O trgovačkim maržama i ima li prostora za niže cijene s izvršnom direktoricom Hrvatske udruge poslodavaca (HUP) Irenom Weber u Dnevniku HTV-a razgovarala je Zrinka Grancarić.
30.01.2025.
19:37
Autor: Zrinka Grancarić/D. S./Dnevnik/HTV/HRT
O trgovačkim maržama i ima li prostora za niže cijene s izvršnom direktoricom Hrvatske udruge poslodavaca (HUP) Irenom Weber u Dnevniku HTV-a razgovarala je Zrinka Grancarić.
Komentirajući podatak da su marže na pojedine proizvode 60 - 70 %, Irena Weber, izvršna direktorica HUP-a izrazila je sumnju da je riječ o točnom podatku.
- Uvijek se može izvlačiti određeni broj proizvoda, ali pričamo o masi proizvoda, o desecima tisuća SKU-a za koje znamo da su prosječne bruto osnovne marže na razini oko 30%. Kada pričamo o finalnoj neto profitnoj marži, ona se u Hrvatskoj kreće između dva i tri posto i ona je ispod razine usporedivih igrača na europskom tržištu, rekla je.
Jedan trgovački lanac objavio je danas da dodatno snižava 250 proizvoda u prosjeku za oko 10%, neke čak i za 30%.
- Uvijek ima prostora i za niže i za više cijene. Trgovački lanac u dogovoru sa svim svojim dobavljačima, logističarima, distributerima i s primarnim proizvođačima, de facto cijeli taj niz koji rezultira određenom cijenom proizvoda na polici, očito je odlučio dodatno ići u sniženje samih proizvoda, pojasnila je Weber.
Trgovački sektor kod nas zapošljava golem broj ljudi, više od 22%. Sama potrošnja sudjeluje u rastu BDP-a sa 6%, dok u isto vrijeme imamo pad proizvodnje i pad izvoza roba i usluga, tako da treba jako pažljivo obratiti pozornost upravo na kretanje potrošnje, ističe Weber.
Dosad su se trgovački lanci uglavnom slijedili u podizanju cijena, možda bi se sada mogli slijediti u spuštanju cijena.
- Svi smo iznimno osjetljivi na ranjive skupine naših sugrađana, i na umirovljenike i na sugrađane s niskim plaćama. Kontinuirano se zalažemo da se mjere usmjere ciljano prema njima, prema osjetljivim skupinama potrošača, naglasila je.
Govoreći o tome koliki udio kućnog budžeta se troši na hranu rekla je:
- Vidimo da je u posljednjih nekoliko godina udio kućnog budžeta koji se troši na hranu u padu s obzirom na to da već nekoliko kvartala imamo realno povećanje plaća. Mi potičemo snaženje i ojačavanje transfera, odnosno pomoći ranjivim skupinama građana, ali oni moraju biti ciljani i snažni. Međutim marža trgovačkih lanaca nije se mijenjala, to pokazuju i brojke. Kad kažete da trgovački lanci dižu cijene, to naprosto nije točno, ističe.
- Imate PDV od 5% koji se nije mijenjao, ali imate rast svih ulaznih inputa, cijena pšenice fluktuira, imali smo snažno povećanje osnovnih inputa, pšenice i kukuruza. Imate rast cijena troška rada, troška distribucije, energenata, najmova, leasinga, svega. Razumijem ljutnju potrošača kad dođu u trgovinu i vide cijenu proizvoda na polici, ali nije to tako jednostavno, kaže.
Svi igrači na tržištu, svi mi određujemo cijenu. Inflacija je jednostavno pojava u kojoj živimo, smatra Weber.
Svi se borimo i dižemo plaće kako bismo zadržali radnike na našem tržištu. Međutim, imate snažan rast troška rada i inflatorno okruženje u isto vrijeme i teško je pomiriti te dvije krajnosti, navodi.
Govoreći o činjenici da i druge zemlje imaju inflatorno okruženje pa su cijene niže nego u Hrvatskoj, Weber kaže: Mi smo apsolutni rekorderi po rastu plaća.
Komentirala je razliku u cijeni između potrošačke košarice u Sloveniji i Hrvatskoj.
- Postoje određeni proizvodi koji su skuplji, postoje i određeni proizvodi koji su jeftiniji. U krajnjoj liniji imamo i AZTN koji je izdao detaljnu analizu u kojoj je pokazao da od svih kategorija proizvoda četiri su blago rasle, četiri su blago padale, a ostale su bile na istoj razini, zaključila je.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!
Autorska prava - HRT © Hrvatska radiotelevizija.
Sva prava pridržana.
hrt.hr nije odgovoran za sadržaje eksternih izvora