Realizacija TEN-T mreža mogla bi dati zamah hrvatskoj ekonomiji

28.04.2025.

19:53

Autor: Matija Mlinarić/V.G./Dnevnik/HRT

Realizacija punog potencijala prometnih TEN-T mreža mogla bi se itekako povoljno odraziti na hrvatsku ekonomiju. Uz Mediteranski koridor i koridor Rajna – Dunav, Hrvatska je pozicionirana na još dva – Baltičko more – Jadransko more i Zapadni Balkan – Istočni Mediteran. Najviše se očekuje od projekata vezanih uz željezničku infrastrakturu.


U tijeku su veliki projekti u sklopu kojih će se modernizirati 50 posto ukupne željezničke infrastrukture. Iz Rijeke će stizati sve veći broj kontejnera, pa se postavlja pitanje - treba li zbog toga graditi i novu prugu.

- Kapaciteti pruge su dovoljni da sljedećih 10 godina prevozimo sve terete iz Rijeke. Trenutačno imamo milijardu i pol eura aktivnih projekata u građenju, u pripremi je u sljedećih 10 godina investirati još šest milijardi eura. Praktički nema dijela u Hrvatskoj gdje mi ne ulažemo, istaknuo je Ivan Kršić, predsjednik Uprave HŽ Infrastrukture.

Oni koji se bave logistikom ističu da je prijevoz robe vlakovima znatno jeftiniji nego kamionima. 

- Za primjer samo - jedna kontejnerski vlak kojeg mi prevozimo vozi otprilike 76 TEU-a , to je jedinica za 20-stopni kontejner što znači da jednu jedinicu vozi samo jedan kamion. Mi na jednom vlaku možemo zamijeniti veći broj kamiona, kaže Petar Glavaš, član Uprave ENNA Transporta i ENNA Logica.


U Ministarstvu prometa objašnjavaju što povezanost na nova dva TEN-T koridora donosi Hrvatskoj.

- Čak 430 kilometra novih cestovnih pravaca, 450 kilometara novih željezničkih pruga i niz luka. U ovom slučaju u osnovnu mrežu su ušli luka Split i luka Ploče uz postojeću luku Rijeka. Stvaraju mogućnost daljnjeg razvoja prometne infrastrukture, mogućnost kolanja ljudi i robe, ističe Tomislav Mihotić, državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture.

Zahvaljujući dobroj cestovnoj infrastrukturi i protoku milijuna turista, u Hrvatskoj se razvio sektor turizma, a uz njega i niz drugih aktivnosti.

- Vidimo da su se autoceste višestruku isplatile i vjerujem da bi se realizacija punog potencijala TEN-T mreža itekako odrazila na hrvatsku ekonomiju na sličan način, naglašava Goran Šaravanja, glavni ekonomist HGK.

Unapređenje željeznice i luka, po uzoru na autoceste korak je u tom smjeru.


Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!

Od istog autora