Nimac Kalcina: Booking za cijelu sezonu je odličan

12.04.2022.

22:22

Autor: Otvoreno/HRT

Otvoreno o turističkoj sezoni

Otvoreno o turističkoj sezoni

Foto: Otvoreno / HRT

U turističku predsezonu ulazimo s optimizmom jer je turistički promet u prva tri mjeseca bio čak dvostruko veći nego lani, a ukinute su i gotovo sve epidemiološke mjere. Pred nama su uskrsni blagdani kada se na Jadranu očekuje još veći broj turista.

Pogledajte prilog Margarete Jozinović Vuković:

Kakva će biti turistička sezona, koliko će rat u Ukrajini utjecati na dolazak turista, hoće li cijene padati, imamo li dovoljno sezonskih radnika? O tome su u Otvorenom, urednika i voditelja Damira Smrtića, govorili Tonči Glavina, državni tajnik u Ministarstvu turizma i sporta; Kristijan Staničić, direktor Hrvatske turističke zajednice; Martina Nimac Kalcina, predsjednica Zajednice obiteljskog turizma HGK i Ivana Kolar, HUP - koordinacija za kontinentalni turizam.

Glavina: Percipirani smo kao sigurna destinacija 

U predsezonu ulazimo s optimizmom, Glavina je rekao da to nije zato što smo samo posljednje 2 pandemijske godine odradili bolje od konkurenata, nego smo se dobro pripremili.

- Pripremi ove turističke godine smo pristupili na isti način kao i prethodne 2 pandemijske, krizne godine, a to je sustavan napor cijele Vlade i svih sastavnica, rekao je.

Naveo je niz priprema koje su odrađivane, rekao je da smo i 2020. donijeli odluku da smo otvoreni za turizam, kada druge zemlje to nisu htjele. Te godine smo, ističe, bili jedina europska zemlja koja je primila goste iz SAD-a, što nam se vratilo godine nakon. Također smo, dodaje, lani bili prva zemlja koja je otvorila granice, pa prva zemlja koja je uvela europski digitalni certifikat.

- Tjedan dana prije Uskrsa smo poslali poruku vanjskim tržištima da ukidamo sve mjere, da mjere i dio građana prepuštamo građanima na njihovu vlastitu odgovornost i da ćemo ove godine, što se tiče prelaska granica i dolaska u Hrvatsku i dalje biti sigurna destinacija koja nudi jedinstven odmor, rekao je.

Objasnio je kako šaljemo poruku da onaj dio krize i pandemije, koji je vezan za sigurnost, da smo itekako dobro odradili jer smo općenito percipirani kao sigurna destinacija.

U prilog nam ide, dodaje, što su posljednje 2 godine ljudi uglavnom bili zatvoreni, dolaze nam ljudi s tržišta gdje su mjere bile puno strože i sada imaju novac i željni su zabave, a mi nudimo održivu turističku destinaciju koja je posebna.

Kolar: Bez radnika nema ničega 

Nedostaje nam sezonskih radnika, Kolar kaže da je to danas izrazito veliki problem u turizmu jer bez radnika nema ničega.

- Turizam je spreman zaposliti 30.000 novih radnika - sezonskih, stalnih, stranih, domaćih, gotovo da nema nikakve razlike. Nikako nam se ne bi smjelo dogoditi je prošlogodišnji scenarij kada veliki broj ugostiteljskih objekata nije bio otvoren jer nije imao tko raditi. Situacija je rješiva, radna snaga postoji na tržištu, no potrebno je ubrzati i ublažiti regulativu i sve procese oko zapošljavanja, dodaje.

Što se tiče stranih radnika, objašnjava da je najveći problem brzina rješavanja njihovih aplikacija, koja u nekim destinacijama može trajati do 6 tjedana, što je predugo.

Cijelu proceduru treba ubrzati, dodaje, jer zbog dužine trajanja postupka često gubimo radnike.

Također treba studentima omogućiti, rekla je Kolar, rad na dulji period, jer sada smiju ostvariti prihode do 15.000 kn, nakon toga njihovi roditelji gube olakšicu na porez i postavlja se pitanje je li studentu isplativo raditi. Iznos treba podići, smatra, na 30.000 kn. Predlaže se i tzv. drugi dohodak, da se ljudima omogući da smiju obavljati i drugi posao i porezi na taj dio dohotka bi trebali biti povoljniji.

