Analitičari Ankica Mamić, Petar Tanta i Sven Marcelić jutros su o nadolazećim lokalnim izborima govorili u emisiji Hrvatskog radija U mreži Prvog, koju uređuje i vodi Jasmina Popović.
17.03.2021.
07:35
Autor: U mreži Prvog/Hrvatski radio/B.A./HRT
Analitičari Ankica Mamić, Petar Tanta i Sven Marcelić jutros su o nadolazećim lokalnim izborima govorili u emisiji Hrvatskog radija U mreži Prvog, koju uređuje i vodi Jasmina Popović.
Mamić je rekla da će prikupljanje potpisa biti prvi izazov za neovisne kandidate, one koji nemaju stranačke organizacije u mjestu na kojemu se žele kandidirati, tako da će tu mali dio kandidata nestati u prvom koraku. Tanta je rekao da uvijek nastane svojevrsno čišćenje kod prikupljanja potpisa, nakon čega će krenuti prava bitka.
Marcelić je ustvrdio kako je jasno da je u gradovima u kojima postoji kontinuitet vlasti praktički od '90. izlaznost manja nego u gradovima u kojima je promjena vlasti prisutnija.
- Ipak se pokazuje da postoji određena motivacija da se sudjeluje. Mislim da će čak možda izlaznost biti nešto veća nego što je bila na zadnjim izborima, dodao je Marcelić, dok je Mamić ustvrdila da inflacija kandidata dodatno demotivira birače.
- Imate otprilike nešto ispod 50 posto ljudi koji izlaze na lokalne izbore, oni su u pravilu već opredijeljeni, rekla je Mamić, dodavši da ostalih 50 posto stalno traži nekog kandidata, nekoga tko bi ih prije svega motivirao da izađu na izbore.
- To što ima jako puno pekmeza na polici uopće ne znači da je jedan pekmez dobar, dodala je Mamić.
Tanta je rekao da u Zagrebu postoje tri vrste kandidata - oni koji su praktički već nakon zadnjih parlamentarnih izbora, poput Tomislava Tomaševića, počeli govoriti o svojim planovima, zatim stranački kandidati za koje praktički u siječnju još nismo znali hoće li se kandidirati, tko će se kandidirati i kako, te treći, koji su se tek nakon smrti gradonačelnika Milana Bandića odjednom odlučili kandidirati.
- Ideologija tu manje igra, a više igraju konkretne stvari za boljitak života. Još nismo čuli konkretne stvari, rekao je Tanta, dodajući da kampanja još nije potpuno krenula.
Harmoničan odnos Keruma i HDZ-a
Govoreći o situaciji u Splitu, Marcelić je rekao kako su u Željko Kerum i HDZ bili u relativno harmoničnom odnosu te da to ne bi trebalo otpisati za iduće izbore. Osobito je zanimljiva Rijeka, koja ima drugačiji svjetonazorski milje nego Split i gdje kontinuirano s relativno stabilnom većinom vlada SDP, dodao je.
- Međutim, vidimo da ovaj put dolazi do različitih preslagivanja. Dakle, ni Rijeka nije u osobitom momentu ni ekonomski i demografski, već dugo se neki problemi i tamo vuku, rekao je Marcelić.
Mamić je rekla kako se u Slavoniji događa proces čišćenja HDZ-a, što smo u manjoj mjeri gledali i prije parlamentarnih izbora, kad je vukovarski gradonačelnik Ivan Penava napravio svoju listu. Dodala je kako se u Osijeku prvi put HDZ-ov kandidat spominje kao favorit.
- Osvajanje Osijeka oni bi sigurno proglasili izbornom pobjedom, smatra Mamić.
U područjima pogođenima potresom na preferencije birača u velikoj će mjeri utjecati djelovanje lokalnih vlasti nakon potresa, rekla je Mamić, na što je Tanta dodao da će tu emocije prevladati te izrazio uvjerenje kako tamo postoji veliko nezadovoljstvo koje će se izraziti na sljedećim izborima.
Marcelić je rekao da bi si čelnik Domovinskog pokreta i kandidat za zagrebačkog gradonačelnika Miroslav Škoro, ako ne ostvari dobar rezultat na zagrebačkim izborima, priskrbio etiketu gubitnika, kao i da, ako HDZ ne prođe dobro kako bi želio, to može pokrenuti neka pitanja prema Andreju Plenkoviću, šefu stranke i predsjedniku Vlade. Mamić je rekla da će biti zanimljivo vidjeti kako će proći čelnik Mosta Božo Petrov, koji se kandidirao za dubrovačko-neretvanskog župana.
O predizbornim anketama
U današnjoj emisiji otvoreno je i pitanje predizbornih anketa, odnosno koliko utječu na percepciju uspješnosti kandidata. Marcelić je ustvrdio da se ankete između ostalog i rade da bi se utjecalo, ali i da se njima zaista može uhvatiti bilo biračkog tijela. Međutim, dodao je kako je problem u tome što je period od ankete do izbora proces u kojemu kandidati sudjeluju u kampanji, stavljaju svoje teme na dnevni red i slično. Mamić je dodala da birače demotivira kad vide da im je politička opcija ispod praga.
- U puno zemalja u zadnja dva tjedna pred izbore se ni ne dozvoljava objavljivanje rezultata takvih istraživanja upravo kako bi se izbjegla bilo svjesna, bilo nesvjesna manipulacija javnim mnijenjem, istaknula je Ankica Mamić.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!
Autorska prava - HRT © Hrvatska radiotelevizija.
Sva prava pridržana.
hrt.hr nije odgovoran za sadržaje eksternih izvora