10:57 / 27.10.2021.

Autor: Sanja Mikleušević Pavić/Labirint/P.F./HRT

Kako su godinama leasing kuće potkradale klijente

Automobili

Automobili

Foto: Labirint / HRT

Svjedočenje bankarice koja je progovorila o tome kako su neke kuće za leasing godinama varale klijente, objavio je portal Index. Iako je prijevara teška 700 milijuna kuna, zbog zastare mnogima novac neće biti vraćen. Unatoč teškim optužbama na račun banaka prozvani i odgovorni šute.

Sanja Mehinović, bivša direktorica Raiffeisen Bank Leasinga, žena iz samo srca sustava, progovorila je o načinu na koji leasing kuće potkradaju svoje klijente. Dokaze je prikupljala mjesecima.

- Isprintala sam u 6 mjeseci i odnijela doma sve materijale koji su mi trebali. Naravno da sam se prije konzultirala s odvjetnikom jer iz banke ne možete iznijeti materijale ako oni ne služe za dokazivanje kaznenog djela. S ovime sam  htjela dokazati kazneno djelo prijevare u gospodarskom poslovanju i na tom su putu oni koji trebaju biti. To je bila prevara u gospodarskom poslovanju i kriminal, ne samo po toj točci nego i ostalima koje sam prijavila HANFA-i, kazala je.

U dugom je intervjuu, otkrivši svoj identitet, modus operandi do detalja otkrila istraživačkom novinaru Ilku Ćimiću koji je o tome pisao još prije godinu dana.

- Međutim činjenica je da se u tih godinu dana nije promijenilo baš ništa. Državno odvjetništvo koje je tada reklo da će pokrenuti istragu, prije nekoliko dana odgovorilo mi je da su tek u fazi izvida. Nevjerojatno je da se zapravo cijela prevara odigravala 12 godina, od 2008. do 2020. Nijedna financijska institucija koja je bila nadležna za kontrolu leasing kuća nije napravila ono najjednostavnije - da se izračuna kolika je ljudima rata leasinga i odgovara li onome što su potpisali ili je ona drugačija. To nitko 12 godina nije radio dok se nije javila bankarica koja je zapravo počela sama provjeravati i koja je na kraju sve prijavila, objašnjava Ćimić.

Prijava Sanje Mehinović Hrvatskoj agenciji za nadzor financijskih usluga, poznatije kao HANFA, dovela je do nadzora ne samo njezine bivše tvrtke, nego i drugih leasing kuća.

- Hanfa je s te strane, vjerujem, bila jako iznenađena. Mislim da im, kada su doista uvidjeli da je to istina, nije bilo lako. Morali su se držati za glavu, komentirala je Mehinović.

Ćimić pak upozorava na način na koji je dočekana u HANFA-i, hladno i s nevjericom.

- A još je nevjerojatnije da Ministarstvo financija ima odjel za kontrolu leasinga, koji se uopće nije udostojio odgovoriti na njezinu predstavku koja bila ista kao i ona koju je predala HANFA-i, u kojoj je na najdetaljniji mogući način bila opisana prijevara koju su radile leasing kuće prema svojim klijentima, kaže Ćimić.

A prije tih institucija, Mehinović je o svemu što se događa obavijestila vlasnike u Beču koji su u Zagreb avionom žurno uputili dvojicu kolega iz Odjela za financijski kriminal.

- Mi smo se našli u hotelu Dubrovnik, oni su došli s dva laptopa. Devet sati je trajao sastanak s njima, u kojemu sam iznijela detalje iz mog podneska. Oni su to zapisivali svih 9 sati, nismo ni kavu popili, i sa svime time otišli su natrag u Beč. Očekivala sam da će se meni netko javiti, međutim prvo što sam čula nakon mjesec-dva je da su se unutar tvrtke počele događati promjene, počeli su mijenjati interne procedure. Ja sam shvatila da su htjeli zataškati stvar, rekla je Mehinović Indexu.

Poznavatelje ove teme javni istup zviždačice nije iznenadio.

- Zato što se radi o jednostranim izmjenama kamatne stope koje su već poznate kao problematične i u euro i u kunskim kreditima kao i kreditima iz slučaja Franak, kaže odvjetnik Igor Metelko.

U zemlji slabe financijske pismenosti važno je znati kako se jednostrano mijenjala kamatna stopa.

