10:04 / 27.03.2021.

Autor: Jelena Perleta/Dnevnik/IMS/HRT/I.Z./S.M./Hina

Sueski kanal i dalje je blokiran

Zaglavljeni brod u Sueskom kanalu

Zaglavljeni brod u Sueskom kanalu

Foto: Hanaa Habib / Reuters

Veliki kontejnerski brod dugačak čak 400 metara u Sueskom kanalu zaglavljen je od utorka. Zakrčio je put brojnim drugim megabrodovima. Sueski kanal jedan je od najvažnijih plovnih putova na svijetu te su materijalni gubici nastali zbog ove neviđene situacije golemi. 


Stručnjaci iz cijelog svijeta trude se ovaj megakontejner ponovno pokrenuti nakon što se nasukao zbog udara vjetra i pješčane oluje. Blokada je uzrokovala veliku gužvu u prometu u kojoj je više od 200 brodova u Crvenom moru.

Zaglavljeni brod u Sueskom kanalu

Zaglavljeni brod u Sueskom kanalu

Foto: Hanaa Habib / Reuters

Kapetan Nick Sloane, stručnjak za pomorsko spašavanje kazao je da je „ovo najvjerojatnije najveći brod koji je ikada ušao u kanal, a i da samo mjesto nesreće čini operaciju vrlo izazovnom”.

Brod je star tri godine, registriran u Panami u vlasništvu japanske tvrtke, a iz Kine prevozi stotine kontejnera za Rotterdam. Vlasnik tvrtke Shoei Kisen, Higiaki Yukito, napominje da je prioritet riješiti blokadu kanala.

- Želimo istražiti uzrok nesreće, no prije svega osloboditi kanal, dodao je. 

Prema nekim izračunima, blokada kanala stoji čak 400 milijuna dolara na sat. 

Clemens Fuest, predsjednik njemačkog ekonomskog instituta IFO, kaže da brodovi sada moraju obilaziti Afriku, što je dulji i skuplji put. 

- Uspije li se problem riješiti u nekoliko idućih dana, moći će se nadoknaditi izgubljeno, no potraje li sve tjednima, situacija će biti teška, napomenuo je.

Sueski kanal najkraći je vodeni put između Europe i Azije. Iznimno je važan za prijevoz plina i nafte. Sjedinjene Države odmah su ponudile pomoć. Predsjednik Joe Biden kaže da imaju potrebnu opremu i kapacitet koji većina država nema te da će pomoći koliko budu mogli.

Posebni bageri koji na sat mogu ukloniti 2000 kubičnih metara materijala već su na mjestu nesreće, a trebao bi se pridružiti i nizozemski tim s dodatna dva tegljača.

video thumb

Tehnički problemi ili ljudska pogreška 

Egipatske vlasti ne isključuju tehničke probleme ili ljudsku pogrešku kao uzrok nasukavanja golemog teretnog broda koji blokira Sueski kanal. 

Šef Uprave Sueskog kanala (SCA) Osama Rabae rekao je da snažni vjetar i pješčana oluja nisu jedini uzroci nasukavanja broda.

- Tako složeni problem podrazumijeva nekoliko čimbenika. Može biti da je došlo do nekog tehničkog problema ili ljudske pogreške. Ne mogu utvrditi točan uzrok sve dok se istraga ne privede kraju, rekao je Rabae.

Objasnio je da sama veličina broda otežava napore da ga se ponovo porine u more te da cijelu akciju otežava i plima te tvrdo, stjenovito tlo na kojem je brod zaglavio. Nije znao reći kada bi mogli pomaknuti brod i omogućiti prolaz ostalim brodovima. Trenutno na prolaz Sueskim kanalom čeka 320 brodova.

Rabae je kazao da će ponovo pokušati pomaknuti Ever Given uz pomoć tegljača, iako ta operacija prije dva dana nije dala rezultata. Tada je u nastojanju da se brod makne sudjelovalo osam divovskih tegljača. Postoji i mogućnost da se makne teret s broda kako bi ga se "olakšalo" za porinuće.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!