U terminal Rijeka Gateway uplovio masivan kontejnerski brod

28.10.2025.

20:08

Autor: Dajana Kruneš/M.R./Dnevnik/HRT

U riječku luku uplovio je po kapacitetu najveći brod dosad. Dugačak 350 i širok oko 53 metra, brod Alva Maersk stigao je na nedavno otvoren terminal Rijeka Gateway. Terminal s kojim je počelo novo poglavlje u razvoju riječke luke, ali i šire.

S Dalekog istoka do Rijeke i Zagrebačke obale stigao je osmi kontejnerski brod. Kapacitet broda je oko 16 i pol tisuća kontejnera ili, slikovitije, poredani jedan do drugoga bili bi dugi 100 kilometara.

No poseban je jer gorivo mu je u prvom redu metanol.

- Ovo je novi brod u grupaciji Maersk. Brod s najnovijim tehnologijama, koji zahvaljujući tomu što se koristi metanolom, ostavlja i znatno manji ekološki otisak, a to je ujedno cilj našeg terminala, rekao je Peter Corfitsen, generalni direktor Rijeka Gatewaya.

A čine to i na terminalu, među ostalim, i najsuvremenijom tehnologijom, automatizacijom i uporabom energije iz obnovljivih izvora.

- Devedest osam posto naše opreme je elektrificirano. Imamo također u projektu zajedno s Lučkom upravom i 'shore power', odnosno da će brodovi biti u mogućnosti priključiti se na električnu energiju i ugasiti motore. Stvarno smo jako puno investirali u tehnologije koje prigušuju rasipanje zvuka, svjetla i CO2 u okolinu, objasnila je Maja Borčić, komercijalna direktorica Rijeka Gatewaya.


Investicije idu dalje. S godinama će se operativna obala širiti, kapaciteti za prihvat, sa sadašnjih 650 tisuća, porasti na više od milijun kontejnera godišnje.

- Za početak svaki tjedan brod jedan, mogli bismo reći, ali bit će tu uskoro 2 do 3 broda na tjedan, uz ovaj brod koji je danas stigao i koji će biti u tjednoj rotaciji, objasnio je Corfitsen.

Sa svakim brodom raste i korist, za grad, ali i šire.

- Puno je tu mogućnosti, ali ključna je stvar da se nizinska pruga izgradi što prije i onda tek dolazimo na to što riječka luka može pridonijeti Primorsko-goranskoj županiji i hrvatskoj ekonomiji, rekao je Goran Šaravanja, glavni ekonomist u HGK.

Prema ekonomskoj studiji HGK, riječka luka mogla bi generirati pet puta više ekonomske aktivnosti nego danas, odnosno 3,3 milijarde eura. 

Rosandić: Naš terminal je jedan od najmodernijih u ovom dijelu Europe


Kako terminal funkcionira mjesec i pol nakon otvaranja, za Dnevnik HRT-a otkrio je Tomislav Rosandić, član Uprave Rijeka Gatewaya.

- Prvi kamion s prvim kontejnerom je ušao 2. rujna, a prvi brod je bio vezan 10. rujna. Ovih dana je privezan osmi brod. Znači u redovnom režimu od jednog broda tjedno nam pristižu brodovi i tako nastavljamo i planiramo s tim aktivnostima u budućnosti. S obzirom na to da je ovo terminal koji je praktički izrađen od nule, jasno je da smo prošli testnu fazu i fazu uhodavanja opreme, instalirane tehnologije i zaposlenika. Mislim da danas možemo s pravom reći da je naših skoro 300 zaposlenika u stanju isporučiti, na zadovoljstvo naših kupaca, većinu onoga što kapacitet ovog terminala može, ako ne i sve, poručio je.

Na pitanje kada počinje druga faza izgradnje i širenje terminala, odgovorio je da su trenutačno na završetku prve faze izgradnje novog kontejnerskog terminala na riječkoj obali.

- Projekt obuhvaća nastavak aktivnosti, odnosno izgradnje druge faze, tj. proširenja obale. Pripremni poslovi se nastavljaju paralelno uz rad postojećeg kontejnerskog terminala. Očekujemo da bi u periodu od narednih 10 godina ta druga faza izgradnje i proširenja kontejnerskog terminala bila dovršena, objasnio je.

O Rijeci se često govori kao o novom morskom čvorištu. Iza terminala stoji svjetski gigant, što je velika prednost. Očekuje se da će grad Rijeka, ali i država općenito, osjetiti dodatne ekonomske učinke rada ovog terminala.

- U Rijeka Gatewayu instalirana je najmodernija tehnologija i oprema koju ova industrija poznaje. Naš terminal je jedan od najmodernijih u ovom dijelu Europe. Činjenica da se Rijeka nalazi na pravcu TEN-T koridora, uz kapacitete i mogućnosti koje produktivnost ovog terminala može isporučiti, jasno je da pozicionira Rijeku i ovaj terminal kao značajno mjesto interesa za naše buduće kupce. Maersk kao jedan od najznačajnijih korisnika terminala je sigurno onaj koji će pridonijeti značajnom iskorištenju kapaciteta ovog terminala, dodao je.

Svakako bi bilo dobro kada bi razvoj ovog terminala pratio i razvoj prometne odnosno željezničke infrastrukture.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!

Od istog autora