Hormuški tjesnac, između Irana i Omana, najvažnija je svjetska ruta za transport sirove nafte, kojom prolazi većina nafte iz regije Zaljeva prema ostatku svijeta, kao i znatne količine ukapljenog prirodnog plina. Na dan tu prolazi oko 20 milijuna barela nafte, što je približno 20% globalne potrošnje naftnih derivata.
Stoga bi eventualno zatvaranje Hormuškog tjesnaca moglo itekako utjecati na globalno tržište energije.
Na svjetskim burzama cijene dionica u blagom su porastu, a strah koji je zahvatio investitore u petak, prilično se ispuhao.
Većina ih vjeruje da eskalacije sukoba na treće zemlje - neće biti.
- Pretpostavlja se da sukob između Izraela i Irana neće eskalirati jer nijedna zemlja zapravo nema interesa od toga. Saudijci žele uspostaviti stabilno industrijsko središte, Amerikanci više ne žele biti svjetski policajci, a Kinezi i dalje žele biti opskrbljeni naftom, govori Robert Halver, burzovni analitičar, Baader Bank.
Najviše rastu cijene dionica naftnih kompanija
Najviše rastu cijene dionica naftnih kompanija jer se predviđa daljnji rasta cijena nafte i plina, pogotovo dođe li do zatvaranja Hormuškog tjesnaca, najavljenog od strane iranskih dužnosnika.
- Nikad nije tjesnac bio potpuno zatvoren, ali s obzirom na to da je to plovidbeni put koji je širok svega tri kilometra, i njegove mogućnosti prolaska velikih tankera, bojim se da bi ovog puta to moglo eskalirati u djelomično ili potpuno zatvaranje Hormuškog tjesnaca, rekao je Davor Štern, energetski stručnjak.
Cijena nafte već je skočila na 80-ak dolara po barelu, no rast cijena trebao bi biti kratkotrajan, smatra Ivica Jakić.
- Po pitanju eskalacije sukoba i zatvaranja Hormuškog tjesnaca, ja mislim da do njega uopće neće doći. Naime, ta nafta koja se crpi i transportira, činjenica je da čini 20 posto svjetske trgovine, međutim postoje dva dobavna pravca alternativna koja se nisu do sada koristila, iako su u funkciji. Iran mora dobro razmislit da li im se isplati iz bilo kojeg razloga zatvoriti Hormuz jer dobije onda još 5 novih neprijatelja, i dobit će 5 novih konkurenata, a smanjit će sebi svoju vrijednost nafte i prihode, rekao je Jakić.
Hrvatski LNG terminal na raspolaganju ima alternativne pravce
Dođe li ipak do zatvaranja Hormuškog tjesnaca, hrvatski LNG terminal također na raspolaganju ima alternativne pravce dobave iz Norveške, SAD-a, Meksika ili Kanade.
- Hrvatska povlači plin LNG iz Katara, to je činjenica, ali on će se zamijeniti drugim plinovima. A u ovoj situaciji, dođe li do nestanka nafte, pa ne zaboravimo da će Rusija pojačati svoju sivu flotu, naglašava Jakić.
Dobavni su pravci nafte i plina, kaže Jakić, kao zakon spojenih posuda, pa će se uvijek naći načina da se izbalansiraju dovoljne količine za svjetsku potrošnju.