15:33 / 09.02.2021.

Autor: HRT

Što Hrvatska treba napraviti za što bolje ljeto?

Turistička sezona

Turistička sezona

Foto: Otvoreno / HRT

Što se može očekivati od turističke sezone 2021.? Na koji se način uopće pripremiti uz sve otvorene nepoznanice? Kako će se putovati? Što će tražiti gosti, a koja ograničenja nametati pandemija? Kako će Hrvatska uvjeriti turiste da je sigurna destinacija? Hoće li biti predsezone? Brojna su pitanja otvorena - ima li odgovora na njih?

Nikolina Brnjac, ministrica turizma i sporta, rekla je kako su prošle godine domaći i strani stručnjaci imali daleko slabija očekivanja, nego što je bio rezultat turističke sezone, na 50 posto rekordne 2019. godine.

- Na vrijeme smo sve zatvorili i na vrijeme smo se počeli otvarati. Uz pridržavanje svih epidemioloških mjera i standarda imali smo turističku sezonu. Turistički sektor pokazao se puno žilaviji nego što su drugi mislili. Hrvatska ej imala dobre rezultata u odnosu na druge Mediteranske zemlje. Naravno da ćemo težiti tome i ove turističke sezone. Održavamo redovite sastanke s direktorima naših predstavništava tržišta, uključili smo naša veleposlanstva, a povratna informacija je da se turisti raspituju kakva je epidemiološka situacija. Drugo je pitanje stanje sigurnosti. Treće pitanje je kakva je procijepljenost, rekla je.

Rekla je kako zanimanja za putovanjima postoje, bukinzi postoje. Najviše se bukiraju kampovi, kuće za odmor, nautički turizam, aktivni odmor. To današnji turist traži kroz sigurnost, dodala je. Istaknula je kako se na zadnjem sastanku šefova država i vlada razgovaralo o certifikatu u zdravstvene svrhe. Nije se raspravljalo o COVID putovnicama, koji se koriste kao putna isprava, već dokument koji bi služio kao potvrda za cijepljenje. Cjepivo nije obvezno. Nije dostupno još općoj populaciji i samim time da se tako nešto postavi je ograničavanje slobode kretanja, naglasila je.

Značajan interes za cijepljenje od strane hotelijera

- Danas je jedino jasno da ako je županija u zelenom području, ima 25 ili manje novih slučajeva u zadnjih 14 dana. Tu nema mogućnosti ograničenja putovanja. Sve ostalo još uvijek nije jasno. I to je bio jedan od osnovnih problema protekle godine. Nije bilo dogovora na razini Europske unije. Sada je bitno da se pokušamo procijepiti što je prije moguće. Jasno definirana pravila na razini Europske unije i da se turistički profesionalci kvalitetno pripreme, rekao je Veljko Ostojić, direktor Hrvatske udruge turizma . Dodao je kako treba napraviti isti rezultat što se tiče epidemioloških mjera. Hrvatska je i prošle godine prije pronalaska cjepiva bila sigurna destinacija, nema razloga da to ne bude i ove godine, dodao je.

Ključna poruka za nadolazeću sezona - sigurnost 

- Moramo poslati poruku da smo sigurna destinacija i da držimo epidemiološku situaciju pod kontrolom. Brz obzira što radili, uspjeh sezone 2021. godine ovisit će o epidemiološkoj situaciji. Ako epidemiološka situacija bude dobra, imamo razloga očekivati jako dobru turističku sezonu, istaknuo je Damir Krešić, ravnatelj Instituta za turizam. Dodao je kako je dobro da je Hrvatska već tradicionalno percipirana kao sigurna destinacija. U travnju smo brojali zaražene na prste jedne ruke, a sada kad imamo brojku manju od 200-300 možemo reći da je dobar dan, upozorio je.

