Kako motivirati mlade da glasaju na europskim izborima

17.02.2024.

10:18

Autor: Studio 4/HRT/V.M.

Od 6. do 9. lipnja glasači će u državama članicama birati svoje zastupnike u Europskom parlamentu. Među glasačima su i oni koji prvi put izlaze na izbore - kako ih motivirati?

O motiviranju mladih da u što većem broju izađu na izbore i možda i odluče u kojem će smjeru ići europske politike, u Studiju 4 razgovarali smo s Andreom Čović Vidović, vršiteljicom dužnosti voditelja Predstavništva Europske komisije u Hrvatskoj:

- Statistika je impresivna. Ako gledamo prethodne europske izbore 2019. godine, možemo uz pomoć brojki utvrditi da je upravo puno veća izlaznost mladih doprinijela rastu generalne izlaznosti. 2019. godine govorimo o 50,6% stanovništva, a kod mladih u dobi od 18 do 29 godina porast je bio na čak 47% u odnosu na 28% 2014. godine. Tako da brojke ne govore u prilog tezi da bi mladi bili pasivni. Naravno, na svima nama, a onda i na Europskoj komisiji je da mlade educira što se sve događa od izbora do izbora, a da je tako važno aktivno participirati u svemu o čemu odlučuje Europska unija, istaknula je Čović Vidović.

Postoje razlike u izlaznosti mladih u starijim i mlađim članicama EU-a:

- Politološki gledano, države koje su dulje članice EU-a u pravilu imaju višu izlaznost, ali imaju višu izlaznost i na nacionalnim izborima. Postoji pet država članica koje imaju obavezno glasanje tako da ih ne možemo komparirati s ostalima. Međutim, trend je svakako uzlazan u svim dijelovima populacije - ljudi starije dobi tradicionalno više glasaju, ali se i mladi sve više tomu približavaju, napominje Čović Vidović.

Andrea Čović Vidović

Andrea Čović Vidović

Foto: Studio 4 / HRT

I hrvatske brojke prate europske trendove:

- To je uzlazni smjer. Na izborima 2019. godine glasalo oko 29% stanovništva Hrvatske. Brojka nije impresivna, ali je ipak viša od brojke 2014. godine kad je bila 25%. Kad pričamo o mladima od 18 do 29 godina, brojke su također uzlazne - s 13% 2014. godine na 18% 2019. godine. To je trend koji moramo opet 'uloviti' i objasniti mladima zašto je važno da i oni sudjeluju u odlučivanju o tomu kako će izgledati Europa budućnosti, kaže Čović Vidović.

Mlade najviše zanimaju jednakost, zelene teme i zapošljavanje


Glavni je izazov shvatiti gdje se mladi danas nalaze:

- Ne možemo reći da su klasični mediji jedini kanal kojim možemo doći do mladih. To je ona vještina i umješnost da pronađemo načine, možda i digitalni, da mlade što bolje informiramo. Moram istaknuti teme koje mlade zanimaju, a one su univerzalne u cijeloj EU - najviše ih zanima jednakost i ravnopravnost unutar društva, čak 43% mladih smatra da je to glavna stvar o kojoj se treba govoriti i odlučivati u EU, odmah nakon toga 39% mladih jako važnima drži borbu protiv klimatskih promjena i zaštitu okoliša, i ta zelena tema se jako intenzivno provlači. Ono što je mladima prioritet je i zapošljavanje. Moramo slušati mlade i moramo im pojašnjavati što to Europa može, mora i hoće činiti da bi se išlo u pravom smjeru, zaključila je vršiteljica dužnosti voditelja Predstavništva Europske komisije u Hrvatskoj Andrea Čović Vidović.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!