19:53 / 12.05.2022.

Autor: Marko Stričević/Dnevnik/HRT

Slučajni pilot - nevjerojatna priča iz Floride

ilustracija

ilustracija

Foto: Jacob Lund / Shutterstock

U zrakoplovu koji je letio s Bahama prema Floridi događala se prava drama nakon što je pilot izgubio svijest. Kontrolor zračnog prometa pomogao je putniku prizemljiti zrakoplov.

Darren Harrison, putnik u zrakoplovu javio je kontroli leta da se pilot onesvijestio i da sam nema pojma o upravljanju avionom.

Kontrolor leta u Palm Beachu Robert Morgan vratio se s pauze i od kolega čuo, malo je reći, nesvakidašnju informaciju. Privatni zrakoplov Cessna 208 negdje je u nebu nad Floridom s onesviještenim pilotom, a vozi ga putnik bez ikakvog iskustva. Morgan stupa na scenu, jer ima pilotsku dozvolu.

- Rekao sam putniku: "Želim da polako okreneš na sjever, tako da ti obala bude s desne strane. Zatim da probaš držati taj smjer". Pratio sam ga na radaru i davao mu upute kako da ga drži. Rekao sam mu da ćemo pokušati zajedno spustiti zrakoplov na pistu. A on je rekao nešto u stilu: Dobra ideja" – govori Robert Morgan, kontrolor leta u Palm Beachu.

Za operaciju bez presedana odabrao je zračnu luku Palm Beacha jer ima dugačku pistu. Korak po korak, daljinski je navodio prisebnog i smirenog putnika Darrena Harrisona.

- Pokušajte držati krila ravno i krenuti sa spuštanjem. Na kontrolnim tipkama stisnite "naprijed" i vrlo se lagano počnite spuštati – govorio je.

Dogodilo se spuštanje za anale. Na rubu suza radosnica, kontrolor je dao ocjenu slijetanja - 10 od 10. Je li riječ o znanstvenoj fantastici, upitali smo instruktoricu letenja koja u sličnom tipu Cessne s aerodroma Lučko nebu pod oblake vozi padobrance:

- Ovakvi zrakoplovi, pogotovo Cessne, koji su visokokrilci, karakterizira ih jako dobra stabilnost. Što znači da se odbija podrediti bilo kakvom poremećaju u atmosferi, tendencira zadržati svoj balans – objasnila je Maja Pađen, glavna pilotkinja u PK Skydive Croatia.

Unatoč tom olakotnom detalju, vijest s Floride instruktoricu je itekako zatekla. Njezinim učenicima najteži dio obuke je slijetanje.

- Ovi mali lagani zrakoplovi imaju fazu kada je nos uperen u pistu, na otprilike dva metra prelazi se u horizontalno dok zrakoplov ne ispuše svu brzinu, zato što vam sad brzina više ne treba, jer planirate sletjeti – ističe Pađen.

Ostvarenju ovakvog podviga mogla su pomoći i različita teoretska predznanja iz fizike i aerodinamike.

- Bazični primjer toga je kad imam niski gas i nekakvu brzinu, pa povučem volan na sebe, zrakoplov će krenut gore, a brzina će početi padati. Neke stvari se, recimo mogu steći kroz let u simulatorima. Postoje ljudi koju se maltene i letjeti naučili u simulatorima. Dođu, dobiju pravu stvar u ruke i znaju 80 posto stvari kako se avion giba i kako reagira - dodaje.

Pritom je stvarnost, naglašava instruktorica, nešto mnogo drukčije. No pošto danas ljudi uz nove tehnologije stječu sve više komplementarnih znanja i iskustava, nakon senzacije s Floride ono staro filmsko pitanje, "Ima li pilota u avionu?", postalo je manje filmsko, a više filozofsko.

video thumb

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!