Brnjac smatra kako je vrlo važno da se turistički djelatnici cijepe jer su u direktnom kontaktu s gostom. Ne može se taj sektor pogurati jer je Vlada usvojila plan cijepljenja, prvu i drugu fazu i zna se koji su prioriteti. Nakon tog, kada dođe do cijepljenja treća faza, tu bi bili turistički djelatnici, dodala je. 

Cijepljenje turističkih radnika i testiranje gostiju

- Sada je pitanje kako preživjeti do 5., 6. mjeseca kada se najavljuje dolazak prvih gostiju. Imamo velik broj turističkih djelatnika koji bi bili zainteresirani za cijepljenje i sigurna sam da s vremenom bi s ei povećao broj iznajmljivača i ostalih turističkih djelatnika. Nećemo se sigurno svi moći cijepiti do kraja ove sezone. Ne može se samo razlikovati goste i turističke djelatnike koji su cijepljeni i koji nisu, nego bi trebalo raditi na omogućavanju testiranja. Druge države će postaviti uvjet da se ne može ući u njihovu zemlju, ne mogu se vratiti njihovi državljani,m ako nemaju negativan test u posljednja 72 sata. Za jednog stranca da napravi u Hrvatskoj test košta oko 100 eura. Ako imate četveročlanu obitelj koja za povratak u svoju zemlju mora potrošiti još 400 eura samo na testiranje. S druge strane, nema dovoljno punktova i nije dovoljno organizirano to testiranje, rekla je Martina Nimac Kalcina, predsjednica Zajednice obiteljskog turizma HGK. 

Ministrica Brnjac je odgovorila kako su održani sastanci s Hrvatskim zavodom za javno zdravstvo kako bi se osiguralo turistima testiranje pri dolasku i odlasku te su počeli razgovarati o kapacitetima obrade i omogućavanje dovoljnog broja mjesta za testiranje. Takkođer, dodala je - treba izregulirati zajednička pravila na nivou EU-a. S tim se složio i Damir Krešić koji smatra da bi, ako već testiranje ne može biti jeftinije - mora barem biti jednostavnije izvedivo. 

Hrvatski gosti su bili zaštićeni, a Hrvatska sigurna 

Selimir Ognjenović
, vlasnik tvrtke I.D. Riva tours javio se u emisiju iz Njemačke. Kaže kako je interes za odmor u Njemačkoj veliki. Svi ti 'lockdowni' su rezultirali velikom željom za putovanjima. Ali se biraju izrazito sigurne djelatnosti. Najvećim hrvatskim argumentom za ulazak u sezonu 2021. smatra - iskustvo iz prošle godine. Naši su gosti bili zaštićeni, a mi smo se pokazali kao odličan domaćin, naglasio je. Trideset kampova je radilo cijelu zimu. Treba li vam veći dokaz povjerenja od toga?, upitao je. 

Austrija će pozvati svoje građane da ljetuju u svojoj zemlji 
Novinar ORF-a
Christian Wehrschutz poručio je kako je jako bitno pitanje kakve će uvjete postaviti austrijska vlada vezano za putovanja. Ako uvjet bude dvotjedna karantena i dodatni test - to nije dobro. Austrijski hotelijeri od vlade su tražili: jasnu strategiju testiranja pri odlasku i dolasku, pitanje rada noćnih barova i procijepljenost turističkih radnika. Smatra da će Austrija pozvati svoje građane da ljetuju u svojoj zemlji, naročito nakon katastrofalne zimske sezone.

S tim se složio i Damir Krešić. Smatra da je u Hrvatskoj veliki problem mala domaća turistička potražnja. Kod ostalih zemalja oko 40 do 50 posto gostiju čine domaći, dok je u Hrvatskoj taj broj oko 10 posto. Stoga, smatra - Hrvatska se treba orijentirati na tržišta srednje Europe, ali i na regionalna tržišta BiH i Srbije, ovisno o epidemiološkoj situaciji u tim zemljama.

Emisiju možete pratiti i preko hrti.hr, a emitirana izdanja pronaći u videoteci multimedijske usluge HRTi.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!