Vlasnici brodica sa zadarskoga područja ovih su dana dobili račune za komunalni vez uvećane za više od sto posto. Mjerodavne službe nisu ni najavile ni obrazložile poskupljenje, no vlasnike brodica više od toga boli to što je Županijska lučka uprava Zadar mnogim lukama dodijelila višu kategoriju, a time i skuplju pristojbu za vez, iako godinama nisu ulagali u lučku infrastruktruru.
Razglednica iz Biograda manje je idilična kad se razgleda komunalni dio luke.
- Luke u koje nije uloženo niti kune, a povećanje je 100 posto. Izrazito je problematično, mi znamo da to nisu velike cijene, ali pogotovo u manjim mjestima, to su ljudi koji su stari ribari, plaćaju to od svoje mirovine. Nismo stigli sve provjeriti, ali najproblematičnije su luka u Biogradu, luka Savar, luka Novigrad, kaže Jure Zubčić, vijećnik skupštine Zadarske županije.
I zadarska luka Bregdetti, odnedavno je iz treće, jeftinije, prešla u drugu kategoriju, pa će vlasnici plovila umjesto 50 kuna godišnje, po dužnom metru broda plaćati 102 kune ili 13 i pol eura.
- Što nisu poslali jedno pismo, ako su već poslali račun, mogli su poslati i pismo u kojem ljude obavještavaju o svojim namjerama, pita se u Zadru Đino Matešić, tajnik ŠRD "Bregdetti - Arbanasi".
U višu kategoriju ušle i zapuštene luke
Županijska lučka uprava Zadar pojašnjava kako je Ministarstvo mora donijelo Pravilnik kojim su obvezni kategorizirati luke, a oni su taj posao povjerili Pomorskom fakultetu u Rijeci.
- Pomorski fakultet je strašno povezan sa Županijskom lučkom upravom Zadar i imam sumnju da oni svoje elaborate pišu po željama Županijske lučke uprave, a da ih ne odrađuje struka. To vidimo po ovome da su iz treće kategorije ušle luke koje uopće nisu obnovljene, smatra Jure Zubčić.
Županijska lučka uprava Zadar navodi da je izvršen objektivan sustav ocjenjivanja u lukama te su predložene visine lučkih pristojbi i naknada.
Ipak, stanje u lučici Bregdetti, koju su mještani Arbanasa u prošlom stoljeću sami, svojim novcem uredili, nikada nije bilo gore. Bez komunalne opreme, bez spremnika za sive vode. Nema ni sigurnog plovnog puta, a tijekom zimskih oseka mnogi ne mogu isploviti na more.
- Skoro 50 posto lučice je neupotrebljivo, preplitak je gaz , dno je preplitko i potrebna je rekonstrukcija i uređenje uvale, objasnio je Đino Matešić. Dodaje da na taj projekt čekaju otkad je Županijske lučka uprava preuzela vlasništvo.
- Evo, već 15 godina, samo se obećava, a ništa nije napravljeno, kaže.
Ističe kako je problem države i to što luksuzna plovila kao i plovila koja su ljudi dobili u nasljedstvo i koriste ih za ribarenje, zbog duljine plaćaju istu cijenu, a vrijednost broda nije ista.
Vrijednost lučice u zadarskim Arbanasima s oko 400 vezova je i u tome što imaju mali škver u kojemu na starinski način izvlače brodove pomoću tzv. saonica ili važa. Tu rade vrijedni kalafati čiji zanat izumire.
I umjesto da su Županijskoj lučkoj upravi kao, pa čak i kulturno, baštinsko dobro, među prvima na listi investicijskih prioriteta, sjete ih se samo, kažu, kada trebaju povisiti pristojbu za komunalni vez.