Hrvatski izvoznici bilježe sjajne poslovne rezultate. Robni je izvoz lani povećan gotovo 40 posto, a rast je nastavljen i u prva četiri ovogodišnja mjeseca uz vrijednost izvoza od gotovo 8 milijardi eura. Ipak i pred najžilavijim izvoznicima mnogo je izazova, od, primjerice, tehničke recesije moćne industrijske velesile Njemačke našeg važnog vanjskotrgovinskog partnera, do smanjenja narudžbi i povećanih troškova. Čulo se to u Zagrebu na konvenciji Hrvatskih izvoznika, na kojoj su najuspješnijim tvrtkama dodijeljene nagrade "Zlatni ključ".
Davor Baković, predsjednik udruge Hrvatski izvoznici, za HTV Dnevnik rekao je da su makro trendovi generatori kriza kod izvoznika, a neki od njih su klimatske promjene, demografska kriza odnosno staranje populacije i pad nataliteta, multipolarni svijet u kojem živimo gdje geopolitika utječe na poslovanje i nove tehnologije odnosno koliko će se brzo apsorbirati u poslovanju.
- Pričamo sa stručnjacima, fakultetima koji se time bave i oni su optimisti da će umjetna inteligencija dići produktivnost ljudi i djelatnika i čovjeka te omogućiti ljudima da se bave onim kreativnijim poslovima kojima bi se trebali baviti, dodao je.
Nedostatak radne snage
Dobrom dijelu poduzetnika glavni problem je nedostatak radne snage. Baković je rekao da je važno Hrvatsku učiniti atraktivnijom za mlade stručnjake i naše, a i strane.
- Trenutno kada pričate s mladim ljudima oni su željni svijeta, izazova i možda primanja nisu primarni faktor zašto odlaze cijele mlade obitelji. Kada dignemo uvjete i napravimo suvremene svjetske tvrtke koje rade po svijetu i imaju što za ponuditi ne samo geografski nego i suštinski. Ako se mladi stručnjak može baviti umjetnom inteligencijom na nekoj visokoj razini u Hrvatskoj sigurno će to biti valorizirano kroz primanja i standard, objasnio je.
Azijsko tržište
Baković je rekao da kada se pogleda robna razmjena Hrvatska oko 78 posto robe izvozi u zemlje Europske unije, 16 li 17 posto u regiju, 2,3 posto u SAD, 1,5 posto u Tursku, a jedan manji dio otpada na Aziju. Istaknuo je i da je azijsko tržište u porastu te da bi mu se bilo dobro posvetiti.
- Njemačka ekonomija je vrlo okrenuta azijskim tržištima recimo kineskom tržištu tako da su to nekako uzročno posljedične stvari, dodao je.
Porezno rasterećenje
Baković je rekao da je što se tiče poreznog rasterećenja konkurentnost na izvoznike primarni primat.
- Vlada nam mora omogućiti da taj neki okvir u kojem djelujemo bude što jednostavniji, da što lakše privučemo kvalificiranu radnu snagu. Kada pogledate zadnjih 10 godina od kako smo u Europskoj uniji, od kako idemo prema europskim integracijama određena porezna rasterećenja su već najavljena, događala su se u zadnjih par godina, kazao je Baković.