21:50 / 30.11.2021.

Autor: Nataša Ledić Grgurić/Labirint/HRT/IMS

Vrijeme prolazi, ceh raste, a Sljemenska žičara još nije u pogonu

Sljemenska žičara

Sljemenska žičara

Foto: Labirint / HTV

Uz njezinu gradnju vezale su se brojne afere, silni aneksi s kojima je rasla cijena. Na kraju je stajala vrtoglavih 800 milijuna kuna i postala jednom od najskupljih na svijetu. Njezino otvaranje mnogo je puta najavljivano, ali se do danas nije dogodilo. Je li preskupa Sljemenska žičara puna nedostataka ili je sredstvo za političku trgovinu?

Uz njezinu gradnju vezale su se brojne afere, silni aneksi s kojima je rasla cijena. Na kraju je stajala vrtoglavih 800 milijuna kuna i postala jednom od najskupljih na svijetu. Njezino otvaranje mnogo je puta najavljivano, ali se do danas nije dogodilo. Je li preskupa Sljemenska žičara puna nedostataka ili je sredstvo za političku trgovinu?

Pokojni gradonačelnik Milan Bandić najavljivao je da će nova žičara biti puštena u pogon do 2018.

Potkraj 2018. tadašnji oporbenjaci Matej Mišić i Renato Petek nisu zaboravili Bandićevo obećanje pa su 31. prosinca 2018. na dan najavljenog otvorenja došli podno Sljemena.

Godine 2019. Milan Bandić napokon će sjesti u bager i svečano obilježiti početak radova. Već tada je njihova procijenjena vrijednost s početnih 250 milijuna kuna počela rasti.

Tek će povijest ali i USKOK pokazati koliko su i kako radili. Stalnim povećavanjem troškova Sljemenska će se žičara pokazati najskupljom na svijetu, skupljom od švicarskih, talijanskih, austrijskih...

Petek: Žičara je bila financijska bombonijera iz koje su se počastili svi 

- Žičara je, po meni, monstruozan projekt financijski. Ona će s kamatama koje ćemo platiti na kredit sveukupno biti 1000 kuna po glavi stanovnika Zagrepčana, odnosno 100 milijuna eura, kaže Renato Petek, gradski zastupnik SDP-a za HRT-ovu emisiju Labirint, dodajući kako je žičara bila "jedna financijska bombonijera iz koje su se svi počastili"

"Pa nek' crknu od ljubomore, nek' se kupaju u svojoj mržnji. Evo, ja im poručujem to. Ali žičara će voziti 3. siječnja. Najljepša u Europi!"

Milan Bandić, 27. studenog 2020.

Snježna kraljica ostala je bez obećane žičare. Gondole u Gračanima i danas miruju, troškovi se gomilaju, a Zagrepčani i dalje do vrha Sljemena pješače.

Zapinje u Državnom inspektoratu

Sve su dozvole dobivene osim jedne - žičara nema dozvolu prema Zakonu o buci.

- Ne zadovoljava propise kako ih tumači Državni inspektorat odnosno nadležna sanitarna inspekcija, pojašnjava Renato Petek.

Iz Državnog inspektorata kažu kako do ovoga trenutka sanitarnoj inspekciji nije predočen dokaz s ocjenom rezultata mjerenja sukladno člancima 5. i 6. Pravilnika o najvišim dopuštenim razinama buke. Ekipu HRT-ove emisije Labirint uputili su na Grad Zagreb.

Iz Grada pak odgovaraju kako razina buke na žičari Sljeme u potpunosti zadovoljava kriterije iz članka 7. Pravilnika te da bi mogla biti otvorena čim Državni inspektorat izda posljednju uporabnu dozvolu.

Po tome i Ministarstvo zdravstva i Građevinski fakultet i Ministarstvo prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine daju zeleno svjetlo za početak rada. Ali zapinje u Državnom inspektoratu.

- Iako je taj isti Državni inspektorat na projekt po kojem je građena žičara dao suglasnost, a sada ga tumači drugačije nakon što su radovi završeni. Dakle, u protekle tri godine, komentira Petek.

Vrijeme prolazi, ceh raste

Kako vrijeme prolazi, tako ceh koji će Zagrepčani platiti za žičaru raste.

Zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević komentirao je kako je žičara veliki uteg za poslovanje ZET-a, jer rate kredita koji je ta tvrtka podignula za realizaciju žičare već treba plaćati, a prihoda još uvijek nema.

- Postoje djelatnici koji rade na žičari, koji svaki dan dolaze na posao, a ne mogu raditi. Oni su nas dosad koštali od završetka radova tri milijuna kuna, upozorava Petek, koji je upozoravao i u Bandićevo vrijeme kada je bio u oporbi.

Danas je koalicijski partner gradonačelnikove stranke Možemo! i misli da Grad treba i mora nešto pod hitno napraviti.

- Možda su mogli agresivnije ići prema državi u komunikaciji, inzistirati na tome da se dobije privremena dozvola kako bi se žičara stavila u pogon. Ili će dodatno ulagati i riješiti problem buke, što će se ulagati preko milijun do dva milijuna kuna. To je gradonačelnik već odlučio, samo je pitanje koliko brzo se to može realizirati, kaže Petek za Labirint.

U studenom 2020. platforma Možemo! kazneno je prijavila Bandića zbog žičare. Danas su naslijedili njegove dugove, ali ništa nisu mijenjali u kadrovskoj politici.

- On nema nove, svoje ljude u ZET-u, koji bi mogli pokrenuti cijeli proces u nekom novom smjeru. Tamo su ostali stari kadrovi koji čekaju smjene, koji - čini mi se - kako sam čuo od nekih, imaju spremne kofere još od dana izbora, a sada su već 6 mjeseci još uvijek na svojim istim funkcijama. To je bio projekt HDZ-a, oni su inzistirali svake godine u svakome proračunu da se stavljaju dodatni novci. Sada kada je ona realizirana, svi nekako peru ruke, nitko ne želi biti odgovoran s obzirom na potencijalni interes USKOK-a, kaže za Labirint Petek.

Iz Uskoka kažu kako se u predmetnom slučaju provode izvidi od strane USKOK-a u koordinaciji s PNUSKOK-om.

Pogledajte prilog Nataše Ledić Grgurić za emisiju Labirint:

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!