Nova Indija - meka za 'jednoroge'

31.03.2022.

21:55

Autor: Dragan Nikolić/Agenda:Svijet/HRT/V.G.

Start-up scena u Indiji

Start-up scena u Indiji

Foto: HTV / HRT

Termin unicorn, što je engleska riječ za 'jednoroga', u poslovnome svijetu upotrebljava se za privatni tehnološki start-up, koji ima vrijednost veću od milijardu dolara. Prošle je godine svaki 13. unicorn na svijetu nastao u Indiji. Riječ je o uglavnom digitalnim kompanijama koje su preplavile sva područja, od internetske trgovine do učenja na daljinu, preko transporta do dostave hrane.

U 2019. postali su prvi indijski unicorn u gaming industriji, prije toga bili su najveća platforma za sportske videoigre u zemlji. Početak poslovnog pothvata dvojice zagriženih navijača Manchestera nije bio uspješan. U sedam godina lutanja potrošili su sav posuđeni novac, preživljavali uz pružanje drugih digitalnih usluga. 2015., kada je na platformi bilo 300 tisuća poklonika uglavnom kriketa, nogometa i košarke, napokon su izbacili tržišni proizvod i kapital je stigao. Danas imaju globalni brand. Službeni su sponzor NBA lige i Indijske kriket lige, najveće na svijetu. Isplaćuju se prvi investitori.

- Ako odustanete, nikada nećete ostvariti svoj san i puni potencijal. Trebate biti uporni, ali istodobno ne i blesavi. Ako uvidite da nikada nećete dobiti proizvod za tržište, očito morate smisliti nešto drugo, kaže Bhavit Sheth, suosnivač tvrtke Dream11.

Formula uspjeha danas se čini tako jednostavnom. Korisnici sastavljaju virtualnu momčad s pravim igračima i zarađuju bodove ovisno o učinku tih igrača u pravim utakmicama. Mogu igrati besplatno ili za novac, što im jamči i zaradu.

- Danas je na internetu 850 milijuna Indijaca. Oko 450 milijuna njih gleda sport na internetu. Naših korisnika ima 130 milijuna. Vidimo golem potencijal u dosezanju preostalih poklonika sporta, kaže Sheth.

Dhruvil Sanghvi je diplomirao u Americi, strojno učenje, a zatim ondje i radio. 2014., kada je Amazon premrežavao svijet, odlučio je s kolegicom osnovati tvrtku koja zarađuje na jedinstvenoj platformi za automatizaciju složenih logističkih operacija. Tajna je u softveru koji na temelju algoritma i s pomoću umjetne inteligencije, te analizom podataka, optimizira prometne pravce, a s pomoću oblaka rješava posljednju etapu dostave robe. Surađujući s raznim tvrtkama, na osnovi adrese korisnika i njegovih preferencija stvaraju pojedinačni profil, pa korisnik ne mora prolaziti istu proceduru na raznim uslužnim platformama. U doba razvijene internetske trgovine cilj je što brže, jeftinije i kvalitetnije dostaviti naručeno.

- Mi smo jedina platforma na kojoj klijenti doista mogu upravljati procesom od početka do kraja. Od vlastitog planiranja, preko pronalaženja pošiljke, slanja obavijesti, mijenjanja plana dostave, do plaćanja vozača i ostalog. To našim klijentima znatno olakšava život jer preferiraju korištenje jednog umjesto deset softvera, kaže Dhruvil Sanghvi, suosnivač tvrtke LogiNext.

Prije dvije godine u njih su uložili američki fondovi. Dosad su prikupili više od 50 milijuna dolara investicija, u 2022. planiraju još toliko. Vjeruju da bi dionice na burzi mogli ponuditi za nekoliko godina. 90 posto posla obavljaju s inozemstvom. Od 500 prijavljenih, posao kod njih dobiva samo dvoje stručnjaka.

- Trenutačno rastemo više od 150 posto godišnje. U sljedeće tri godine planiramo godišnje rasti barem 100 posto. Pružamo uslugu za više od 150 klijenata diljem svijeta, u 20 zemalja. Imamo korisnike u 50 država. Obrađujemo više od 10 milijuna paketa svakog dana, govori Sanghvi.