Kolar kaže da se puno govori o rješavanju problema, no još uvijek nije ubrzana birokracija.

Glavina je rekao da je od 1. travnja je počeo proces digitalne prijave radnika i sve će sada ići puno brže. 

Staničić: Slovensko tržište je drugo po snazi i važnosti za hrvatski turizam 

Staničić je u Ljubljani jer je večeras ondje proslava 20. godišnjice HTZ-a u Sloveniji.

- Slovensko tržište je drugo po snazi i važnosti za hrvatski turizam, odmah iza njemačkog. Slovenci su nam prijatelji, imamo puno dodirnih točaka. Uvjeren sam da će i ova turistička sezona donijeti puno Slovenaca na Jadran, ali i u druge regije. Istaknuli smo i kontinentalni turizam, rekao je.

Hrvatsku je lani posjetilo gotovo 14 mil. turista, Staničić kaže da je ove godine cilj doći do 90% prometa iz 2019., koja je bila rekordna.

- Lani smo bili na 70% noćenja. Obzirom na sadašnju najavu, gotovo sve naše turističke regije, procjenjuju rast turističkog prometa i sada za Uskrs, ali i najave za glavnu turističku sezonu su jako dobre, dodao je.

Objasnio je kako je nakon zastoja u bookingu koji je uslijedio kada je počeo rat u Ukrajini, situacija se počela oporavljati i optimistično gledaju na glavnu turističku sezonu.

Nimac Kalcina: Istra nikada nije bila upitna, čak niti u koroni 

Nimac Kalcina je govorila o situaciji u privatnom smještaju, rekla je da se jedan dio iznajmljivača bazira samo na sezonu i samo tada iznajmljuje. Od onih koji iznajmljuju tijekom cijele godine, govori, dolaze izuzetno povoljne povratne informacije.

- Već sada u 4. mjesecu veliki broj iznajmljivača ima goste. Ne radi se samo o iznajmljivačima, nego o svim smještajima. Istra nikada nije bila upitna, čak niti u koroni. Oni su uvijek imali zaista dobru popunjenost, rekla je.

Upitna je, dodaje, srednja i južna Dalmacija, posebice gradovi koji su ovisili o avio gostima. Objasnila je da u Splitu u prvih 10 dana 4. mjeseca ima gostiju kao u prva tri mjeseca prošle godine, U Dubrovniku imaju 50% više gostiju nego u 2021. u istom razdoblju.

- Booking za cijelu sezonu je svima odličan, rekla je.

Početkom rata u Ukrajini je bio mali zastoj što se tiče bookinga, govori, no brzo se situacija popravila, rezervacije opet stiži i sezona bi mogla biti jako, jako dobra.

Utjecaj rata u Ukrajini na dolazak turista 

Glavina je govorio o tome kako će rat u Ukrajini utjecati na dolazak turista, rekao je kako je geopolitička situacija izrazito zahtjevna. Naglasio je da je naš turizam, unatoč drugačijim očekivanjima, pokazao veliku otpornost, mnogo je razloga za to.

- Pokazali smo da unatoč krizama koje imamo, kao i ovoj koja je prisutna u Europi, da mi i dalje očekujemo dobre rezultate. Glavni razlog je to što turizam kao pojavnost, kao gospodarska aktivnost više nije samo želja, turizam je potreba, način života, kako živimo, rekao je.

Objasnio je kako je mnogi imaju potrebu otputovati negdje, priuštiti si jedan vid odmora koji im je potreban.

Također, ljudi mogu raditi i na daljinu, poput digitalnih nomada.

- To je projekt koji nam ide jako dobro, druga smo zemlja po interesu u Europi, u prvih 10 smo u svijetu, dodao je.

Siguran je da ove brojke više nećemo toliko gurati u fokus, moramo uvesti druga mjerila po kojima ćemo mjeriti uspjeh, moramo shvatiti da samo lideri, a ne neka zemlja u kojoj se nešto događa.