- Problem je u svim kreditima, pogotovo do 2013. godine, što su se kamatne stope mijenjale jednostranim odlukama kreditora, bez mogućnosti potrošača ili korisnika, u ovom slučaju leasinga, da na bilo koji način utječu na izmjenu te kamatne stope - i to po parametrima, kriterijima i razdobljima izmjene koje uopće nisu bile nikada poznate niti predočene potrošačima, objasnio je Metelko za HTV-ovu emisiju Labirint.

Mehinović je otkrila i kako je njena bivša tvrtka dijelila klijente na "glupe i pametne", odnosno na one koji bi mogli otkriti prevaru, pa su im zaračunavali prave kamate, te glupe, koji su na kraju bili oštećeni. Imali su, kazala je, i klijente koji su bili izuzeti od toga.

- Tu su bila zvučna imena, odnosno imena onih klijenata kojih su se bojali. Bojali su se korporacija, jakih stranih tvrtki i naših jakih hrvatskih privrednika, koji su imali financijski pismen menadžment, za koje su mislili da bi mogli otkriti da se nije ponašalo u skladu s ugovorom, pojasnila je Mehinović za Index.

Ove je navode potvrdila i HANFA u svom rješenju.

"Nadzorom je utvrđeno da je Društvo odluke Uprave Društva o izmjeni fiksnog dijela kamatne stope primjenjivalo selektivno, odnosno da ih nije primjenjivalo na sve primatelje leasinga. Primatelji leasinga koji su bili izuzeti od navedenih odluka bili su navedeni u samim odlukama Uprave Društva", navodi HANFA.

S onima koji su otkrili prevaru menadžment Raiffeisen Leasinga sklapao je nagodbe kako ostali klijenti ne bi saznali za skandal. No rezultati HANFA-ine istrage su poražavajući. Nezakonitosti i nepravilnosti u radu, od 2008. do 2020. godine, utvrđene su u čak 13 leasing društava. Ćimić za Labirint kaže da su ljudi prevareni za otprilike 700 milijuna kuna, a da bi banke odnosno leasing kuće koje su u većini slučajeva vlasnici leasing kuća, trebale vratiti oko 20 milijuna.

Preračunato, riječ je o gotovo 93 milijuna eura, no to je, tvrdi Ćimić, tek kap u moru stvarnih dugovanja s kamatama.

- Banke su zapravo najmoćnije u državi i teško je pisati kritički o njima. Ovdje je činjenica da je ogromna šteta nastala za klijente i da bi banke, odnosno leasing kuće trebale to i vratiti. Pričamo negdje oko 700 milijuna kuna, istaknuo je Ćimić.

U svemu je zabrinjavajuća medijska šutnja koja prati ovu temu.

- Nije mi začuđujuće zašto se stvorio zid šutnje i zašto bankama baš i nije u interesu da javno iziđu s time i da priznaju da su varali svoje klijente i da neka od tih leasing kuća zaista vrati taj novac zajedno sa zateznim kamatama, izjavio je Ćimić.

Što ostaje prevarenim klijentima?

- Moraju ići na tužbu ako se neće moći izvansudski dogovoriti. Vrlo je vjerojatno da leasing kuće neće pristajati na nikakve nagodbe, odnosno dosad su se referirali na petogodišnji zastarni rok, koji nije sam po sebi problematičan, već je problem od kada on teče, objašnjava Metelko.

Iako je prevara klijenata utvrđena u razdoblju od 2008. do 2020. godine, mnogi neće moći doći do svog novca jer HANFA tvrdi da je većina slučajeva u zastari.

- To nije točno, primjenjuje se zastarni rok tek od kada se u sudskom postupku utvrdi ništetnost takve jednostrano promjenjive kamatne stope, dakle zastare nema, poručuje Metelko.

Nakon svega Sanja Mehinović postala je nepoželjna u svom radnom okružju i otišla je iz tvrtke u kojoj je radila 13 godina.

- Nitko nije mogao pretpostaviti da nešto imam. Zato nisu ništa mijenjali. Nisu očekivali. Ja sam mogla reći da smo varali klijente, ali i u Beču su mislili: "OK, zna, vidjela je, ali kako će to dokazati?". No, dokazala sam, vidite!, poručila je Mehinović.

U onom što se čini kao epska borba Davida i Golijata po prvi puta u Hrvatskoj netko je razotkrio poteze velikih igrača. Sada su na potez mali, obični klijenti na kojima je brižljivo građen sustav godinama zarađivao.

Pogledajte prilog Sanje Mikleušević Pavić:

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!