07:56 / 02.01.2022.

Autor: Sanja Najvirt/Plodovi zemlje/HRT

Svijet mjehurića, sve traženiji slavonski pjenušci

Pjenušac

Pjenušac

Foto: Plodovi zemlje / HRT

Slavonski vinari ne spavaju na lovorikama. Uz graševinu eksperimentiraju i s merlotom kako bi dobili izniman buke, aromu i obojenost pjenušaca. Uoči blagdana zabilježili su rekordne prodaje u hotelima i restoranima na Jadranu, ali i u izvozu gdje su hrvatski pjenušci s bazom graševine sve prepoznatljiviji i sve veći hit.

Rafinirani pjenušavi roze koji pravilno i gusto perla u čaši - perjanica je trogodišnjeg truda Filipa Jakobovića, mladog vetovačkog vinara. S proizvodnjom pjenušaca počeo je prije tri godine. Bazno vino od tri sorte - rajnski rizling, šardone i frankovka - odležalo je na kvascima tri godine i izlazi na tržište.

- Blagdani su prilika da premijerno iziđemo na tržište s našim pjenušcima. To je suhi pjenušac, dakle brut kategorija pjenušavog vina. Prve godine smo proizveli 1600 boca. Ako pronađemo svoje mjesto na tržištu, možda tu proizvodnju i povećamo, najavljuje Filip.

Nakon dvije pandemijske godine, krenulo neočekivano dobro

A nakon dvije pandemijske godine za vinare osobito teške jer potražnje za vinima gotovo i nije bilo, napokon je krenulo i to neočekivano dobro. Za 70 posto porasla je prodaja mirnih, a još više - pjenušavih vina u protekla dva mjeseca. 

- Najviše se traži na području Zagreba i području Dalmacije - to je Zadar, Split, dubrovačko područje, čak i Pimorje i Rijeka. Rasprostranjeni smo u cijeloj Hrvatskoj, kaže Maja Čorark Perak. I njezina obiteljska vinarija njeguje svoju posebnu pjenušavu priču temeljenu na dugogodišnjem iskustvu u proizvodnji kraljice vinorodnog kontinenta - graševine.

Bazno vino im je isključivo graševina, a ekspedicijski liker je ledena berba graševine i to 2018. godine, tako da je njihov pjenušac, dodaje Maja - specifičan i vrlo kremast, elegantan i drugačiji u odnosu na ostale pjenušce.

Crveni sivi pinot i merlot rubin boje

I oni iskusniji proizvođači pjenušavih vina Kutjevačkog vinogorja - istražuju mogućnosti koje pojedine sorte daju u svježini i aromatici tako poželjnoj u pjenušcu. Goran Josipović iz Bekteža u sivom pinou vidi golem potencijal.

- Smatralo se greškom kada pinot sivi poprimi crvenkasto ružičastu boju, a mi smo se odlučili baš ga gurnuti u tom smjeru. Ostavili smo bobice na maceraciji da poprimi ružičastu, čak bakrenu boju a osim te boje dobio je i aromu koja mu daje jednu kompleksnost. Dobije se potpuno drugačije vino, tvrdi Goran.

I njegova vinarija nudi klasiku - kombinaciju graševine i rajnskog, ali i novi eksperiment - pjenušavi merlot, izražajne rubin boje i snažne svježine. I ovdje je riječ o klasičnoj metodi odležavanja na kvascima minimalno dvije godine pa su takva vina i skuplja i traženija od onih proizvedenih primjerice - tank metodom.

- To je svakako skup pjenušaca koji će svakako naći svoje tržište u Hrvatskoj, ali i šire. Moramo reći da je pjenušac od graševine naš dobar izvozni proizvod, jer je svaki četvrti trs u Republici Hrvatskoj zasađen graševinom i to je jedan ogroman potencijal koji moramo iskoristiti, smatra Goran.

Popularni 'pet nat' pjenušci

Ljubitelji vina - nimalo ne dvoje. Slavonski pjenušci mogu stati uz bok samo najboljima. Radi se, kaže kupac Dario Dasović o ozbiljnim vinima koja prate hranu i koja se mogu konzumirati cijelu večer. A mladi poklonici pjenušavih kapljica - na svojim partijima i okupljanjima traže popularni 'pet nat'.

Krunoslav Sontacchi baš je u toj proizvodnji pjenušavog vina - pronašao zasad jedinstvenu poslovnu nišu. Ta se metoda naziva i 'metoda predaka' - fermentacija započinje u tanku, a završava u boci. Talog ostaje, a pjenušac se može konzumirati već nakon godinu dana. Ima, dodaje Krunoslav, izrazitu svježinu, posebnu aromatiku, niže alkohole i bogatu pjenu.

- Znači 10,5 do 11 posto alkohola. Također tlak u boci pet nata je nešto niži u odnosu na klasičnu metodu i iznosi tri do četiri bara dok je u klasičnog pjenušca pet do šest bara, dodaje. Intervencije su u ovakav tip pjenušca minimalne, a potražnja je ovih blagdana itekako dobra.

Kako je pucanj čepa i svježina pjenušaca u čaši najavila još ljetos u turističkoj sezoni pozitivne trendove prodaje, blagdani će ih ne samo nastaviti, već i nadmašiti. 

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!