U 2021. u Indija je dobila 42 nova unicorna

UpGrad je najveća indijska platforma za visoko obrazovanje i profesionalne tečajeve, unicorn su postali u ljeto prošle godine. Nude 120 stručnih diploma, sve do doktorata. Predavanja traju od šest mjeseci do dvije godine, cijena se kreće između 3300 i 6600 dolara. Partneri su im 40-ak svjetskih sveučilišta. Žele dosegnuti milijardu korisnika, do 2025. ciljaju na godišnji prihod od 2 milijarde dolara.

- Trenutačno imamo godišnji prihod od 150 do 200 milijuna američkih dolara. Rastemo godišnje 100 posto. Imamo 20 tisuća korisnika koji su završili naše programe, trenutačno 20 do 25 tisuća aktivnih polaznika. Većina njih je iz Indije, ali investirali smo u međunarodno širenje na tragu nedavno dobivenog zajma Svjetske banke. Agresivno smo investirali otvaranjem ureda u Singapuru, Londonu, SAD-u, na Bliskom istoku, kaže Phalgun Kompalli, suosnivač tvrtke upGrad.

U 2021. u Indija je dobila 42 nova unicorna, gotovo svakog tjedna jedan (najviše u fintechu i internetskoj trgovini). Sada su Indijci treći u globalnim okvirima, iza SAD-a i Kine. Zaustavili su se na broju 79 , ukupna vrijednost tih tvrtki iznosi 260 milijardi američkih dolara. Predviđa se da će do 2025. Indija imati između 180 i 200 unicorna, ukupne vrijednosti od 600 do 700 milijardi dolara.

Pametni sat, čija aplikacija prati korisnikov san, fizičku aktivnost i prehranu, te upozorava na zdravstvene rizike, hit je proizvod start-upa koji je fokusiran na preventivno zdravstvo. Svi klijentovi podaci mogu se organizirati i pohraniti na oblaku. Što je zdravstveni karton bolji, dobivaju se povoljniji uvjeti kod ugovaranja police zdravstvenog osiguranja. Sve počinje personaliziranim treningom na daljinu.

- Vizija GoQiija jest kombinacija igre i zdravlja na istoj platformi. Zato naše korisnike ne nazivamo pacijentima, nego igračima. U toj igri trener vam zadaje dnevne zadatke. Možete hodati, trčati ili jesti zdravo i bilježiti sve svoje dnevne aktivnosti. Za to dobivate GoQii novac. Njime zatim možete kupovati različite proizvode, poput čokoladica, dodataka prehrani, proteinskih pločica i slično, po znatno povoljnijoj cijeni, kaže Vishal Gondal, osnivač tvrtke GOQii.

On je svoju prvu tvrtku osnovao sa 16 godina. Izrasla je poslije u najveću indijsku tvrtku za videoigre, 2012. prodana je Waltu Disneyu. Nakon toga Vishal Gondal osnovao je GoQii, čiji je dugoročni cilj postati najveći pružatelj zdravstvenog osiguranja u Indiji. I stvoriti pokret od 100 milijuna zdravih Indijaca. Trenutačno GoQii bilježi pola milijuna aktivnih korisnika. Uskoro se šire i na američko i europsko tržište. Imali su sreće što su inicijalni investitori bili iz Silicijske doline, uz ozbiljne indijske, a poslije i japanske korporacije.

- Kada je riječ o planovima, u sljedećih 24 do 36 mjeseci želimo ostvariti prihod od 100 milijuna dolara. U tom razdoblju možemo se nadati izlasku na burzu. Ne pucam na to da vrijedimo milijardu dolara, nego na milijardu zdravih ljudi na našoj platformi, kaže Gondal.

Indijski start-up ekosustav relativno je mlad

Prvi integrirani start-up inkubator u Aziji, treći po veličini na svijetu, dosad je financirao 120 tvrtki. Njihova ukupna vrijednost prelazi 3 milijarde dolara. Među njima, naravno, ima i unicorna. Stvorili su desetak inkubatora diljem Indije. Dokazali investitorima da mogu ulagati i u manjim gradovima, samo nekoliko tisuća dolara. Dalek je put prijeđen, ekosustav rizičnog kapitala u Indiji prije dvadeset godina nije postojao.

- Svakog mjeseca evaluiramo gotovo 800 do 1000 tvrtki koje želimo u inkubatoru ili želimo u njih ulagati. Naše prosječno ulaganje po tvrtki danas iznosi između pola i dva milijuna dolara. Idealno bi bilo investiranje od milijun dolara u svaku tvrtku, kaže Anuj Golecha, suosnivač tvrtke Venture Catalyst.