- Mi smo zemlja koja je ušla u EU, mi smo zemlja koja s našim europskim partnerima formira europske politike, rekao je Glavina.

Ističe da ako želimo biti lideri, netko koga će drugi pratiti, moramo podignuti vlastitu ljestvicu i raditi na sebi. 

Kolar: Korona je pokazala da nije dobro ovisiti o 3 ljetna mjeseca 

Trendovi u turizmu se mijenjaju, Kolar smatra da sezonu možemo produžiti na cijelu godinu. Zastupa tezu da produljenje sezone na obali i razvoj turizma na kontinentu može i mora biti jedan od ciljeva razvoja turizma.

Korona je pokazala, objašnjava, da nije dobro ovisiti o 3 ljetna mjeseca, kada se dogodi 80% hrvatskog turizma, nego da treba izbjegavati situacije gdje nas kriza može oštetiti na način da to ne možemo nadoknaditi.

Staničić: Dobro smo reagirali na izazove koji su bili pred nama 

Staničić je govorio o marketingu kako na inozemnom, tako i na domaćem tržištu. Rekao je da smo se prilagođavali situaciji i vremenima, dobro smo reagirali na izazove koji su bili pred nama. Interes je ove godine, dodao je, izniman i doći će do povećanja broja letova iz Velike Britanije, Francuske, Belgije, Skandinavije. Posebno ga veseli nastavak izravnog leta Dubrovnik-New York.

- Kada tome pridodamo naša tradicionalna tržišta, mislim da možemo s osnovom biti optimisti što se tiče ovogodišnje turističke sezone, rekao je.

Nimac Kalcina: Dobro je malo podići cijene 

Nimac Kalcina vjeruje da će sezona biti dobra, da će biti popunjeni, a i predsezona je dobra, obzirom na situaciju.

- Nema razloga da se cijene snize. Dapače, obzirom na sva druga povećanja cijena, nije loše da kvalitetni smještani i podignu cijene do 10, 20% jer su vlasnicima troškovi veći. Gosti su naviknuti stalno imati upaljene klima-uređaje, iznajmljivači koji imaju bazene će također imati veće troškove i kada podijele godišnje troškove, zarada će im biti izrazito manja u odnosu na prošlu godinu, neovisno što će biti dobra sezona, dodala je.

Zbog toga ističe da je dobro da privatni iznajmljivači podignu cijene. Gosti će doći, dodaje, bez obzira na to podigli mi cijene 10, 20% jer nisu 2 godine putovali i očito su jako željni putovanja i nije im to nešto značajno što će im utjecati na odluku.

Savjetuje vlasnicima da cijene dižu oprezno, posebice preko portala, te savjetuje da nude dodatne usluge zbog veće cijene. Smatra da je dobro malo podići cijene.

- Gosti su spremni platiti, ali traže vrijednost za to što su platili. Vrijednost za novac i kvaliteta će se apsolutno tražiti. Platit će, ali će i tražiti zauzvrat kvalitetnu uslugu, dodala je.

O korekcijama cijena, kontinentalnom turizmu, kampovima

Glavina je rekao da su cijene refleksija odnosa i potražnje u određenom trenutku na tržištu i nedvojbeno je da postoji ozbiljna potražnja, posebice za svim vrstama usluga visoke i više dodane vrijednosti.

- Mi moramo korigirati ponudu na način da ako govorimo o korekcijama cijene, da govorimo i o korekcijama usluge. To je ključno, rekao je.

Moramo biti spremni, dodaje, ozbiljno odraditi svoj dio posla.

Kolar je govorila o kontinentalnom turizmu, on je izuzetno interesantan tijekom cijele godine. Ljeti ima više stranih gostiju, dodaje, zanima ih i zdravstveni turizam, doživljaj prirode, domaća ponuda hrane. Hrvatska je tu konkurentna, kontinent relativno dobro posluje tijekom cijele godine.

Što se tiče kamp-destinacija, Staničič kaže da smo u samom vrhu poželjnih auto destinacija. Sve više ljudi traži kamping boravak i na kontinentalnom dijelu Hrvatske. Kamping ponuda je posljednjih godina izrazito narasla u smislu kvalitete, dodao je. 

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!