Nova tehnologija nosi i nove izazove, primjerice, za vatrogasce kada moraju gasiti požare na električnim automobilima. Njih je, pokazalo se, znatno teže ugasiti. Upravo to iskustvo u Zagrebu su naši vatrogasci podijelili s kolegama iz još šest zemalja...
Gašenje požara na električnim ili hibridnim automobilima postalo je pravi izazov za vatrogasce.
- Sve je više u prometu električnih i hibridnih vozila, posebno u turističkoj sezoni, što nam zaista predstavlja neke nove opasnosti gdje imamo nove izazove kako se pripremiti. Ključno je izbjeći sve opasnosti jer gorenjem baterije stvaraju se opasni plinovi, može doći do eksplozije, zaštiti se i što prije ugasiti taj požar, kaže Dario Kezerić, zapovjednik Vatrogasne zajednice Zagrebačke županije.
Gašenje litij-ionske baterije izazov je i za kolege diljem svijeta. Zato su prvi put, u Jastrebarskom, iskustva razmijenili vatrogasci iz šest zemalja. Da bi znali kako najbolje ugasiti požar na električnom vozilu, bio to romobil ili automobil, prvi put u Hrvatskoj na tu temu susreli su se vatrogasci iz čak 6 zemalja svijeta.
- Podaci o požarima na električnim automobilima slabo se prikupljaju i u SAD-u i u Europi, međutim, u New Yorku je 2023. ukupno bilo 268 požara na baterijama, a London ih je u istoj godini imao 279 te dodatnih 100 požara na automobilima, kaže John Orlando, umirovljeni nadzorni vatrogasni zapovjednik, New York, SAD.
Kod hibridnih vozila požari su slabiji jer imaju manje baterije. Najveći plamen, a time i opasnost za sve u vozilu i okolici, stvaraju potpuno napunjene baterije.
- Dosta kolega po svijetu ima taktiku da je ostavi da izgori zato što, ako prekinemo izgaranje baterije, ona je na neki način i dalje opasna za svoju okolinu, ističe Vladimir Balentović, zapovjednik Javne vatrogasne postrojbe grada Županja.
Najveći su problem izrazito opasni plinovi i teške prometne nesreće u kojima se baterija znatno ošteti. Zato i stručnjaci u autoindustriji ubrzano rade na novim, sigurnijim tehnologijama. Neki proizvođači napravili su otvore za baterije u koje vatrogasci mogu uliti vodu, potopiti bateriju i tako je ugasiti.
- Hoće li se baterija zapaliti, ovisi o tome koliko je baterija automobila osigurana. Proizvođačima automobila najveći je izazov omogućiti vatrogascima da rade svoj posao kao inače, dakle osigurati da električna vozila budu lako dostupna za intervencije, kaže Claire Petit Boulanger, stručnjakinja cestovne sigurnosti za proizvođača električnih vozila, Francuska.
Dobra suradnja svih sudionika i korištenje kvalitetnijeg materijala pri proizvodnji baterija, korak je više prema većoj sigurnosti u prometu.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!