Anuj Golecha krenuo je 2014. kao anđeo investitor, tada ih je u golemoj Indiji bilo najviše 500. I onda je odlučio s trojicom istomišljenika osobno investiranje pretvoriti u biznis ranog podupiranja start-upova. 2016. nastao je inkubator koji omogućava kapital, mentoriranje i dostupnost mreže gotovo 5000 anđela investitora u 40-ak gradova diljem Indije, te pristup tržištima koja omogućavaju globalni rast. Prisutni su i u inozemstvu, žele stvoriti najveći integrirani inkubator na svijetu. Danas se njihov portofolio, u koji sretnici ulaze uz rigoroznu selekciju, sastoji od 250 tvrtki.

- Da bismo mogli investirati u 250 tvrtki, morali smo evaluirati više od 18.000 start-upova u posljednjih šest godina. Danas investiramo u 12 tvrtki mjesečno, kaže Golecha.

Indijski start-up ekosustav relativno je mlad. Njegovu razvoju sigurno je pogodovalo i golemo tržište, demografski mlado, gladno novih rješenja i proizvoda. U Indiji je od 2016. osnovano oko 60 tisuća start-upova. U 2021. njih 2250. Danas ih je gotovo 70 tisuća. Do 2025. očekuje se da će taj ekosustav imati 37 000 tehnoloških start-upova.

- Google, Facebook i Amazon došli su u Indiju. Tehnološko je tržište u uzletu. I nakon uspjeha Flipkarta, koji je postao velika tvrtka, mnogi ljudi koji su stekli iskustvo u tim tehnološkim tvrtkama kažu - Ja to mogu. Nakon što to kaže pojedinac, sto tisuća ljudi kaže isto. To postaje viralno. To se dogodilo tijekom posljednjeg desetljeća, kaže Dev Bajaj, glavni direktor tvrtke Dream11.

- Kao što znamo, predsjednik Uprave Googlea je iz Indije. U svim velikim tvrtkama, poput Microsofta, koji je trenutačno najvrednija tvrtka, predsjednici uprave ljude su iz Indije. Indijci su vrlo inovativni, vrlo pametni. U prošlosti je većina pametnih Indijaca napuštala Indiju i odlazila na Zapad. Danas je suprotno. Ljudi se vraćaju iz SAD-a i Europe i osnivaju tvrtke ovdje. Kvaliteta talenta koji je dostupan u Indiji ne postoji nigdje na svijetu, poručuje Gondal.


U pandemiji drastično skočio broj tehnoloških tvrtki u Indiji

U pandemiji je drastično skočio broj tehnoloških tvrtki u Indiji, sve se više izlistavaju na burzi i sve su interesantnije ulagačima mlađe generacije. U 2021. indijski start-upovi prikupili su 42 milijarde američkih dolara kapitala, gotovo četiri puta više nego godinu prije. Indija trenutačno ima 70-ak start-upova koji su vrjedniji od milijardu dolara. Nije nebitno, prati ih poduzetnički kapital.

- Naša ideja je da Venture Catalyst izraste u globalnu platformu, uz stvaranje zajednice od 100 000 investitora i 5000 start-upova u sljedećih deset godina, kaže Golecha.

Trenutačno indijski start-upovi zapošljavaju izravno 660 tisuća, neizravno gotovo 3 i pol milijuna ljudi. Najmanje 10 posto tih tvrtki ima globalne ambicije, Indija se profilira kao globalno start-up čvorište.

- Budući da je naše domaće tržište tako veliko, kao i ono kinesko, a mnogo se kapitala iz Kine seli ovamo, zasigurno će to biti priča u sljedećem desetljeću. Možda i dulje, uvjeren je Bajaj.

U 2022. u Indiji očekuju više od 100 novih unicorna. I zbog ubrzane digitalizacije ponukane pandemijom, niske cijene podatkovnog prometa, dostupnosti širokopojasnog interneta, povećane uporabe mobilnih aplikacija, ulaganja brandova u digitalne platforme, golemog tržišta… To je ta nova Indija koju analitičari najavljuju. Ona koja se zasniva na inovacijama, tehnologiji i poduzetništvu.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!