke u trgovačkom centru.


- Nisu nam popusti baš... 30, 40 posto, slabo, kažu, dodajući da je prošle godine bilo bolje.


- Mislim da su sniženja kako je i najavljeno, od 20, 30 posto, ništa preveliko. Nema onako bombastičnih od 70 do 90 posto, kaže pak drugi kupac.


- Vidi se kakve su redovne cijene inače, a kakve su sad. Isplativo je, kaže jedan kupac.


- Sve ovo su loši komadi, a za one bolje ostala je ista cijena, komentira jedna žena.


Kao i prijašnjih godina, u našim trgovačkim centrima popusti su uglavnom od 20 do 50 posto. Najčešće se to odnosi na dio asortimana. U jednoj trgovini sve je sniženo 20 posto. 


- Očekujemo veliku posjećenost, a samim time i dvostruko veće promete i napokon se vraćamo u razdoblje prije pandemije, kaže voditeljica poslovnice Marija Magdalena Pesjak.


- Budući da je prošlogodišnja akcija od -20 posto na sav asortiman i -10 posto na igračke prošla izuzetno dobro, i ove smo godine odlučili ponoviti tu akciju, kaže voditeljica marketinškog tima drogerije Marija Čuljak.

Izvrstan poligon za prevarante

Na "crni petak" internet "gori". Neke se stranice ruše od prevelikog prometa. No to je i izvrstan poligon za prevarante.


- Primjerice, vi negdje, poput banke, ostavite sve svoje osjetljive podatke, i automatski, čim kliknete da ostavite te podatke, vi ste preusmjereni na stvarnu legitimnu stranicu i onda pomislite - aha, dogodila se samo nekakva distorzija i sad sve u redu, a ni ne znate da ste predali podatke u ruke kriminalaca, kaže stručnjak za kibernetičku sigurnost Tino Šokić.


Upozorava i da - ako se ponuda čini predobrom da bi bila istinita - nešto s njom nije u redu.


Kupca ove godine može zbuniti i dvojno iskazivanje cijena. No ne samo to: 


- Imamo i novi Zakon o zaštiti potrošača koji kaže da uz tu cijenu u posebnim oblicima prodaje, a "black friday" je posebni oblik prodaje, mora biti i najniža cijena u posljednjih 30 dana. Dakle, tu treba biti jako puno podataka i treba biti jako oprezan, kaže Ana Knežević iz Hrvatske udruge za zaštitu potrošača.


Kupujmo, dakle, oprezno i provjeravajmo snižene cijene - jer možda je proizvod koji je danas, na "crni petak" na akciji, u posljednjih 30 dana bio još jeftiniji. 

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!