Vječni grad se vraća normalnom životu

12.11.2021.

17:36

Autor: Gordan Žvanović/Agenda/HRT

Rim
Rim
Foto: Agenda / HRT

Nakon iskustva s početka pandemije i više od 130 tisuća preminulih od posljedica te zarazne bolesti, Italija je trenutačno jedna od rijetkih europskih zemalja gdje se drastično ne povećava broj zaraženih i umrlih. Od sredine listopada svi zaposleni u javnom i privatnom sektoru, njih 23 milijuna, moraju imati zelenu propusnicu. I dok se neki bune, većina građana je sretna što se zemlja napokon vraća normalnom životu.

Tatjana Pavelić je davnih dana splitske kale zamijenila ulicama Vječnoga grada. Prije više od 30 godina sa suprugom je otvorila prvi restoran. Sada ih vode čak pet, od toga četiri u staroj gradskoj jezgri. Rado u njih svrate i domaći i stranci, no s pandemijom uhodani je posao preko noći stao.

- Na televiziji su nam rekli u 10 navečer da mi od idućeg dana, to je bio 12.3.2020. - jednostavno više ne možemo ući u prostore. To je bila katastrofa, jer smo mi imali mesa i ribe u vrijednosti 10 tisuća eura. Uopće nismo mislili da ćemo od jedne večeri do narednoga jutra ostati svi bez posla, bez ičega prisjeća se Tatjana.

Tromjesečni potpuni 'lockdown'

Potpuno zatvaranje potrajao je gotovo puna tri mjeseca. Mnogi se poduzetnici u uslužnom sektoru nikada nisu oporavili. Izgubili su od 40 do 60 posto prihoda, upozorava Claudio Pica. Gradovi umjetnosti - Rim, Milano, Torino i Firenca, još pate jer još nema turizma. Postojao je i problem što su tvrtke i javne službe "držale zaposlenike kod kuće", dodaje.

Italija je u to vrijeme bila najteže pogođena europska zemlja, a zbog pandemije zdravstveni je sustav pucao po šavovima. Postupno otvaranje napokon se dogodilo prije ljeta prošle godine, no za ugostitelje nije se mnogo toga promijenilo - jer nije bilo nikoga. Talijani su se toliko prestrašili da su zazirali od izlaska na ulicu iduća dva mjeseca.

100 tisuća tvrtki pred bankrotom

Italija je tijekom pandemijske 2020. u turističkom sektoru izgubila vrtoglavih 120 milijardi eura, a gotovo 100 tisuća tvrtki našlo se pred bankrotom. Prava prekretnica dogodila se tek ove godine uvođenjem cijepljenja i COVID potvrda. Rekordnih oko 23 milijuna Talijana ove je sezone ljetovalo u svojoj zemlji - čak 5 milijuna više nego 2019., prije pojave koronavirusa. U Italiju je tijekom ljetnih mjeseci došlo i oko 6 milijuna stranaca - znatno manje nego u pretpandemijskim godinama, ali ipak više nego što se očekivalo.

Turizam u Italiji ove se godine barem djelomično oporavio, ponajprije zahvaljujući korištenju COVID potvrda. Talijanske vlasti odlučile su pozitivne učinke ove mjere preslikati i na druge grane gospodarstva. Kako bi se izbjegla nova velika zatvaranja u zimskim mjesecima COVID potvrde postale su obvezne za sve radnike. Mjera je to koja mnogima nije sjela najbolje pa već tjednima traju žestoki prosvjedi.

Testiranje 3 puta tjedno, mjesečni trošak 200 eura, kazne 1.500 eura

Najžešće se ipak prosvjedovalo u talijanskim lukama. Među lučkim radnicima malo je cijepljenih. Kako bi dobili takozvanu zelenu propusnicu, radnici koji se ne žele cijepiti sami moraju platiti testiranje tri puta tjedno, a to je mjesečni trošak od oko 200 eura. Kazne za dolazak na posao bez propusnice su rigorozne, čak i do 1500 eura.

Vlada ne odustaje. Gotovo 82 posto stanovnika starijih od 12 godina već je cijepljeno objema dozama, a čak dvije trećine Talijana prema posljednjem istraživanju podržava uvođenje COVID propusnica za sve radnike. Cijepljenje nije obavezno, ali mora postojati 'zelena propusnica' kako se ne bi stvarali problemi ostalima, dodaje Claudio Pica.

Cijepili su se i Tatjana, njezin suprug i svi njihovi radnici. Nezamislivo joj je da se mora ponovno zatvoriti - nakon što nisu radili 18 mjeseci. I to zato što se jedan službenik ne želi cijepiti. Tako da će svi putovi i dalje voditi u Rim, samo uz odgovorno ponašanje građana, kaže.

video thumb

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!